Proiectul Erasmus+ „Inteligență emoțională” – Limasol

Proiectul Erasmus+ în domeniul Educație școlară cu titlul „Emotional intelligence” a facilitat mobilitatea celui de-al doilea flux de profesori ai Colegiului Economic Dimitrie Cantemir din Suceava în Limasol, Cipru, în perioada 8-12 mai 2023. Am avut șansa de a participa la formarea din Limassol, alături de profesori din România, Spania și Polonia având oportunitatea de a comunica cu aceștia în limba engleză.

Institutul Educațional DOREA este o echipă de profesioniști în managementul proiectelor UE, cu înaltă calificare și experiență și educație non-formală și formare, care oferă un portofoliu divers de servicii. DOREA oferă o gamă completă de dezvoltare profesională continuă, formare și servicii de consiliere pentru aplicarea proiectelor pentru școli, centre de educație pentru adulți și alte organizații din toată Europa. DOREA este, de asemenea, un furnizor internațional de cursuri de formare pentru cursuri Erasmus+ în diferite locații. Numai în ultimii 10 ani am oferit peste 800 de cursuri în cadrul cursurilor de mobilitate a personalului ERASMUS+ KA1.

Formatorul nostru a fost Panayiotis Proestos, psiholog și psihoterapeut, al Facultății de medicină din Nicosia. Acesta a știut să structureze activitățile din cadrul formării astfel încât să ne facă să participăm activ la discuții, lucru în echipă, simulări, jocuri de rol. Formarea s-a desfășurat pe parcursul a 5 zile. În primele 4 zile am asistat la activități în intervalul orar 8-14 cu pauză de 15 minute la ora 12. Ultima zi din cadrul stagiului a fost dedicată activităților de recreere , culturale participând la o excursie bine organizată.

Cursul de formare a oferit  participanților oportunitatea de a-și îmbunătăți înțelegerea inteligenței emoționale și de a aplica această înțelegere într-un rol de predare într-un mediu informal și de a-i ajuta pe alții să gestioneze schimbarea și să facă față stresului. Competențele cheie vizate au fost: competența de a învăța despre sine, competențe de a avea  încredere în sine, competențe de comunicare în limbi străine, competențe sociale și civice, competențe de expresie culturală.

În prima zi de formare, am descoperit informații despre Inteligența emoțională la locul de muncă (EQ): exerciții de comunicare și de cunoaștere în limba engleză. Printre altele, am învățat despre emoții, definiția lor, care sunt emoțiile, cum le conștientizăm că le trăim. Teoria doctorului Robert Plutchik spune că cele opt emoții de bază sunt:
Frica → sentiment de frică
Furie → senzație de furie. Un cuvânt mai puternic pentru furie este furie Tristețe → sentiment de tristețe.
Alte cuvinte sunt tristețe, durere (un sentiment mai puternic, de exemplu când cineva a murit)
Bucurie → senzație de fericire. Alte cuvinte sunt fericire, bucurie
Dezgust → simți că ceva este în neregulă sau urât
Surpriză → a fi nepregătit pentru ceva
Încredere → o emoție pozitivă; admirația este mai puternică; acceptarea este mai slabă.
Anticiparea → în sensul de a aștepta cu nerăbdare ceva ce se va întâmpla. Așteptările sunt mai neutre

Crearea conștiinței de sine ne-a captat atenția tuturor. Este foarte important să identificăm și să fim cinstiți cu noi înșine. De asemenea, am învățat cum creăm conștiința de sine. Bilanțul personal înseamnă să descoperim care dintre punctele forte ale noastre pot deveni puncte slabe.

În a doua zi de formare, am aflat despre inteligența emoțională la locul de muncă. Am realizat exerciții practice pentru a descoperi dacă suntem buni ascultători în orice situație.

În ziua a 3-a a formării am descoperit gestionarea emoțiilor și tipurile de răspunsuri emoționale. Un răspuns emoțional puternic este creat atunci când un individ spune sau face ceva care ne face, ca membri ai unor grupuri sociale, să ne simțim diminuați, ofensați, amenințați, stereotipați, dezamăgiți sau atacați.
Plecare: Ne îndepărtam fizic din situație
Evitare: evităm întâlnirile viitoare cu persoane sau situații care ar putea provoca un răspuns emoțional puternic și ne retragem emoțional de la acestea.
Tăcere: Nu răspundem în exterior, deși ne simțim supărați. Îndurăm fără să facem sau să spunem nimic.
Eliberare: Observăm răspunsul emoțional puternic, dar nu îl acceptăm. Alegem să-l lăsăm să plece. Nu simțim nevoia să răspundem.
Atac: Răspundem cu intenția de a răni pe oricine a provocat răspunsul emoțional puternic din noi.
Internalizare: Luăm în considerare conținutul răspunsului emoțional puternic. Noi credem că este adevărat
Raționalizare: Ne convingem că am interpretat greșit evenimentul/cuvintele pe care le-am auzit, că intenția a fost să nu ne rănească și/sau că reacționăm exagerat, astfel încât să putem evita să spunem ceva despre răspunsul nostru emoțional puternic.
Confuzie: Ne simțim supărați, dar nu suntem clari de ce ne simțim așa. Știm că ne simțim supărați, răniți sau jigniți, dar pur și simplu nu știm ce să spunem sau să facem în privința asta.
Șoc: suntem prinși nepregătiți, nepregătiți să avem un răspuns emoțional puternic și ne este greu să răspundem.
Nume: Identificăm ceea ce ne deranjează pentru persoana sau organizația care ne-a rănit.
Discutați: Numim răspunsul emoțional puternic și invităm o discuție despre acesta cu persoana sau organizația cu care interacționăm.
Confruntare: Numim răspunsul emoțional puternic și cerem ca comportamentul sau politica jignitoare să fie schimbate.
Surpriza: Reactionam intr-un mod neasteptat. De exemplu, reacționăm cu umor constructiv care denumește răspunsul emoțional puternic și îi face pe oameni să râdă.

Cei șase pași importanți pentru a gestiona emoțiile sunt:
Nu reacționați imediat
Cere îndrumarea divină.
Găsiți o priză sănătoasă
Vedeți imaginea de ansamblu
Înlocuiește-ți gândurile.
Iartă-ți declanșatorii emoționali.
Când momentul va trece (în retrospectivă), vei fi recunoscător că ai reușit să fii stăpânul emoțiilor tale.

O altă temă importantă a fost asertivitatea/ empatia. Asertivitatea este calitatea de a fi sigur de sine și încrezător, fără a fi agresiv. Empatia este capacitatea de a înțelege ceea ce gândesc și simt ceilalți. Asertivitatea fără empatie duce la conflicte cu adepții și la relații deteriorate, în timp ce empatia fără asertivitate este slabă și subminează statutul unui lider.

În ziua a 4-a de lucru, am descoperit cele 5 componente ale inteligenței emoționale la locul de muncă:
1. Conștiința de sine
2. Autoreglare
3.Motivare
4.Empatie
5. Abilitate socială

Ultima zi  din cadrul cursului a fost destinată activităților recreative excursie organizată: Kourion, unul dintre cele mai spectaculoase situri arheologice din Cipru, Omodos, unul dintre cele mai frumoase sate din Cipru, Mănăstirea Sfintei Cruci, degustare de vin.

În concluzie, participarea mea la această formare m-a învățat să mă descopăr mai bine pe mine  să conștientizez importanța inteligenței emoționale, să-mi gestionez mai bine emoțiile, să comunic în limba engleză și totodată am descoperit obiceiuri culturale ale Ciprului.

* * *

Autori: Melania Băbăscu și Anca Iordache – Colegiul Economic Dimitrie Cantemir, Suceava

prof. Melania Băbăscu

Colegiul Economic Dimitrie Cantemir, Suceava (Suceava) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/melania.babascu

Articole asemănătoare