Proiectele și dezvoltarea personală

O astfel de oportunitate prin care elevul poate să își îmbunătățească anumite competențe sunt proiectele internaționale eTwining. Programul a fost lansat în anul 2005. Profesorii își pot face cont pe platforma ESEP – noua platformă care include eTwinning – iar pe pagina proiectului se pot posta poze, prezentări, filmulețe pe teme culturale sau pe orice conținut din programa școlară. Ei intră într-o competiție și sunt antrenați în pregătirea temelor. Pot comunica în spațiul eTwinning, dar pot utiliza și mai multe aplicații care să le permită să lucreze în colaborare. Elevul comunică în diferite limbi cu elevii din alte țări pe teme variate, îmbogățindu-și cunoștințele. Aceste proiecte au rolul de a-l implica pe elev, de a-l determina să își asume un rol în proiect și el poate să își valorifice cunoștințele, talentul. Profesorul este doar un simplu facilitator al învățării prin proiecte.

Elevii aleg temele, realizează în echipe prezentările. Părinții pot să își facă un cont și să intre ca vizitatori, putând observa postările elevilor. Sunt teme în care părintele poate să îl ajute pe copil, petrecând timp de calitate alături de acesta. Calculatorul trebuie să fie doar un mod de a-și cultiva talentul, de a-și îmbunătăți cunoștințele, nu doar prietenul capcană care să îl rupă de prieteni, de comunicarea și relaționarea cu persoanele din jur.

Activitățile desfășurate în cadrul unor proiecte contribuie la formarea personalității elevului. Sunt importante și utile.

Activitățile din cadrul proiectelor sunt acele uși care se deschid pe ambele părți, scopul lor fiind același, dezvoltarea personalității, stimularea încrederii în sine. Este de dorit ca elevul să învețe prin joc, să asimileze noi cunoștințe și într-un cadru nonformal. Datoria noastră de dascăli este de a-i crea elevului spațiul, conjunctura care să îl ajute să dea frâu imaginației, să își valorifice înclinațiile dezvoltându-le până va ajunge la performanță.

Copilul este atras de calculator încă de la vârste fragede, uneori petrecând foarte multe ore în fața monitorului, fiind captivat de jocuri. În acest caz, este recomandabil ca să fie implicat în proiecte care să îl formeze pentru o bună integrare în societate.

Un cadru didactic trebuie să privească predarea-învățarea-evaluarea ca un ansamblu și trebuie să caute tot timpul metode moderne și adaptate specificului clasei. Trebuie să fie implicat în cât mai multe activități recreative, dar care să îl ajute să se formeze ca personalitate. În perioada desfășurării activităților, elevii vor interacționa altfel, vor colabora și se vor simți apropiați ca o echipă. Implicarea elevilor în proiecte este benefică pentru viitoarea formare și integrare pe piața muncii. Ei pot fi voluntari și să se implice în problemele comunității.

Prin proiectul eTwinning Holidays together, s-a urmărit abordarea trandisciplinară, multiculturalitatea, valorificându-se și creativitatea elevilor. Ei au realizat proiecte, și-au îmbunătățit cunoștințele. Activitățile au implicat: realizarea unor postere, felicitări tematice, dialoguri tematice, desene simbol, prezentări power-point, utilizarea TIC. Toate aceste activități valorifică anumite conținuturi importante din programa școlară, fiind un mod de învățare în colaborare, cooperare.

Proiectul eTwinning  Great jobs 4 a sustainable future a fost derulat cu elevii claselor a șaptea și a opta,  pentru o bună consiliere și orientare școlară, care să îi asigure elevului o viziune despre o viitoare încadrare pe piața muncii. Activitățile derulate vizează competențele din profilul absolventului. Elevii au realizat prezentări legate de meserii, au vizitat instituții pentru a se familiariza cu aspectele practice, au realizat dezbateri, au colaborat cu familia, comunitatea. Prin aceste activități s-a urmărit ca elevul să se orienteze spre un profil adecvat după examene naționale.

Activitățile din cadrul proiectului eTwinning Going to the sustainable future au fost variate și au implicat activ elevii, ei asumându-și rolul de voluntari în salvarea planetei, naturii, animalelor. Activitățile au fost variate: vizite în natură, activități de colectare și selectarea deșeurilor, campanii de sensibilizare, realizarea unor afișe, colaje, mesaje care să sensibilizeze membrii comunității. Elevii au lucrat în colaborare, au înregistrat mesaje, au realizat filmulețe tematice.

Un proiect Erasmus+, Web 2.0 Tools a urmărit dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor. Activitățile au fost variate, s-au utilizat aplicații variate, iar elevii au fost provocați să realizeze teme utilizând anumite aplicații. Printe temele realizate de elevi se numără: Clasa ERASMUS, realizată cu Flip.com. Elevii au postat materiale, imagini creative, au utilizat fundal adecvat temelor, s-au prezentat utilizând diferite avataruri realizate prin aplicații variate. Au postat materiale legate de tradiții, obiceiuri. Eu creat clasa ideală, locul ideal, școala ideală utilizând aplicația CoSpaces.com. Elevii au creat realități virtuale, au realizat prezentări creative.  O activitate deosebită a vizat emoțiile și sentimentele elevilor în situații variate de viață. S-a utilizat aplicația Woo Clap.

Programul ȘDȘ desfășurat cu elevii a vizat dezvoltarea unor competențe esențiale pentru o bună integrare a elevilor. În mod deosebit s-a pus accent pe a învăța să înveți, pe inteligența emoțională. Activitățile care vizau dezvoltarea personală au avut un impact deosebit, deoarece elevii au învățat cum să se comporte în anumite situații de viață. Ei au participat la diferite jocuri didactice care au avut ca scop dezvoltarea abilităților de comunicare, colaborare, lucru în echipă, toleranță. Valorile culturale și morale au fost abordate în activitățile desfășurate. Au ascultat povești terapeutice pentru o bună dezvoltare personală. Elevii au realizat benzi desenate pentru a-și exprima emoțiile.

O astfel de abordare a textului, conținuturilor, dezvoltă elevului imaginația, creativitatea, gândirea critică.

Bibliografie
Lawrence E Shapiro, Inteligenţa emoţională a copiilor, Psihologia Copilului & Parenting, 2016, POLIROM, Bucureşti pg. 28-33.
Linda Lantieri, Dezvoltarea inteligenţei emoţionale a copiilor, Tehnici de a cultiva puterea lăuntrică a copiilor, 2013, Colecţia Familia la Curtea veche, Bucureşti pg 80-90.
Mușata – Dacia- Bocoș, Instruirea interactivă, 2013, POLIROM, Bucureşti,  pg. 100
Concursul de titularizare și examenul de definitivat, Limba și literatura română, Bogdan Rațiu, Cristina Cergan, Anca Vlaicu, Natalia Leu, Editura PARALELA 45 EDUCAȚIONAL, 2022.
Demersuri Creative, revistă de specialitate pentru cadre didactice din mediul universitar și preuniversitar, Nr. 41/iulie -august 2020
Programa școlară pentru disciplina Limba și literatura română, clasele V-VIII, 2017. București.
iTeach
eTwinning
EDICT- Revista educației

 

prof. Mariana Alina Safta

Școala Gimnazială Tudor Vladimirescu, Târgoviște (Dâmboviţa) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/alina.safta

Articole asemănătoare