Promovarea literaturii la ciclul primar

Este recunoscut faptul că literatura la ciclul primar prezentată sub forma lecturilor, contribuie la dezvoltarea gândirii, limbajului, a trăsăturilor de caracter ale copiilor, sensibilităţii şi gustului pentru frumos, favorizând întregul registru explicativ-emoţional cerut şi condiţionat de vârsta şcolarilor mici. În aceeași măsură se recunoaște faptul că elevii din generațiile actuale sunt lipsiți de interesul pentru lectură ceea ce îngrijorează nu numai cadrele didactice şi părinţii, ci pe toţi factorii implicați în procesul de creare și dezvoltare a cărților, de la autori şi editori, până la bibliotecari şi documentarişti.

Multitudinea surselor de informație și a mijloacelor moderne de informare conduc la diminuarea interesului pentru lectură, însă aici intervine rolul cadrului didactic prin modul prin care poate atrage copiii spre lectură. În primul rând trebuie să asigure un mediu propice pentru desfășurarea unei astfel de activități, o atmosferă relaxantă, fără a obliga copilul să citească, astfel încât acesta să nu considere că lectura este o pedeapsă pe care el o primește pentru o eventuală abatere. Alegerea lecturilor trebuie făcută cu mare atenție, astfel încât copiii, mai ales la clasele pregătitoare și întâi, să fie atrași de lectură, să își dorească să primească mai multe informații asupra subiectului adus spre lectură.

Un alt lucru important este crearea legăturii cu biblioteca, locul unde copiii au posibilitatea să își aleagă cărțile, să le răsfoiască, să citească și să se convingă de faptul că ceea ce au în mână – cartea – poate fi luată acasă și citită/ recitită. Este deosebit de important ca elevul să înţeleagă ceea ce citeşte, apoi să fie capabil să analizeze și să deosebească ceea ce este bun, util şi educativ de ceea ce este rău, dăunător, ca apoi să poată formula o opinie proprie despre cartea citită.

Modalitățile de introducere a lecturii în viața școlarilor mici se poate face prin:

  • jocuri de rol – pe care copii le îndrăgesc foarte mult, deoarece le permite să intre în rolul personajelor foarte ușor, asimilându-și rolul cu un moment pe care l-au trăit în viața reală;
  • şezători literare – aici având activitățile extracurriculare cum ar fi cea dedicată Zilei Internaționale a Cititului Împreună (ZICI), o activitate foarte apreciată la nivelul clasei mele;
  • expoziţii de cărţi – moment în care copii sunt vizibil impresionați de multitudinea și diversitatea cărților și de faptul că le pot răsfoi pe toate; • prezentări power-point prin care sunt solicitați să continue povestea în propria viziune, apoi fiind solicitați să citească finalul poveștii ( cel real, scris de autor), provocându-i să compare finalul creat de ei cu cel real;
  • înfiinţarea unui colţ intitulat „Colțul micului cititor” unde se va face o prezentare fluentă şi continuă a operelor literare pentru copii: poveşti, povestiri, legende, fabule, poezii, proverbe, ghicitori;
  • fişe de lucru cu exerciţii diverse pe baza textelor citite, imagini de colorat cu personaje îndrăgite, dicţionare sau modele de fişe de lectură. În urma unor astfel de prezentări elevii vor şti să deosebească scriitorii, să le recunoască operele, selectându-le după preferințe.
  • înscrierea în cluburi de lectură și provocarea copiilor la lectură, punând în evidență momentele în care aceștia își savurează cărțile preferate, urmând apoi un colocviu la reîntoarcerea în clasă, moment în care copiii sunt încurajați să povestească o parte din povestea citită, provocând fiecare, la rândul lor, un coleg, la alegere, să împrumute cartea, pentru a-i afla finalul.

Diafilmul, filmul, teatrul de păpuşi, proiecțiile audio-video se folosesc ca mijloace concrete ce pot fi utilizate de cadrul didactic în vizualizarea unor posibile lecturi suplimentare din programa şcolară. Lectura modifică comportamentele cititorilor, dezvoltându-le spiritul și gândirea critică, devenind răspunzători pentru faptele lor, participând direct la medierea conflictelor, autodepăşindu-se, ajungând la dezvoltarea lor din punct de vedere personal.

Și, pentru o încheiere sugestivă, să ne bucurăm împreună de cuvintele memorabile ale lui James Russell Lowell, care ne spune: „Cărțile sunt albinele care poartă polenul însuflețit de la o minte la alta”.

 

prof. Mihaela Ungureanu

Școala Gimnazială Nr. 22, Galați (Galaţi) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/mihaela.ungureanu2

Articole asemănătoare