Provocarea Flipped Classroom

O clasă inversată este structurată în jurul ideii că, atunci când transmitem conținut, instruirea directă nu este cea mai bună utilizare a timpului de clasă. Este mai productiv dacă elevii iau contact cu informația înainte de curs, eliberând timpul din clasă pentru activități care implică gândire de ordin superior. Conceptul de „clasă inversată” a fost acceptat din ce în ce mai mult, pe măsură ce schimbările tehnologice au făcut mai ușor accesul/ crearea materialelor educaționale.

Unele dintre beneficiile unui „flipped classroom” sunt:
• este flexibil;
• elevii pot învăța în ritmul lor;
• elevii își asumă responsabilitatea pentru învățarea lor;
• elevii învață cum să exploreze un conținut informațional;
• există mai multe oportunități de învățare la nivel superior;
• profesorul îndrumă mai îndeaproape, cunoscându-i mai bine pe elevi și oferind asistență mai bună
• elevii colaborează mai mult

Mulți profesori consideră dificilă crearea sau găsirea de surse pe care elevii să le utilizeze în afara orelor de curs, ca parte a implementării unei clase inversate. Cu toate acestea, cele mai multe dintre beneficiile unei „clase inversate” depind de ceea ce se întâmplă în sala de clasă în loc de predare. Acest lucru face necesar să planificăm mai întâi modul în care vom folosi timpul de clasă înainte de a începe să căutăm resurse pe care elevii să le folosească acasă, deoarece nu trebuie să necesite din partea elevului mai mult de o jumătate de oră pentru explorarea amănunțită a materialului, deoarece clasa inversată implică muncă din partea elevilor, alături de alte sarcini. Elevii ne vor reproșa această încărcare, dacă nu văd cum se eliberează timpul din clasă, care îi ajută să învețe.

Pentru aplicarea clasei inversate, vom urma pașii:
1. Decidem cum vom folosi timpul de clasă și proiectăm acele activități. Dacă nu găsim un motiv pentru a „întoarce” lecția, vom lua în considerare alte strategii de învățare activă.
2. Căutăm sau creăm resurse pe care elevii să le folosească acasă. Acestea pot fi lecturi scurte (2-3 pagini), fișiere audio, site-uri web sau videoclipuri. Nu trebuie să creăm aceste surse, dar trebuie să ne asigurați că toți elevii au o modalitate de a accesa aceste materiale. În cazul materialelor create, pe care elevii să le folosească acasă, vom apela la feedback-ul lor pentru a le revizui.
3. Îndrumăm elevii cum să folosească materialul acasă. Spre deosebire de când participă la o lecție în clasă, elevii nu pot pune întrebări pe măsură ce apar, luarea de notițe devenind deosebit de importantă. În plus, trebuie să acordăm atenție calității formei de prezentare a materialului. Lucrând pe cont propriu, elevii vor avea probabil distrageri. Deși elevii interacționează cu media tot timpul, ne vom asigura că elevii au un stimulent pentru a face munca pe cont propriu.

Flipped classrom: pro și contra

Cercetarea în clasă inversată a arătat că, atunci când este utilizată corespunzător, metoda poate oferi multe beneficii elevilor și profesorilor. Avantajele și dezavantajele unei săli de clasă inversate pentru profesori depind în mare măsură de accesul elevilor la resurse, de cooperarea elevilor și de pregătirea profesorilor.

Beneficiul principal al unei săli de clasă inversată este acela că permite elevilor să preia controlul asupra procesului de învățare. Elevii din sălile de clasă tradiționale trebuie să stea liniștiți în timpul prezentării lecției. Acest lucru poate fi dificil pentru elevi, în special pentru cei cu probleme de atenție sau alte nevoi speciale. În modelul de clasă inversată, elevii preiau controlul asupra procesului, îmbunătățindu-și astfel abilitățile soft precum reziliența și comunicarea.

Avantajele suplimentare pentru un model de clasă inversată includ mai mult timp de interacțiune între elevi și profesori, scoruri mai bune la teste și mai puțin stres pentru elevi. Deoarece elevii au acces online  sau offline la materialul lecției, ei pot să-l reia în ritmul lor de câte ori este nevoie pentru a ajuta la înțelegerea acestuia.

Deși o clasă inversată are multe beneficii, pot exista dezavantaje. Cu acest stil, profesorii folosesc adesea articole precum videoclipuri sau alte cercetări de pe Internet pentru munca de pregătire. Acest lucru poate fi problematic, dacă nu venim cu o resursă validată, verificată și susținută de alte surse de încredere.  Trebuie să mai avem în vedere că unii elevi nu au acces regulat la Internet în afara sălii de clasă.

De asemenea, profesorii petrec mai mult timp pregătindu-se decât cei care conduc o clasă tradițională, cel puțin la început. Poate fi dificil echilibrul corect între autoinstruire și activitățile din clasă. În cele din urmă, profesorii se pot ocupa de probleme de implicare a elevilor, cum ar fi elevii care nu doresc să finalizeze munca de pregătire de acasă, înfrângând scopul modelului de clasă inversată.  Este posibil ca studenții să nu înțeleagă imediat valoarea acestui model.

Sunt necesare timp, expertiză și efort pentru a crea videoclipuri. O clasă inversată necesită o pregătire atentă și o combinație potrivită de elemente din afara clasei și din cadrul clasei.

Modelul nu este potrivit pentru anumite tipuri de conținut. Pot exista probleme cu disponibilitatea spațiilor de clasă care susțin munca activă și colaborativă.

De ce să folosim, totuși, „clasa inversată”? Valoarea unei clase inversate constă în:

  • reutilizarea timpului de clasă într-un atelier în care elevii se pot întreba despre conținutul explorat acasă;
  • elevii își pot testa abilitățile în aplicarea cunoștințelor și pot interacționa între ei în activități practice. În timpul sesiunilor din clasă, profesorii funcționează ca antrenori sau consilieri, încurajând elevii în cercetarea individuală și efortul de colaborare.
  • este valoroasă dacă este utilizată pentru a revizui concepte importante, verificând înțelegerea și clarificând concepțiile greșite;
  • sprijină învățarea între egali și a interacțiunea socială prin proiecte de colaborare
  • clasa inversată implică o schimbare a rolului elevului și profesorului. Elevii trebuie să-și cunoască stilul de învățare, iar profesorii trebuie să devină facilitatori.

Cum pot preda eficient folosind sălile de clasă inversate?
1. Comunicăm elevilor motivele din spatele clasei inversate.
2. Oferim stimulente (gamificare) elevilor, ca  să se pregătească pentru curs.
3. Asigurăm conexiuni clare între activitățile din clasă și din afara clasei.
4. Ne asigurăm că activitățile de la clasă sunt clar definite și bine structurate pentru a se potrivi scopului.
5. Acordăm suficient timp elevilor pentru a-și îndeplini sarcinile.
6. Oferim îndrumări care sprijină o comunitate de învățare.
7. Oferim feedback prompt și adaptabil asupra muncii de grup și de proiect.
8. Utilizăm tehnologii familiare și ușor de accesat.

Un exemplu de utilizare a clasei inversate este tema „Circuitul apei în natură”. Partea video, informațională (de pe Youtube), se livrează elevilor pentru acasă, urmând ca la lecție să avem fie o dezbatere, fie un experiment, fie exerciții pe grupe, fie un test sau o combinație de două dintre acestea.

„Flipped classroom” (clasa inversată) poate fi un model de învățarea activă.  Pentru subsemnata, este o provocare acceptată.În intervalul 22-26 aprilie 2024, am participat în cadrul proiectului de acreditare Erasmus+ nr. 2023-1-RO01-KA121-SCH-000140630, al Școlii Gimnaziale „Sfântul Nicolae” Târgu Jiu, la cursul „In the flipped classroom”, organizat de Centrul de educație Erasmuslearn  parte din Centrul de învățare pe tot parcursul vieții „Oloklirosi” din Heraklion, Creta, Grecia, din dorința de a actualiza abordarea pedagogică la clasa pe care o conduc și de a împărtăși cu alți profesori.

Cred că această abordare a clasei inversate este necesară și cu impact mai ales la disciplinele de studiu unde este necesară o exprimare cu vocabular bogat. Este o cale bună pentru micșorarea ratei de analfabetism funcțional.

Bibliografie

bokcenter.harvard.edu/flipped-classrooms
study.com/teach/flipped-classroom.html
www.teaching.unsw.edu.au/flipped-classroom

 

prof. Adriana Şurcă

Școala Gimnazială Sfântul Nicolae, Tg. Jiu (Gorj) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/adriana.surca

Articole asemănătoare