Astăzi, când învăţământul trebuie să răspundă exigenţelor contemporaneităţii, la nivelul segmentului gimnazial se conturează dezvoltarea unei noi abordări educaţionale. Este vorba de o abordare care determină organizarea şi trăirea unor experienţe de învăţare ţinând seama de cerinţele viitorului şi de necesitatea producerii unor schimbări dorite în comportamentul copilului de astăzi. Învăţământul centrat pe competenţe este o alternativă la învăţământul tradiţional centrat exclusiv pe cunoştinţe, pe asimilare de informaţii. Din această perspectivă, este însă foarte importantă selecţia acelor activități de învățare care au relevanţă maximă pentru formarea competenţelor dorite si deopotrivă, punerea lor în aplicare.
„Școala trebuie să te învețe să fii propriul tău dascăl, cel mai bun și cel mai aspru.” – Nicolae Iorga
Organizarea educației și învăţământului din perspectiva formării competenţelor va conduce la situaţii în care cei ce se află într-un proces de educație nu vor mai fi copleşiţi cu asimilarea de informaţii punctuale, ci vor fi iniţiaţi în acele fundamente, concepte, tematici, idei care au menirea de a structura o disciplină, un câmp al cunoaşterii. O asemenea concepţie va determina selectarea cunoştinţelor în funcţie de potenţialitatea şi interesele elevilor. Aceştia vor învăţa să se servească de cunoştinţele de cultură generală, să le activeze în viaţa cotidiană. Astfel, şcoala nu va mai livra o cultură rigidă, dată ca definitivă, ci va acorda mai mult timp formării competenţelor de bază şi cunoştinţelor utile.
La nivelul fiecărei lecții, este de preferat un demers inductiv, plecând dinspre exerciții spre teorie, indiferent de domeniul disciplinei. Accentele demersului didactic la clasa a V-a le-am gândit pe două paliere : Unul în zona cognitivă, menit să limiteze „abstractul istoriei”, care să faciliteze înțelegerea, să asigure pătrunderea „în laboratorul științific” prin intermediul surselor istorice. Elevul intră în contact cu informația, pe care o asimilează prin descoperire, în urma unui efort personal. Își poate imagina că este „un călător” în timp și spațiu și trebuie să rezolve aspecte concrete. În acest fel, elevul poate înțelege mult mai ușor fenomenele/ procesele istorice. De exemplu, este un călător în Orientul Antic și poate să descrie modul de viață cotidiană, pe baza lecturii surselor istorice, a utilizării surselor vizuale și multimedia, cât și a informației transmise de profesor.
Un alt palier este cel la nivelul dezvoltării personale, „la nivelul elementelor atitudinal-valorice”. Diversitatea este esențială. Elevul trebuie să înțeleagă, să accepte și să accepte diferențele. La clasa a V-a, elevul poate să sesizeze diferențe între statele din Orientul Antic (la nivel politic educațional religios, dar și între spații), Orientul Antic și Grecia Antică (se pot sesiza diferențe și între Sparta și Atena). Practic, accentele didactice pe care le accentuez la clasa a V-a sunt: acceptarea diversității, nevoia permanentă de adaptare și readaptare la provocările sociale sau zona tehnologiei, perspective transdisciplinare asupra vieții cotidiene. Mă străduiesc să dezvolt competențe cheie, competențele generale și specifice pe parcursul clasei a V-a .
Pe parcursul anului școlar, abordez diferite activității de învățare prin care încerc să formez competențe cât mai bine și mai variate în conformitate cu profilul absolventului de gimnaziu (practic, încerc să nu neglijez nicio competență). În acest context al noii programe, nu mai pun accent pe conținut, ci pe competență. Ceea ce mă frământă mereu când aplic la clasă un demers didactic este: dacă am selectat activitățile de învățare cele mai bune pentru a forma competențe vizate, dacă am optat pentru cele mai bune strategii didactice, dacă am ales resursele (sursele, timp, forma de organizare a clasei). Am în vedere nivelul intelectual și specificul de vârsta al elevilor. Mereu mă gândesc cum pot să fac evaluarea. Înainte de fiecare oră, mă gândesc dacă am utilizat tot, dacă nu cumva se mai putea utiliza și altceva. După oră, mă gândesc cum aș putea îmbunătăți demersul didactic.