Proiectul Together4Europe. Cum putem promova cetățenia activă și valorile europene

Începând cu acest an școlar (2024-2025), Școala Gimnazială Viișoara (comuna Viișoara, jud. Cluj) va implementa un nou proiect european, „Together4Europe”, proiect finanțat prin acțiunea Jean Monnet (Jean Monnet Actions in other fields of Education and Training: Learning EU Initiatives). Finanțarea obținută pentru implementarea acestui proiect, cu o durată de 3 ani, este de 22.000 de euro.

Cum am aflat de acest apel și de ce este atât de puțin cunoscut la nivel național?

Pentru prima dată am aflat de această inițiativă anul trecut (2023), în luna noiembrie, prin intermediului unui mail trimis de inspectorul pentru  proiecte europene din cadrul Inspectoratului Școlar Județean Cluj. Mail-ul făcea trimitere- prin intermediul unui link- la pagina oficială a acțiunii: ec.europa.eu/info/funding-tenders/opportunities/portal/screen/opportunities/topic-details/erasmus-jmo-2024-ofet-learning-eu.

Curiozitatea personală, în calitate de profesor de istorie și educație socială, m-a determinat să analizez mai în amănunt apelul și să caut informații suplimentare. A fost destul de dificil deoarece nu am găsit decât aceste informații, pe portalul oficial, și o scurtă menționare a condițiilor de participare în Ghidul programului Erasmus+. Nu am reușit să identific niciun coleg sau vreo instituție școlară din județ sau din țară care să cunoască apelul și care să fi aplicat, în anii trecuți. Acest lucru m-a intrigat și mai mult și m-a determinat să fiu și mai hotărâtă în a descoperi „tainele” acestui apel care, la prima lectură, părea extrem de inovator și ofertant. Apelul s-a deschis la 1 noiembrie 2023 iar termenul de depunere a candidaturii a fost 1 februarie 2024. Pentru depunerea formularului de candidatură, unitatea școlară trebuie să dețină codul PIC și să aibă cont validat pe EU login account. Nu este însă obligatoriu să facă parte dintr-un consorțiu.

Acțiunea este puțin cunoscută la nivel național, și chiar european, deoarece este relativ nouă- primul apel s-a deschis în 2021 și este o acțiune centralizată. Acest lucru înseamnă că, spre deosebire de programul Erasmus+ care este o acțiune descentralizată fiind coordonat de agențiile naționale din țările UE și din țările partenere, această acțiune este coordonată de la Bruxelles prin intermediul unui Project Officer atribuit fiecărei instituții școlare care implementează un astfel de proiect.

În anul 2024, apelul de proiecte se va deschide la data de 26 noiembrie, iar termenul-limită de depunere va fi 12 februarie 2025.

Care sunt obiectivele Jean Monnet Actions in other fields of Education and Training: Learning EU Initiatives?

Această acțiune europeană în domeniul educației își propune să încurajeze școlile și cadrele didactice să implementeze activități educaționale – curriculare, extracurriculare și extrașcolare- care să contribuie la cunoașterea istoriei Uniunii Europene, a mecanismelor de funcționarea a acesteia și la promovarea valorilor europene cu scopul de a-i pregăti pe elevi în a deveni cetățeni activi, participanți asumați în procesele democratice de la nivelul acesteia.

Pentru ca o aplicație să fie eligibilă, școala aplicantă – prin echipa de implementare- trebuie să își asume un număr de minimum 40 de ore de predare/ an școlar, timp de 36 de luni (3 ani școlari), ore în care cadrele didactice să abordeze tematica U.E – istorie, rol, mecanisme de funcționare, valori, politici educaționale, sociale, de mediu, etc. De asemenea, pentru ca aplicația să fie una de succes, școala aplicantă trebuie să aibă în vedere cuprinderea în cadrul echipei de implementare a unor cadre didactice care predau discipline cât mai diverse și  dintr-un număr cât mai mare de arii curriculare.

Abordarea tematicii U.E. din perspective cât mai variate, este una unul dintre criterii de selecție. Apelul încurajează, de asemenea, organizarea unor vizite de studiu sau schimburi de experiențe cu instituții/ școli cu experiență în problematica U.E. sau chiar la instituțiile Uniunii Europene. Numele programului – Jean Monnet – trădează obiectivele acestuia. Jean Omer Marie Gabriel Monnet (n. 1888 – d. 16 martie 1979) a fost un  politician francez și  consilier economic și este considerat arhitectul Unității Europene.

De ce ne-am dorit noi, Școala Gimnazială Viișoara, un astfel de proiect?

Școala Gimnazială Viișoara este o unitate școlară multietnică (elevii aparțin grupurilor etine român, rrom și maghiar) situată în mediul rural, în comuna Viișoara, jud. Cluj. Școala, chiar dacă este o instituție de învățământ situată în mediul rural, are o bogată experiență în implementarea cu succes a proiectelor europene sau cu finanțare europeană (LLP, Erasmus+, fonduri SEE și Norvegiene, POCU). În momentul în care am citit prima dată apelul pentru acest tip de proiect am întrevăzut o nouă provocare, o nouă oportunitate și mai ales ne-am imaginat că putem face ceva nou, ,,un altceva” pentru elevii noștri, majoritatea dintre ei provenind din medii sociale defavorizate. Ne dorim, ca la finalul celor trei ani de proiect, să contribuim la transformarea elevilor școlii în viitori cetățeni europeni, dornici să se implice în procesele decizionale de la nivelul U.E.

Care este structura (arhitectura) proiectului nostru?

Echipa de implementare a proiectului este constituită din 11 cadre didactice: 8 profesori care predau 7 discipline (din 4 arii curriculare) și 3 profesori pentru învățământ primar. Aceștia vor desfășura 65 de ore de activități pe tematica UE în anul I de proiect, 195 în anul II și 195 în anul III.

În anul I de proiect vor fi elaborate trei cursuri opționale pe tematica U.E.  (în limba română și limba engleză) care vor fi avizate și vor face parte din oferta curriculară a școlii la nivel gimnazial. Un element de impact al proiectului va fi constituirea Clubului ,,Ambasador U.E în școala mea” format din 20 de elevi de nivel gimnazial. Aceștia vor desfășura activități de advocacy pe tematica U.E. în școli din alte localități, vor organiza și vor participa la activități prilejuite de Ziua Europei, ErasmusDays, Ziua Europeană a Limbilor Străine, etc și vor crea, împreună cu cadrele didactice, site-ul și revista proiectului. Cadrele didactice vor fi responsabile de elaborarea unui Ghid de bune-practici, de organizarea vizitelor de studiu pentru elevi (la Facultatea de Studii Europene din cadrul Universității Babeș-Bolyai Cluj Napoca și la instituțiile U.E. de la Bruxelles și Strasbourg) și de organizarea activităților de promovare și de  diseminare a rezultatelor proiectului.

La final… recomandăm  și altor școli să se implice în această inițiativă?

DA. Un DA hotârât. Proiectul reprezintă pentru noi, echipa de implementare o adevărată provocare, o noutate care ne-a scos puțin din zona de confort în care ne  regăsim de câțiva ani, stare generată de implementarea cu succes a câtorva proiecte cu finanțare europeană și cu care ne-am familiarizat. Scrierea aplicației ne-a solicitat imaginația și ne-a dat posibilitatea să includem aspecte care deja sunt validate ca fiind extrem de plăcute de elevi (de ex. crearea unui site, realizarea unei reviste școlare, realizarea de activități de tip debate).

 

prof. Camelia Costantea

Școala Gimnazială, Viișoara (Cluj) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/camelia.costantea

Articole asemănătoare