Procesul literar – metodă interactivă pentru orele de limba engleză (Exemplu de bună practică)

Procesul literar este o metodă adecvată orelor de literatură de la finalul studiului unei opere literare, fie ea nuvelă, roman sau piesă de teatru. Aceasta se poate adapta cu ușurință unor opere din literatura engleză sau americană studiate la clasă (în clasa a XI-a sau a XII-a), precum The Picture of Dorian Gray (Oscar Wilde), Lord of the Flies (William Golding) sau The Great Gatsby (F. Scott Fitzgerald).

Deoarece studiasem The Picture of Dorian Gray, le-am sugerat elevilor de clasa a XII-a, profilul real – științe ale naturii, bilingv engleză, să utilizăm toate cunoștințele acumulate prin lectură și și discuții în clasă pentru a construi un caz în jurul personajului principal și a-l aduce în fața instanței sub acuzația de omor (Dorian, protagonistul romanului, îl omoară cu sânge rece pe prietenul său Basil Hallward, artistul care îi pictase portretul reliefând frumusețea neobișnuită a subiectului) pentru a fi judecat și pedepsit. În orele premergătoare activității propriu-zise, am vizionat secvențe de film și am lecturat pasaje importante din roman – cei mai mulți dintre elevi citiseră romanul – am discutat subiectul cărții, am punctat cele mai importante evenimente din poveste, am realizat caracterizări de personaje și am comentat cele mai importante teme, toate acestea în contextul Estetismului și Decadentismului.

Prin vizionarea de filme documentare, ne-am familiarizat cu societatea engleză din perioada Victoriană, prilej cu care am purtat discuții despre discrepanțele sociale din vremea respectivă, rigiditatea în gândire și comportament și ne-am concentrat pe viziunea lui Oscar Wilde asupra artei și a rolului acesteia (Art for art’s sake ), ideea de la baza romanului. Pentru familiarizarea elevilor cu desfășurarea unui proces, funcțiile deținute de cei implicați, formulele de adresare și limbajul dintr-o curte de justiție, le-am sugerat să urmărească câteva episoade din seriale americane de succes ca Suits, The Good Wife sau Family Law. Strategia flipped classroom a fost de mare ajutor în acest demers.
Componenta lingvistică fusese deja acoperită prin parcurgerea unității de învățare Law and Order din manualul școlar (Upstream – Advanced), unde prin intermediul diverselor activități de învățare, elevii au făcut noi achiziții lexicale sub formă de expresii fixe și idiomatice sau locuțiuni (ex. tipuri de contravenții și infracțiuni, pedepse, profesii din sistemul de justiție) și structuri gramaticale legate de subiect, dar și-au și consolidat cunoștințele de limbă dobândite anterior.

Pasul următor a constat în distribuirea rolurilor necesare desfășurării procesului (ex. acuzatul, avocatul acuzării, avocatul apărării, judecătorul, martorii, jurații, detectivii particulari etc.), după care elevii au pregătit, prin muncă în echipă, pledoariile de început utilizând informații obținute din parcurgerea operei literare și discuțiile libere pe marginea textului din cadrul orelor de curs. În timpul procesului, cei chemați să depună mărturie, au recurs, de asemenea, la cunoștințele pe care și le-au însușit pe parcursul studierii romanului.

În tot acest timp, profesorul i-a ghidat pe elevi în pregătirea declarațiilor, a pledoariilor și a venit în sprijinul acestora ori de câte ori a fost nevoie, fie cu informații, fie cu idei sau sfaturi (aici ne-ar fi fost de mare ajutor prezența unui avocat sau a unui judecător).

Întregul proces s-a derulat în limba engleză, iar copiii și-au luat rolurile în serios. A fost prezentat, pe scurt, cazul, s-au ținut discursurile de început ale reprezentanților acuzării și apărării, au depus mărturie martorii celor două părți, experți în criminalistică, detectivi particulari și prieteni sau rude ale celor implicați în proces. Au fost prezentate dovezi sub formă de fotografii și prezentată arma crimei. După pledoariile de final, jurații s-au retras pentru a delibera. Verdictul final a fost guilty, ceea ce înseamnă că acuzatul a fost găsit vinovat, iar sentința primită a fost închisoare pe viață pentru fapta comisă (first-degree murder).

Feedback-ul primit de la elevi la final a fost pozitiv, aceștia apreciind faptul că ora de literatură  s-a desfășurat într-un mod inedit, incitant și că le-am dat ocazia să preia inițiativa, să ia decizii, să fie creativi. O activitate ca aceasta este bine-venită ori de câte ori observăm că s-a instalat o oarecare rutină și simțim nevoia unei schimbări în modul în care ne desfășurăm lecțiile.

Avantajele metodei:

  • este o metodă interactivă, care îi stimulează pe elevi și îi încurajează să-și exprime liber ideile
  • este o activitate centrată pe elev – elevii au libertate de acțiune, independență în cercetare, în elaborarea declarațiilor martorilor și în conducerea dialogului indiferent de rolul pe care îl au
  • încurajează dialogul și cooperarea între elevi pentru a duce la îndeplinire sarcina de lucru, fiecare membru al echipelor formate venind cu idei, ridicând și anticipând o problemă și, prin urmare, oferind o soluție pentru aceasta
  • conduce la dezvoltarea abilităților de exprimare liberă în limba engleză în public (public speaking skills), abilități de argumentare persuasivă, gândire critică și analitică
  • stimulează imaginația participanților și le permite să fie creativi

Dezavantaje: este o activitate consumatoare de timp și necesită o pregătire minuțioasă și o informare riguroasă pe lângă cunoașterea subiectului romanului, a conflictului și a personajelor. Profesorul trebuie să fie permanent printre elevi pentru a-i îndruma și a le oferi datele de care aceștia au nevoie. În plus, elevii care au trac pot întâmpina probleme în livrarea discursului sau susținerea unui punct de vedere în public.

 

prof. Cristina Baciu

Colegiul Național Dr. Ioan Meșotă, Brașov (Braşov) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/cristina.baciu2

Articole asemănătoare