Proiectarea integrată a activităților în grădiniță, un deziderat al învățământului preșcolar

În practica educațională, recomandarea proiectării integrate a curriculum-ului nu mai reprezintă o provocare, ci un mod de lucru în practica zilnică. Argumentele psihopedagogice în favoarea dezvoltării unui curriculum integrat sunt multiple. Am ales să prezint un model de proiectare integrată, pentru ca practicienii să aibă o imagine clară despre cum organizăm, cum desfășurăm și cum proiectăm activitatea unei zile în sistem integrat.

Tema anuală de studiu: Cine şi cum planifică/organizează o activitate?
Nivel: II
Tema proiectului: “Meserii”
Tema săptămânală: “Ce vreau să fiu”
Tema zilei: “Micii cofetari”

Domenii de dezvoltare:
• Dezvoltarea cognitivă şi cunoaşterea lumii
• Dezvoltarea fizică, a sănătăţii şi igienei personale
• Dezvoltarea limbajului, a comunicării şi premisele citirii şi scrierii
• Capacităţi şi atitudini în învăţare
• Dezvoltarea socio-emoţională

Obiective operaţionale:
• Să realizeze serieri pe criteriul lungime;
• Să participe la pregătirea unei gustări sănătoase;
• Să observe ingredientele, etapele de pregătire şi să fie capabil să realizeze operaţiunile de pregătire a le gustării;
• Să respecte reguli de igienă personală: să se spele pe mâini înainte, să spele fructele, să păstreze ordinea pe masa de lucru:
• Să denumească ingredientele şi să cunoască anumite proprietăţi ale alimentelor;
• Să comunice eficient, exprimându-şi propriile opinii;
• Să pună întrebări şi să răspundă cu explicaţii.

Exemple de comportamente:
• ordonează obiectele în funcţie de o caracteristică
• pregăteşte o  unei salată de fructe şi biscuiţi;
• participă activ la discuţiile de grup;
• manifestă interes faţă de cum şi de ce fac oamenii diverse lucruri
• iniţiază o activitate împreună cu alţi copii

Activităţi de învăţare: joc–exerciţiu matematic, observare dirijată, activitate  gospodărească, discuţii libere

SCENARIUL ZILEI

Ora 8,00. Sosirea la grădiniţă. A.L.A.
Copiii încep rând pe rând să sosească la grădiniţă.
Este momentul SALUTULUI particularizat pe grupă/copil/educatoare ( toată grupa bate palma cu educatoarea, educatoarea îmbrăţişează copilul, fiecare copil doreşte o altă variantă de salut, ş.a.m.d.)  şi transmiterea de mesaje educative pozitive pe care copiii le primesc  la intrarea pe uşa sălii de grupă. În acest fel arătăm copilului cât de important este pentru noi.
Educatoarea îndrumă copiii spre alegerea unui centru la care doresc să lucreze sau să se joace.
“-V-am pregătit mai multe jocuri şi materiale la măsuţe şi rafturi. Voi vă alegeţi ce doriţi să faceţi şi dacă aveţi nevoie de ajutor, eu sunt aici să vă ajut!”

JOCURILE  ŞI ACTIVITĂŢI LIBER ALESE se vor desfăşura pe 6 centre de interes deschise pentru copii, la care fiecare copil va avea posibilitatea să stea 10,15 sau mai multe minute, în funcţie de interesul pe care-l suscită materialele şi tema propusă.
Artă: “Modelăm brioşe din plastilină”
Joc de rol: “Pregătim un tort şi mergem la aniversare”
Bibliotecă:”Sortăm ingrediente pentru prăjitură” (făină, zahăr, fructe, ş.a.)”
Ştiinţă: “Aflăm din ce sunt făcute dulciurile”
Joc de masă: “Prăjituri”-reconstituire imagini
Apă şi nisip (făină): “Facem prăjituri”

Pe măsură ce intră în sala de grupă, copiii sunt informaţi de către educatoare în legătură cu centrele şi materialele pregătite, iar aceştia îşi aleg materialele, partenerii de joc, educatoarea având rolul de a interveni doar atunci când copiii solicită acest lucru sau când nu pot rezolva un diferend apărut spontan. La centrele de interes permanente vor exista şi alte materiale în acord cu tema săptămânii, pe care copiii vor avea libertatea de a le utiliza: jocuri de masă, jetoane, cartonaşe cu numere corespondente ale unor grupe de obiecte legate de meserii.

Urmează pregătirea pentru micul dejun, cu întreruperea altor activităţi şi spălatul pe mâini. Toate acestea sub atenta supraveghere a educatoarei.

Ora 8,30-9 RUTINĂ. Copiii servesc micul dejun. Educatoarea îi însoţeşte pe copii la masă, le acordă sprijin, le dă sfaturi, îi laudă, apreciază  un anumit comportament, le corectează comportamentele sau obiceiurile proaste, ş.a.m.d.

Ora 9-9,30 Apoi copiii se reîntorc în sala de grupă şi continuă activităţile şi jocurile începute pe centre de interes, pentru încă o jumătate de oră. Cu 5 minute înainte de încheirea activităţii educatoarea anunţă copiii că urmează întţlnirea de dimineaţă şi ei trebuie să finalizeze sau activitatea/ jocul început.

Ora 9,30-9,45. RUTINĂ. Întâlnirea de dimineaţă (salutul, prezenţa, calendarul naturii, calendarul zilei) : Educatoarea invită copiii pe covor la Întâlnirea de dimineaţă.  Copiii se aşază în semicerc, iar educatoarea cât mai aproape de ei, închide cercul.

Educatoarea iniţiază o discuţie liberă despre vremea de afară, despre anotimpul în care se găsesc, despre ce au văzut în drumul spre grădiniţă în mediul înconjurător etc. Apoi educatoarea îi va anunţa pe copii că astăzi toţi vor fi cofetari, adică acei oameni care pregătesc dulciuri pentru copii şi că vor desfăşura jocuri în care vor lucra doar cu dulciuri sau vor pregăti chiar dulciuri.

Ora 9,45-10,00 RUTINĂ. Este momentul pentru mişcarea zilnică (10-15 min.) Copiii  execută mişcări şi exerciţii pentru grupele principale de muşchi, după demonstraţie sau după o poezie ritmică.

Ora 10,00. A.D.E. Apoi copiii sunt invitaţi să se aşeze la măsuţe, unde îi aşteaptă un coşuleţ cu „ciocolate” de carton. După ce copiii se aşază la măsuţe, educatoarea îi invită să extragă din coşuleţ materialul pregătit şi să spună ce observă (…că nu toate ciocolatele sunt la fel de lungi). În această activitate copiii vor învăţa să facă diferenţa între noţiunile de  „mare” şi „lungă” şi vor exersa termenii de „scurt” „mai lung” „mai scurt”, cu care copiii sunt mai puţin familiarizaţi. Se va exersa şi serierea pe criteriul „lungime” de la cel mai lung la cel mai scurt obiect şi invers. (15 min.)

TRANZIŢIE. După finalizarea sarcinilor de joc, copiii vor ajuta la strângerea materialelor pe o măsuţă şi apoi se vor aşeza pe covor ca să asculte cântecelul:”Ciocolata” şi să savureze o bomboană de ciocolată, timp în care educatoarea va amenaja pe măsuţe ingredientele, vasele, şerveţelele, bonetele pentru desfăşurarea activităţii gospodăreşti de pregătire a unei gustări din fructe şi biscuiţi, cu titlul “Micii bucătari”.
Cioco-cioco-ciocolata,o, o,
Gustul care mă dă gata, o,o,
Dansul stilat are succes,
Delicioasă-i ciocolata, o, yes!(5 min.)

După ce materialele necesare activităţii gospodăreşti au fost pregătite şi copiii au terminat de servit bomboana (şi au băut apă), aceştia sunt invitaţi să se apropie de locul unde a fost amenajat blatul de lucru pentru activitatea gospodărească.

-“Aşa cum v-am spus, astăzi suntem cofetari şi vom pregăti împreună o gustare sănătoasă!”

Mai întâi, copiii vor observa ingredientele din care urmează să se pregătească gustarea: fructe (ce fructe), biscuiţi, vasele în care se lucrează. Se iniţiază discuţii libere despre ingredientele folosite, despre igienă, despre gustările sănătoase şi nesănătoase, despre cât de important e să mâncăm fără prea mult zahăr, despre obiceiurile lor sănătoase etc. (15 min.)

După purtarea discuţiilor libere, care se pot întinde sau restrânge în funcţie de interesul arătat pentru ele,  copiii sunt informaţi că înainte de a se apuca de lucru cu alimentele, trebuie să se spele pe mâini. Urmează RUTINA-spălatul pe mâini (5 min.)

La revenirea în sala de grupă, copiii vor fi împărţiţi pe echipe şi fiecare echipă va primi pe măsuţe vasele, ingredientele şi ustensilele necesare: afine, zmeură, biscuiţi, ş.a.m.d., pahare de plastic, linguri de plastic (chiar şi cuţite de plastic, dacă copiii sunt mai mari).

Va avea loc întâi o activitate de observare dirijată: care sunt ingredientele de pe masă, cum arată ele, ce gust au ele, ce consistenţă ş.a.m.d. Educatoarea va adresa întrebări ţintite înspre proprietăţile alimentelor, cum şi-a propus prin obiectivele operaţionale. Copiii sunt antrenaţi să răspundă, după ce observă, folosind toate simţurile, alimentele de pe masă (15 min.).

Se trece apoi la activitatea gospodărească în sine, respectiv la exersarea abilităţilor practice ale copiilor. Copiii vor trebui să rupă biscuiţii în bucăţele mici şi să-i amestece apoi cu fructele primite, apoi să împartă compoziţia în paharele aşezate la masă, astfel încât fiecare copil să aibă propriul lui pahar.  Se lucrează pe echipe de 4-5 copii. ( 20 min.)

După ce copiii încheie activitatea gospădărească, educatoarea îi îndrumă să lase ordine la locul unde au lucrat (RUTINĂ 5 min.)

Ora 11,20-11,45 A.L.A.

Copiii  trec apoi la activităţile de la centrele de interes, care le fac plăcere sau educatoarea le propune să se joace jocul de mişcare: “Ursul doarme”.

La sfârşitul zilei, se face o trecere în revistă a tuturor jocurilor şi activităţilor realizate pe parcursul zilei şi educatoarea face câteva aprecieri generale şi le cere copiilor părerea despre cum ar dori ei să se desfăşoare jocurile de a doua zi sau ce ar vrea să facă la grădiniţă.

Ora 11,45. Apoi se revine la RUTINE, pentru că se apropie momentul servirii mesei de prânz. Copiii trebuie să lase jucăriile în ordine şi să meargă să se spele pe mâini.

Bibliografie
Curriculum pentru educaţie timpurie, 2019
Suport pentru explicitare si intelegere curriculumului pentru educatie timpurie

 

prof. Ana Cristina David

Grădinița cu Program Prelungit Nr. 7, Deva (Hunedoara) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/ana.david

Articole asemănătoare