Proiectele eTwinning, mijloc de formare a competențelor europene. Proiectul 7 Arts eTwinning Talent Collection

Este cunoscut faptul că ,,Omul cât trăiește învață.”, motiv pentru care de-a lungul vieții, fiecare individ trebuie să țină pasul cu schimbarea, noutatea, să se adapteze la noile schimbări pentru a avea o viață frumoasă, sănătoasă cu cât mai puține griji. Odată cu intrarea României în UE, țara noastră s-a angajat la respectarea unor norme și reguli, iar noile politici educaționale impun schimbări de paradigmă, orientări și experimentări noi.

Proiectele eTwinning reprezintă parteneriate internaționale digitale prin intermediul European School Education Platform. Cadrele didactice și elevii sunt implicați activ în proiecte de parteneriat digital care facilitează dezvoltarea competențelor transdisciplinare.

Consolidarea și dezvoltarea rețelelor școlare (school networking) printr-o schemă de înfrățire între școli, (school-twinning), care ar permite tuturor școlilor europene să creeze parteneriate pedagogice este obiectivul principal al acțiunii eTwinning.

Proiectul „7 Arts eTwinning talent collection” – exemplu de bune practici

Proiectul ,,7Arts eTwinning talent collection” s-a derulat în anul școlar 2024/2025, având ca fondator pe Mihaela Păduraru Comănoiu (ambasador eTwinning România) și cofondator Yasemin Tunçyürek (Turcia). În acest proiect s-au implicat în final 49 de parteneri din 6 țări: România, Turcia,  Republica Moldova, Spania, Macedonia de Nord, Grecia. Am participat împreună cu elevii clasei I A de la Școala Gimnazială Nr. 18 Sibiu la acest proiect și activitățile derulate le-am integrat în curriculumul școlar.

Scopul proiectului constă în promovarea culturii ca factor de dezvoltare personală și bunăstare în școală prin explorarea celor 7 arte frumoase: pictură, muzică, literatură, dans, arhitectură, cinema, sculptură, sub formă de ateliere de artă, expoziții, spectacole care îi ajută pe elevi să-și descopere talentele, înclinațiile, abilitățile și potențialul creativ.

Obiectivele proiectului au fost:

  • realizarea de produse unice, personalizate și utilizabile în cadrul activităților manuale, creative și ludice
  • realizarea de creații funcționale și/sau estetice, folosind materiale și tehnici elementare în scopul dezvoltării imaginației și creativității
  • combinarea tehnicilor și instrumentelor pentru atingerea unui scop propus, în care elevii devin conștienți că gesturile, culorile, cuvintele, mișcările sunt mijloace de exprimare, exteriorizare a dorințelor și așteptărilor, a sinelui și a emoțiilor personale
  • participarea activă la activități integrate adaptate nivelului de vârstă, în care sunt asociate elemente de expresie vizuală, muzicală, verbală, kinestezică precum și dezvoltarea abilităților digitale de prezentare a unor elemente din domeniul artei
  • participarea afectivă a elevilor la comunicare, îmbogățirea vocabularului, dezvoltarea spontaneității, a autocunoașterii, a capacității de învățare, a autocontrolului, a culturii generale precum și a motivației interne de a-și descoperi potențialul creativ, talentele și înclinațiile artistice
  • explorarea mesajelor exprimate în limbaj specific artelor, într-o varietate de contexte

S-au realizat 19 produse comune colaborative folosind diferite materiale, care au fost integrate în platforme variate pentru a realiza un produs final concretizat într-un spectacol, expoziție în muzeu online, carte, prezentare, paneluri online, jocuri realizate cu ajutorul diverselor aplicații digitale ș.a. Fiecare artă a fost descoperită de elevi printr-o activitate principală dar și prin activități adiacente care au avut ca scop familiarizarea elevilor cu instrumente web2 cum ar fi: WordArt, Crossword, ChatterPix, jocuri online, puzzle-uri. Elevii au fost activi, interesați și dornici să lucreze, să colaboreze iar în cadrul întâlnirilor online și-au exprimat opiniile, au votat online, au prezentat momente din activitățile lor preferate. Acestea au fost structurate în așa fel încât au oferit elevilor sentimentul reușitei. Ele au fost recompensate cu diplome pentru a stimula motivația interioară a elevilor.

Rezultatele așteptate ale acestui proiect sunt: descoperirea informațiilor generale despre cele 7 arte care stau la baza identității fiecărei nații, a potențialului creativ personal, cunoașterea de sine, dezvoltarea încrederii în sine și a propriilor abilități artistice și estetice, a relațiilor de cooperare, stimularea și dezvoltarea capacităților cognitive (memorie, limbaj, atenție, gândire, imaginație), exprimarea emoțiilor prin artă, realizarea de creații artistice.

Am obținut permisiunea părinților de a participa cu elevii la acest proiect. Le-am creat conturi elevilor pe platforma ESEP, unde au comunicat cu colegii din țările partenere. În acest proiect au lucrat elevii, dascălii și inițiatorii proiectului ca într-o familie unită. Am fost evaluați inițial, pe parcurs și final pentru a stabili eficiența proiectului și a ne organiza/reorganiza pe parcursul derulării acestuia. Materialul final al proiectului concretizează esența acestuia, a muncii depuse de către cei implicați.

În parteneriat cu fondatoarea proiectului, am realizat folosind aplicatia pictramap călătoria imaginară între țările partenere implicate în proiect inițial. Am obținut lista cu membrii proiectului și am realizat călătoria folosind diferite mijloace de transport, material apreciat atât de colegi cât și de elevi.

În continuare, voi prezenta cum s-au derulat activitățile pentru fiecare artă și platformele educaționale folosite în vederea formării competențelor europene.

I Pictura

Rezultatele așteptate ale activităților de pictură propuse și realizate au urmărit: lărgirea orizontului cultural, aprecierea critică a picturilor după rezolvarea puzzelurilor, dezvoltarea atenției, a memoriei vizuale, a gândirii strategice, a stimei de sine și menținerea unei stări de spirit bună în rândul elevilor.

Numele activității: Galeria de artă

S-au purtat discuții despre cele 7 arte, tehnici de pictură: culori, nuanțe. S-au analizat picturi,   s-au creat tablouri individuale și pe echipe cu tema celor 7 arte și s-a ales democratic tabloul care să reprezinte posterul clasei ce urma să fie votat online de toți participanții pentru a deveni posterul proiectului. Toate tablourile realizate au fost inserate în platforma emaze, realizându-se o galerie de artă virtuală. S-a îmbinat educația plastică cu cea digitală. Această activitate a avut ca scop dezvoltarea creativității, a spiritului de observație, îmbunătățirea motricității fine care constituie suportul intelectului.

Activitatea a fost adaptată particularităților de vârstă ale elevilor iar formele, proporționalitatea elementelor, culorile folosite au contribuit la cultivarea simțului artistic, dezvoltarea încrederii în sine și a creativității specifice domeniului arte vizuale.

Numele activității: Jocuri online-puzzle

Fiecare dascăl implicat în proiect a avut de ales numele unui pictor celebru dintr-o țară implicată în proiect și o pictură realizată de acesta. Am ales pictorul Ammar Farhat din Tunisia, tabloul Mireasa, deoarece inițial era și o colegă din Tunisia implicată în proiect. Am analizat pictura și elevii au realizat desene fiind inspirați de tabloul pictorului. Toate picturile au fost analizate, apoi am realizat puzzle online reconstituind elementele acestui tablou. Puzzelurile digitale realizate de fiecare dascăl au avut ca scop stimularea curiozității și interesul elevilor pentru artă folosind activitatea ludică. Învățarea a devenit o experiență distractivă și memorabilă.Toate tablourile au fost așezate într-o expoziție virtuală și s-au putut realiza puzzeluri de toți membrii implicați în proiect.

II Muzica

Cântecul ocupă locul cel mai important în educația muzicală a elevilor cu condiția ca linia melodică, structura ritmică, conținutul ideilor, combinarea textului cu melodia, să respecte abilitățile vocale și caracteristicile de vârstă ale elevilor.

Numele activității: Festival de muzică

Am realizat banda 22 la activitatea muzicală unde am lucrat în echipă cu prof. Leila Feliz (Turcia) si unde clasa mea a învățat cântecul ,,Agackakan” (Ciocănitoarea)  în limba turcă iar copiii din Turcia cântecul ,,Azi Grivei e mânios” în limba română.

Toate benzile muzicale au fost integrate în platforma genially, realizându-se un festival muzical cu cântece învățate și interpretate de elevi. Planurile de lecție au fost inserate într-o culegere cu ISBN https://online.pubhtml5.com/utijt/jvnw/ și pe platforma Learning Designer (UCL – London’s Global University) ucl.ac.uk/learning-designer/viewer.php…

Numele activității: Vocea elevilor- Cântând cu Chatter pix
Activitatea destinată elevilor a fost o modalitate de a stimula interpretarea muzicală individuală, în așa fel încât elevii să-și depășească emoțiile.Toate interpretările muzicale au fost încărcate pe padlet unde elevii au valorizat interpretările colegilor din proiect, familiarizându-se astfel cu cântece din repertoriile muzicale din țările partenere, ca un schimb cultural adaptat vârstei.

III Literatura

Numele activității: Talente literare

Activitatea și-a propus să stimuleze creativitatea elevilor, aceștia devenind ,,mici artiști ai cuvintelor”, fiind provocați să creeze poezii, cvintete, ghicitori pe diferite teme. Unele poezii au fost ilustrate folosind elemente artistice (desene) legând astfel literatura de artele vizuale. Fiecare grup/ elev a avut posibilitatea să-și prezinte creațiile în fața clasei, realizându-se astfel o adevărată ,,expoziție literară”, care a fost apreciată și analizată de ceilalți colegi. Creațiile elevilor au fost încărcate în platforma bookcreator.

Numele activității: Poezii, acrostic -7 Arte (creații colaborative în echipe mixte)

Acrosticul este o poezie în care cuvântul cheie este așezat pe verticală, iar litera inițială a fiecărui vers poate fi un cuvânt care începe cu acea literă sau un grup de cuvinte. Elevii au realizat astfel de acrosticuri în limba maternă, iar dascălii, în echipe internaționale, au realizat acrosticuri în limba engleză. S-a comunicat pe forumul platformei și fiecare dascăl și-a ales litera inițială a versului pe care trebuia să-l compună în așa fel încât poezia să aibă înțeles, să transmită o idee, un gând. Acestea au fost încărcate pe platforma canva.

Numele activității: Să descoperim cele 7 arte folosind inteligența artificială  și cuvinte încrucișate (activitate în perechi)

Cuvintele încrucișate sunt o modalitate atractivă și distractivă de lucru pentru elevi, care îi captivează, îi încurajează să gândească și să caute rapid răspunsurile corecte. Elevii au experimentat plăcerea învățării printr-o activitate ludică care le poate crește motivația pentru astfel de activități și le dezvoltă vocabularul specific unei arte.

Împreună cu partenera de echipă Bors Edith, am realizat jocuri (crossword) de identificare a cuvintelor ce țin de literatură, muzică, desen folosind platformele learningapps, www.superteachworksheets.com

IV Dansul

Elevii au experimentat bucuria dansului, au descoperit dansuri noi pe care le-au împărtășit și părinților pe care, cu mare grijă îi corectau, atunci când greșeau. Deși trebuia să învățăm un dans, elevii mei și-au dorit și au reușit să învețe 3 dansuri specifice țărilor, în care își vor petrece vacanțele, și, unde animatorii socio- culturali îi vor implica în activități specifice.

Obiectivele activității: promovarea diversității culturale și a moștenirii tradiționale prin dans, dezvoltarea abilităților de colaborare internațională și utilizarea tehnologiei în educație, îmbunătățirea expresivității corporale și a coordonării motorii a elevilor prin dans, stimularea încrederii în sine și a creativității prin învățarea și interpretarea unui dans străin.

Numele activității: Dansuri fără frontiere. Ne-am propus să promoveze diversitatea culturală prin dans, facilitând un schimb de dansuri tradiționale și moderne între elevii din țările partenere. Fiecare țară prin reprezentanții ei a propus o listă de dansuri tradiționale și moderne, reprezentative pentru cultura sa oferind videoclipuri demonstrative (youtube sau înregistrările propriilor elevi). Partenerii de echipă ai proiectului și-au ales un dans pe care l-au învățat cu elevii, l-au înregistrat și l-au împărtășit cu țările partenere. Elevii au fost recompensați cu diplome.

Numele activității: Dans printre cuvinte – a explorat dansul prin artă vizuală și digitală. Folosind aplicația WordArt elevii au creat imagini care reflectă stiluri de dans, emoții, mișcări și tradiții specifice fiecărei culturi.

V Arhitectură

Numele activității: Micii arhitecți (activitate STEAM).  Această activitate a fost inspirată de povestea ,,Cei trei purceluși”. Partenerii au fost împărțiți în 3 echipe internaționale, fiecare echipă lucrând la câte o căsuță: din fân, paie, cărămidă. Partenerii din Turcia au realizat cuiburi de păsărele. Fiecare profesor  a prezentat elevilor povestea, a discutat despre arhitectură, materiale de construcție, avantaje și dezavantaje. Ne-am împărțit în echipe și am realizat machete cu tema noastră: casa din fân. Folosind platforma  canva  au fost atașate imagini și fond muzical. În final, cu toate lucrările s-a realizat o prezentare colaborativă.

Numele activității: Orașele prieteniei (activitate în echipe mici mixte).Elevii au colaborat în echipe mixte de câte 5, pentru a proiecta orașe virtuale online folosind platforma canva. Fiecare clasă a contribuit cu desene arhitecturale, realizate pe tabla digitală, reprezentând: case, clădiri, poduri, șosele. Toate creațiile au fost reunite și s-au realizat orașe virtuale unice, simbolizând diversitatea și colaborarea internațională. Produsele finale au fost promovate printr-o expoziție virtuală.

VI Cinema și teatru

Activitatea s-a concentrat pe promovarea diversității culturale și lingvistice prin artă dramatică și cinematografie. S-au creat scurte momente de dramatizare inspirate din literatura națională/universală, sau din filme celebre pentru copii. Elevii au devenit mici actori interpretând în limba maternă diferite scenete.

Obiectivele activității: valorificarea literaturii și cinematografiei ca resurse educaționale și culturale, dezvoltarea expresivității și a abilităților de comunicare prin dramatizare, stimularea creativității și a muncii în echipă prin crearea costumelor și decorurilor, creșterea motivației pentru învățare prin utilizarea unei metode interactive și atractive, îmbunătățirea abilităților digitale prin înregistrarea și editarea momentelor dramatizate.

Numele activității: Scena diversității

Am ales dramatizarea poeziei ,,Zdreanță” de Tudor Arghezi. Am distribuit rolurile pe care elevii le-au învățat, am improvizat costumele, am filmat interpretarea expresivă și clară, după realizarea repetițiilor. Am încărcat filmarea pe platforma Wakelet, alături de toate videoclipurile realizate de toți participanții. S-au oferit feedbackuri colegilor și s-a făcut diseminarea activității în diferite medii online. Această activitate a oferit oportunitatea elevilor de a fi actori pentru o zi, de a descoperi frumusețea literaturii și a cinematografiei și de a-și împărtăși experiența cu alți parteneri. S-a realizat un poster cu genericul filmului, care a fost postat pe platforma proiectului.

Rezultatele așteptate au fost atinse: creșterea interesului elevilor pentru literatură și cinematografie îmbunătățirea abilităților de comunicare orală și scrisă, dezvoltarea creativității prin realizarea interpretării, costume și realizarea decorurilor, colaborarea între școlile partenere prin artă, crearea de materiale digitale valoroase care reflectă diversitatea culturală a țărilor participante.

Numele activității: Transformă-te într-o vedetă de film! (activitate părinți-elevi-profesori)

Această activitate extracurriculară interactivă a permis elevilor, împreună cu părinții lor, să aleagă un personaj dintr-un film și să creeze un costum potrivit. Elevii au fost fotografiați de părinți și toate fotografiile tematice au fost încărcate pe  padletul: ,,Sunt o vedetă de cinema”. Această activitate a stimulat imaginația și creativitatea elevilor încurajându-i să învețe prin joc și colaborare, creând o legătură puternică între elevi și familii.

VII Sculptura

Numele activității: Muzeul emoțiilor și formelor în sculptură

Activitatea a oferit elevilor oportunitatea de a explora lumea sculpturii prin modelarea diferitelor forme: oameni, animale, personaje folosind materiale accesibile cum ar fi: lutul, plastilina, pate a sel, aluat. Creațiile elevilor au fost inserate într-o prezentare interactivă Genially Escape Room. La finalul activității elevii au navigat prin această aplicație descoperind lucrările colegilor participanți la proiect, oferind ulterior feed- back pe  forumul platformei ESEP.

Obiectivele activității: dezvoltarea creativității și expresiei artistice prin sculptură, încurajarea  învățării prin joc interactiv și explorare, promovarea colaborării internaționale și a schimbului cultural, dezvoltarea abilităților motrice fine, a abilităților creative și digitale.

Am ales ca model sculptorul național Constantin Brâncuși. Am analizat operele sale și apoi, împărțiți în grupe, am realizat la scară mică aceste sculpturi din plastilină. Am fotografiat lucrările elevilor și le-am postat pe platforma indicată. La finalul activității elevii și-au manifestat dorința de a realiza și alte lucrări pe care le-am fotografiat. I-am încurajat să exprime emoții, idei sau povești prin intermediul creațiilor lor.

Numele activității: Artă cod 3 D (În interiorul iluziei) – Săptămâna Codului

Această activitate creativă, colaborativă, le-a permis elevilor să realizeze o iluzie optică 3D. Elevii au colorat diferite secțiuni dintr-un desen, reprezentând o cameră în adâncime. S-a realizat o fotografie a clasei fără fundal care a fost inserată în desenul creat. A fost o modalitate de a integra arta cu tehnologia, stimulând imaginația elevilor și dezvoltându-le abilități necesare pentru viitor. Această activitate a fost înregistrată pe platforma Code Week și face parte din Săptămâna Codului, un eveniment global care promovează educația digitală și abilitățile tehnologice prin activități interactive și interesante. Această activitate a oferit posibilitatea de a disemina proiectul și pe o altă platformă europeană crescând vizibilitatea lui în cadrul comunității școlare mai largi.

Materialele prezentate și realizate împreună cu elevii mei le-am inserat într-o carte digitală care poate fi vizualizată pe: read.bookcreator.com/8CCURLK0mFSRMmRHnmBxEZG5qFE2/ZJN6ZevyTs6oGl6virNPlw

Competențe europene

Activitățile derulate în proiectele eTwinning pun accent pe formarea competențelor europene. Acestea sunt: Competențe de comunicare în limba maternă (realizarea de acrosticuri, versuri, interpretare roluri în activitatea de ,,cinema”). Competențe de comunicare în limbi moderne (limba engleză: învățarea cuvintelor noi, a sloganului proiectului și a sloganurilor privind siguranța pe internet, comunicarea în scris în limba engleză pe forum, pentru a aprecia munca partenerilor implicați în proiect, limba turcă: învățarea cuvintelor cântecului Agackakan (Ciocănitoarea). Competențe TIC (jocuri, puzzle on line, folosind internetul, calculatorul, tabla smart, telefoanele inteligente cu aplicații). Competențe în domeniul matematică, științe, tehnologii (exerciții de calcul, probleme, pentru realizarea căsuțelor purcelușilor din activitatea de arhitectură, geografie- localizarea țărilor, capitalelor, steagurile țărilor partenere). Competențe de educație antreprenorială (identificarea unor talente care pot aduce beneficii în alegerea viitoarei meserii sau sursă de venit suplimentar în viitor: premii la concursul de muzică populară, la desen). Competențe civice și de relaționare interpersonală (comunicarea elevilor face to face on line și pe platformă la capitolul forum după ce le-am creat cont cu acceptul părinților).Competența ,,a învăța să înveți”  (găsirea soluțiilor pentru rezolvarea problemelor -Ce ai mai aflat despre țara X când ai fost cu părinții în vacanță? Competența deschidere culturală tcuriozitate, dorința de a cunoaște partenerii din diferite țări, salutul)

Concluzii

Călătorind prin lumea fascinantă a celor 7 arte, elevii au descoperit bucuria învățării și colaborării, activitățile derulate au adus plus valoare dezvoltării lor personale iar școala a devenit un adevărat formator de competențe europene.
Proiectele eTwinning se integrează în curriculumul școlar românesc, fiind o punte de legătură între țări și marea comunitate școlară internațională. Consider că participând la astfel de proiecte și eu ca dascăl m-am dezvoltat personal și profesional.

Bibliografie
eur-lex.europa.eu/RO/legal-content/summary/lifelong-learning-key-competences.html
etwinning.ro/despre-etwinning/
• eTwining România – www.etwinning.ro
• European Schoolnet (2020). Teachers Professional Development through eTwinning
• Nicu Adriana, Politici educaționale, Editura ASCR, Cluj Napoca, 2013

 


Încadrare în categoriile științelor educației:

prof. Gabriela Holirca

Școala Gimnazială Nr. 18, Sibiu (Sibiu), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/gabriela.holirca