Probleme morale reflectate în opere literare studiate în școală

Munca profesorului este mai mult decât să transmită informații elevului. Parte din munca profesorului este să pregătească elevii pentru viață, pentru a putea participa la societatea în care trăiesc. Educația morală este un proces complex destinat copilului, pentru a distinge între ceea ce este bine și ce este greșit, să adopte valori umane, capacitatea de a prevedea consecințele acțiunilor lor asupra oamenilor. Discutarea problemelor morale din marile opere ale literaturii este o strategie eficientă pentru dezvoltarea morală a elevilor. Prin literatură, elevii ajung astfel să respecte viața altor persoane, să identifice probleme morale şi sociale şi să accepte diversitatea perspectivelor.

Pe parcursul şcolarizării, în afară de cunoştinţe, este  esenţial pentru adolescenţi să dezvolte abilităţile de adaptare necesare pentru a face faţă vieţii de zi cu zi. Studiul literaturii aduce cu sine astfel de câştiguri. În primul rând, este un punct de referinţă pentru experiențe de viață reale. În al doilea rând, literatura de oferă perspective universale precum câştig şi pierdere, sau succes și înfrângere. În al treilea rând, stimulează gândirea şi raţionamentul. Nu în ultimul rând, poate oferi rezolvare unor situaţii dificile de viaţă, în contextul vieţii de familie sau al vieţii sociale.

În ultimii ani, a existat o schimbare în rolul literaturii. A existat o dezbatere constantă cu privire la modul în care, atunci când, în cazul în care, și de ce ar trebui să fie predate în mod special literatura. Mulți profesori iau în considerare utilizarea literaturii în predarea limbii ca o preocupare interesantă, o ieșire din rutină. Prin urmare, punctul de plecare a fost presupunerea că literatura și limba de instruire pot lucra împreună și să interacționeze în beneficiul studenților și profesorilor, și să îmbunătățească instruirea.

Elevii mileniului trei s-au schimbat, atenția lor acoperă alte domenii de interes: Internet, TV, telefoane mobile, reviste, muzică, au poate mai mulți bani personali, mai multă independență, mai puțin de control de către părinții lor. Un lucru, cu toate acestea, rămas în fond neschimbat: trecerea lor printr-o perioadă de tranziție foarte dificilă în dezvoltarea lor: tranziția spre maturitate. Fiind definit ca perioada în care, practic, se refuză orice semn de autoritate, adolescenții văd în lectură o alt corvoadă legată la școală și nu văd nici o legătură între studiul literaturii și viața lor viitoare.

Este important să se țină seama că nu toate tehnicile funcționează în mod egal cu toți elevii sau fac pe toți să învețe. Dar, în același timp, o trăsătură comună la toți copii este dorința constantă de a juca, iar profesorii pot exploata acest ludic în metode ce presupun jocul de rol, teatru sau alte mijloace de implicare în scopul de a obține rezultate optime.

În lumea de astăzi, elevul se confruntă cu provocarea de a lua cele mai bune decizii, uneori bazate pe puține cunoștințe dincolo de universul personal al fiecăruia. Cărțile întâmpină această lacună, oglindind probleme umane, probleme existențiale și dileme universale.

Lectura oferă instrumente pentru înțelegerea temelor precum apartenență, statut social, sex sau emoții. Întrebările, chestionarea morală provoacă elevii să investigheze și să reflecteze asupra problemelor vieții, putere, violență, dragoste, frica, prietenia și respectul la care se referă romanele. Ei identifică paralele între propriile lor vieți și operele pe care le citesc. Adolescenții „se scufundă” în personaje în timp ce intră în altă lume și un alt timp. Astfel, „Aventurile lui Huckleberry Finn” se deschide spre explorarea problemelor de sclavie, rasism, minciuna sau prietenia, printr-o călătorie în America lui Twain. În lumea modernă dominată de  violență, „Impăratul muștelor” identifică sursa răului în interiorul ființei umane cu temele sale de nevinovăție și a criminalitate. „Tess d’Urbervilles” vorbește despre discriminarea de gen, abuzul sexual, abandonul familial și destin,toate preocupări principale în mintea adolescentului. În sfârșit, dar nu în ultimul rând, „Marele Gatsby” ilustrează Visul American, dragostea romantică, gelozie și răzbunare într-o lume dominată de puternic „lumina verde”a dolarilor.

Acest articol este în primul rând o reamintire a unei nevoi esențiale: capacitatea de a lectura. De-a lungul  practicii de 19 ani la catedră, am încercat să subliniez necesitatea crucială de a citi într-o lume dominată de tehnologie, care a uitat să mai citească.

Noul mileniu poate să fi adus un explozie în progresul tehnologic, dar lectura nu poate fi dată la o parte. Până la urmă, chiar şi când manevrăm utilaje și mașinării moderne, trebuie să citim prima dată  manualul de utilizare…

 

prof. Irma Kiss

Colegiul Național Iancu de Hunedoara, Hunedoara (Hunedoara) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/irma.kiss

Articole asemănătoare