Anul școlar 2019-2020 a venit pentru mine cu noi provocări. Schimbând școala, colectivul și mediul, totul părea că nu se așează așa cum mi-aș fi dorit. Însă, la un moment dat, am primit oportunitatea de a participa alături de colegele mele de la Școala Gimnazială Sânpetru, județul Brașov, câteva colege de la Școala Gimnazială nr. 25 din Brașov și 5 învățătoare din Republica Moldova de la Liceul Teoretic Sireți, raionul Strășeni, la proiectul „Dascăli fără frontiere”. Acest lucru mi-a demonstrat faptul că locul meu este în această școală, alături de oamenii care fac parte din ea.
Proiectul internațional „Dascăli fără frontiere” este la prima ediție și este înscris la Inspectoratul Școlar Județean Brașov în Calendarul Activităților pentru anul 2020. Prin implementarea acestui proiect dascălii din diferite țări fac schimburi de experiență și întâlniri de comuniune. Anul acesta colaborarea s-a realizat cu dascălii basarabeni. Dar implicarea efectivă în proiect a fost de fapt cu oameni din următoarele instituții: Inspectoratul Școlar Județean Brașov prin doamnele Inspectori Mihaela Zugrav și Eugenia Crețoi, prin Școala Gimnazială Nr. 25 din Brașov și Școala Gimnazială Sânpetru din comuna Sânpetru, județul Brașov, Mitropolia Ardealului. prin Parohia Sfânta Adormire Satulung 1 din Săcele, Liceul Teoretic Sireți și Primăria Sireți din Republica Moldova.
În prima etapă a proiectului, am primit vizita a cinci învățătoare din Republica Moldova, iar noi, cadrele didactice din România, am ținut la clasă ore demonstrative, am oferit „idei în dar” (exemple de bună practică), le-am arătat frumusețea orașului nostru și ospitalitatea poporului român.
Pentru mine era ceva nou, o nouă provocare. Însă oamenii implicați în proiect erau oameni cu un suflet extraordinar și de aceea am căpătat încredere în mine, șimțind că va fi o experiență inedită.
Astfel, după o întâlnire cu echipa de proiect din România, am ales orele demonstrative pe care le vom susține atunci când oaspeții din Basarabia vor poposi la noi în școală. În urma discuțiilor, eu trebuia să predau o oră de Matematică și Explorarea Mediului. Emoțiile m-au copleșit din acel moment, având clasa pregătitoare și lucrând în primele luni pentru a crea relații între elevi. Sudare grupului mi se pare esențială pentru evoluția ulterioară a elevilor, însă nu știam dacă și-au însușit cu adevărat și ceea ce le-am transmis (cunoștințele). Dar, copiii sunt magici și ceea ce pot face ei este magnific.
În dimineața zilei de 21 februarie 2020, urma temuta oră demonstrativă. Eu, o învățătoare de la țară, „fără Liceul Pedagogic”, trebuia să arăt unui om din altă țară, care are altă cultură, ceea ce am eu mai bun. Pornind de la iubirea pe care o manifest pentru elevii mei și de la faptul cu noi suntem Clasa Pregătitoare – Prietenii Mashei, am spus că putem arăta oricui priceperea noastră în mânuirea tabletei și mai ales priceperea în realizarea calculelor matematice. Chiar dacă suntem mici putem face lucruri mărețe.
În planificare urma o lecție de actualizare și sistematizare a cunoștințelor cu tema Numerele naturale din concentrul 0 – 10. Plecând de la faptul că predarea integrată este benefică pentru ca elevii mei să fie receptivi și să învețe cât mai mult am ales să ne jucăm cu baloane colorate (pentru că la Comunicare în limba română eram la sunetul și litera B) pe care erau scrise numerele de la 0 la 10. Aceste baloane au fost oferite elevilor care au răspuns corect la anumite ghicitori care se aflau în gentuța magică a Mashei. Apoi, folosindu-ne de baloanele pe care le aveam, elevii au rezolvat anumite cerințe. Am așezat copiii cu baloanele pe care erau scrise numere, în diferite moduri: crescător, descrescător, numărând cu pas din doi în doi, au spus vecinii numărului, au numit cel mai mic sau cel mai mare număr dintr-un șir dat.
Fig. 1 Reactualizarea cunoștințelor
În continuare, elevii au primit câte o fișă pe care Masha a primit-o în dar de la buna ei prietenă, prințesa Bianca. Acesteia îi plac foarte mult baloanele, dar un bondar i le tot spărgea, așa că îi roagă pe elevii Clasei Pregătitoare A să o ajute să descopere câte baloane din fiecare culoare mai are. Am decupat și am lipit fișa pe caiete, apoi am rezolvat exercițiile atât pe caiete, cât și pe tablă. După dirijarea învățării, elevii au fost încântați să lucreze pe tablete. Folosind tableta, copiii erau antrenați să răspundă corect la anumite cerințe (adunări și scăderi) generate de jocul de pe tabletă. Jocul a fost proiectat pe televizor, pentru ca toți elevii să vadă cerințele. Exercițiile au fost notate pe foi de matematică personalizate pentru a le face atractive pentru elevi. Pentru răspunsurile corecte elevii au primit în dar câte un balon. Copiii fiind de vârstă mică (6 ani), încă au nevoie de motivare extrinsecă, motivarea lor, de această dată fiind baloanele multicolore.
Fig. 2 Realizarea feed-back-ului
Pentru că suntem la clasa pregătitoare, elevii au nevoie și de activități de relaxare, iar de această dată am ales următoarele activități: fișe de colorat sau modelarea din plastilină a cifrelor și a literelor învățate. Încheierea activității a fost realizată cu ajutorul colegei din Republica Moldova, care a participat la oră și s-a declarat surprinsă de încrederea pe care o am în elevii mei. Instrumentele media au fost apreciate, iar faptul că ea folosește laptopul personal pentru a le arăta elevilor anumite lucruri m-a făcut să fiu recunoscătoare pentru toate dotările din noua mea școală. Faptul că elevii au fost creativi și dezinvolți au lăsat bucurie pe chipul colegei mele din Republica Moldova și speranța că ceea ce a acumulat de la ora la care a asistat va pune în practică la ea în țară, cu elevii ei.
Urmează ca noi, cadrele didactice din România, să participăm în Republica Moldova la o activitate similară. Cu speranța că vom avea parte de experiențe inedite, așteptăm cu nerăbdare următoarea etapă a proiectului.
Cum ne spunea și inițiatoarea acestui proiect prof. Aroneasa Nicoleta Ramona: „Dascălii țin în mână suflete de îngeri! Ca îngerii să poată zbura cum le este menit este nevoie ca învățătorii să le arate cum se deschid aripile! Pentru aceasta și ei, ÎNVĂȚĂTORII, au nevoie ca uneori să-și scuture aripile de praful lumii și să-și amintească de ce le-au primit!”
Pentru mine, acest proiect este o confirmare a faptului că ceea ce fac, cum fac, cu cine fac este exact așa cu trebuie, iar speranța că elevii mei, deși vin din medii diferite, vor progresa fiecare în ritmul său, mă face să mă gândesc că progresul va fi pentru sufletul lor, dar și al meu.
Bibliografie:
1. https://www.facebook.com/dascalifarafrontiere/, accesat în data de 06 martie 2020;
2. Programa școlară pentru disciplina Matematică și explorarea mediului (clasa pregătitoare, clasa I și clasa a II-a), aprobată prin ordinul ministrului Nr. 3418/19.03.2013;
3. – Ministerul Educatiei și Cercetării Științifice- Curriculum pentru educatia timpurie a copiilor de la 3 la 6/7ani, 2008;
4. Curs formare – Organizarea interdisciplinară a ofertelor de învăţare pentru formarea competențelor cheie la școlarii din clasele I-IV, program de formare continuă de tip „blended learning” pentru cadrele didactice din învățământul primar.
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.