Preșcolarii cunosc Jigsaw Planet

Ceea ce este comun tuturor educatorilor din Europa este că noi toți predăm pe tematici, folosind un singur subiect ca punct de pornire și încercând să vedem cum se reflectă el pe plan european ca sub o umbrelă. Subiectele sunt asemănătoare: „La mare”, „Orașul/ Satul meu”, „Mini-vietăți”, „Dinozaurii”, dar fiecare dintre noi abordează aceste subiecte diferit.

Obiectivele oricărei lecții vor fi specifice fiecărui educator în parte, pot fi adaptate propriei scheme de lucru,  ritmului elevilor etc. Pentru fiecare dintre aceste subiecte/ teme, vor fi selectate o serie de tehnologii, cât mai variate, pe care fiecare educatoare le folosește în predare-învățare-evaluare. De exemplu, una dintre primele aplicații folosite în învățământul preșcolar este Jigsaw Planet.

Jigsaw Planet este un software foarte flexibil și foarte iubit de preșcolari. Fiecare copil a rezolvat, la un moment dat, cel puțin un puzzle.
Știți câte beneficii poate avea această activitate pentru cei mici? Este important să îi încurajați pe copii să rezolve cât mai multe puzzle-uri, deoarece beneficiile unui astfel de joc sunt importante:

  • antrenează memoria – cei mici sunt nevoiți să rețină piesele și să le recunoască forma, pentru a le putea pune la locul potrivit,
  • dezvoltă atenția,
  • dezvoltă aptitudinile fizice,
  • dezvoltă curiozitatea,
  • dezvoltă perseverența.

La grădiniță, școală sau chiar acasă, realizarea unui puzzle poate reprezenta o activitate de apropriere între copii. Cum utilizăm Jigsaw Planet la grădiniță? Foarte simplu!
1. Accesăm site-ul  jigsawplanet.com
2. Ne facem cont pe site, în aplicație.
3. Alegem imagini de pe internet cu tematica pe care o dorim. Imaginile să fie accesibile preșcolarilor și clare, pentru a putea fi transformate în puzzle.
4. În bara de sus avem opțiunea CREATE, dăm clic pe ea pentru a forma un puzzle.
5.Urmăm pașii:
IMAGE – alegem imaginea pe care ne-o dorim pentru puzzle
NAME – denumim puzzle-ul
PIECES – alegem numărul de piese (la grădinița , să nu fie mai mare de 35)
SHAPE – alegem forma pentru piese (eu aleg de obicei pe cea de-a doua, dar la grupa mică merge foarte bine și  pătrat simplu)
ALBUM – dăm un nume albumului în care vom adăuga lucrările noastre (puzzle)
CREATE – dăm clic și e gata!
Facem proba, jucându-l…va fi distractiv!
6. Ne ducem la album, alegem puzzle-ul pe care l-am creat și dorim să îl distribuim, apoi alegem din bara de sus SHARE.
Eu aleg pe email, sau grup – depinde de vârsta copilului – copiez link-ul și îl distribui preșcolarilor mei atunci când suntem online. Când suntem în grădiniță, nu e nevoie de această etapă de permitere a accesului la resursă.

Sarcina de lucru: „Descoperă povestea!” sau „Descoperă personajul!”. Elevii realizează un puzzle, descoperind astfel o imagine din poveste.

Câteva exemple sunt edificatoare:
„Scufița roșie” – jigsawplanet.com/?rc=play&pid=3068f273e14a
„Mașenka și ursul” – jigsawplanet.com/?rc=play&pid=24533e4f75a4
„Turtița fermecată” – jigsawplanet.com/?rc=play&pid=1c574221dc56
„Ursulețul”  – jigsawplanet.com/?rc=play&pid=2017946bf067

Pentru copiii de 3 ani, sunt recomandate puzzle-uri care conțin 9-10 piese. Pentru cei de 4 ani, puteți opta pentru 20-35 piese. Pe măsură ce copilul crește, puteți crește dificultatea și puteți alege imagini cu mai multe piese. La grupa mare, puteți folosi desenul preșcolarului pentru a-l transforma în puzzle. Este o activitate care îi încântă pe copii.

Jigsaw Planet este o lume fascinantă, iar a rezolva puzzle-uri este o activitate foarte interesantă, ce poate dezvolta abilități diverse pentru copii. Vă doresc succes !

Bibliografie
Cerghit, Ioan (2002). Sisteme de instruire alternative şi complementare. Structuri, stiluri si strategii. București: Editura Aramis.
Curs online DIGITAL CRAFTS

 

prof. Paula Căruceru

Profil iTeach: iteach.ro/profesor/paula.caruceru

Articole asemănătoare