Industria modei este una dintre cele mai poluante industrii la nivel global, contribuind semnificativ la degradarea mediului prin procesele de producție și consum excesiv. Conform studiilor, această industrie este responsabilă pentru aproximativ 10% din emisiile globale de carbon și consumă circa 93 de miliarde de metri cubi de apă anual. În mod special, producția de denim este renumită pentru impactul său negativ asupra resurselor de apă și pentru utilizarea substanțelor chimice toxice. De exemplu, pentru a produce o singură pereche de blugi se consumă în medie 7.000 de litri de apă. În acest context, promovarea practicilor sustenabile în modă devine esențială.
Astfel, proiectul nostru școlar, care a dus la realizarea unei colecții de costume din denim reutilizat, nu este doar o manifestare artistică, ci și un angajament față de viitorul planetei noastre.
În cadrul proiectului, elevii au învățat cum pot contribui la reducerea deșeurilor și la protejarea resurselor naturale prin transformarea denimului reutilizat în piese de modă unice. Prin reciclarea materialelor, elevii au demonstrat că este posibil să se creeze produse de calitate și estetice, fără a mai contribui la poluarea generată de producția nouă.
Acțiunea noastră a fost construit în jurul unuia dintre Obiectivele de Dezvoltare Durabilă (ODD) și anume obiectivul 12: consumul și producția responsabile. În contextul actual, unde resursele naturale devin din ce în ce mai limitate, iar impactul negativ al producției și consumului nesustenabil este tot mai evident, acest obiectiv capătă o importanță deosebită și trebuie să fie cunoscut și conștientizat de cât mai mulți elevi. De asemenea, colecția de modă a fost strâns corelată cu obiectivele proiectului Acreditare Erasmus pentru Mobilitãți în domeniul „educație școlară” 2023-2027, nr. de referintã: 2022-1-RO01-KA120-SCH-000104884, desfășurat în liceul nostru, dar și cu mobilitatea de tip job shadowing desfășurată la școala eco din Manresa, Fedac, Spania în luna aprilie, la care am participat. Această mobilitate mi-a oferit oportunitatea de a învăța din experiențele unei instituții de învățământ care pune un accent deosebit pe sustenabilitate și educația ecologică.
Proiectul „Colecția de modă” a implicat elevi de liceu, majoritatea din clasa a IX-a, care până acum nu s-au confruntat cu astfel de activități care să presupună un produs final. Acești tineri, novici în domeniul designului, au avut ocazia să se implice într-un proces educativ și transformativ, care i-a scos din zona lor de confort și le-a oferit oportunități valoroase de învățare.
Prima etapă a proiectului a fost documentarea. Elevii au fost încurajați să exploreze impactul industriei modei asupra mediului, în special al producției de denim. Au învățat despre consumul excesiv de apă, utilizarea substanțelor chimice și deșeurile textile generate. Cercetarea a fost importantă pentru a înțelege de ce este bine să adoptăm practici sustenabile în modă. Elevii au folosit surse variate, inclusiv articole științifice, documentare și interviuri cu experți din domeniu, pentru a se familiariza cu problematica ecologică a modei.
Generarea ideilor a fost următorul pas. Elevii au participat la sesiuni de brainstorming unde au discutat și au schițat primele lor concepte. Aceste sesiuni au fost esențiale pentru a stimula creativitatea și pentru a încuraja gândirea inovatoare. Ideile lor au variat de la designuri clasice reinterpretate, până la creații avangardiste, toate având în comun utilizarea denimului reutilizat. Odată stabilite conceptele, elevii au trecut la etapa de schițare. Fiecare elev a desenat propriile modele, etapa din procesul creativ care le-a oferit elevilor ocazia să-și îmbunătățească abilitățile de desen și să învețe principiile de bază ale designului vestimentar.
Realizarea produselor a fost etapa cea mai practică și cea mai provocatoare. Elevii au învățat cum să taie, să coasă, sau să lipească și să combine diverse materiale de denim pentru a crea piesele de îmbrăcăminte finale, au fost încurajați să experimenteze și să găsească soluții creative la problemele tehnice apărute. Elevii au fost provocați să găsească moduri inovatoare de a îmbina diferite tipuri de denim, de la blugi vechi și jachete, la resturi de materiale textile. Prin acest proces, au învățat despre texturi, culori și cum să creeze armonie în designul final. De asemenea, a fost o lecție importantă despre reciclare și despre cum să valorifice materialele disponibile, reducând astfel deșeurile.
Finalizarea proiectului a culminat cu un performance de modă prezentat în cadrul FestivART4ALL, ediția a 3-a, organizat de Centrul Cultural ART4ALL, sub coordonarea artistului plastic Daniela Drăgulescu. Această prezentare a fost momentul în care munca și efortul depus de elevi au fost răsplătite. Pe lângă aspectul creativ, pregătirea pentru acest eveniment a inclus și dezvoltarea abilităților de organizare, comunicare și colaborare. Elevii au învățat cum să lucreze în echipă pentru a asigura succesul evenimentului. Publicul a fost impresionat de originalitatea pieselor, iar elevii au primit feedback pozitiv, ceea ce le-a sporit încrederea în propriile abilități. Evenimentul a fost un succes și a demonstrat că, prin educație și creativitate, tinerii pot contribui semnificativ la promovarea practicilor sustenabile în modă.
Participarea elevilor la această activitate a fost o experiență transformatoare, care i-a învățat nu doar despre modă și design, ci și despre importanța responsabilității ecologice și a sustenabilității. Această inițiativă a subliniat valoarea educației practice și a demonstrat cum proiectele școlare pot avea un impact real și pozitiv asupra mediului și comunității. Prin astfel de inițiative, putem inspira generațiile tinere să adopte practici sustenabile și să contribuie la un viitor mai verde.
Bibliografie
Ellen MacArthur Foundation. (2017). A new textiles economy: Redesigning fashion’s future.
Quantis. (2018). Measuring Fashion: Environmental Impact of the Global Apparel and Footwear Industries Study.
Water Footprint Network. (2020). Water footprint assessment of denim.