Un aspect important în cadrul predării pozitive este preocuparea în abordarea aspectelor observabile care le permite elevilor accesul în realitate, adică accesul direct la comportamentul observabil. De aceea este necesară o abordare asupra motivelor care vizează procesele inconștiente care stau la baza comportamentelor vizibile și unde cel mai important lucru este să observăm direct manifestările copilului. Actul de observare atentă a comportamentelor se face prin fișe de observare, care ghidează această etapă și ușurează munca învățătorului, deoarece fișele investighează și definesc comportamentul prin antecedente, comportament operaționalizat și consecințe.
În cadrul predării pozitive, moștenirea genetică este considerată foarte importantă, deoarece ea poate să determine limitele a ceea ce un elev poate învăța, însă acest lucru se aplică la tipurile de comportament de care învățătorul este foarte preocupat.
Un deziderat al predării pozitive este faptul că învățarea implică modificarea comportamentului și modalitate prin care noi putem ști dacă învățarea a avut loc este observarea modificărilor apărute în comportamentul copiilor. Aspectele evaluative privitoare la modificări se pot evidenția numai prin descrierea clară a fiecărei acțiuni, aspectele comportamentelor înainte și după învățare, adică procesul de operaționalizare a comportamentului problematic prin comportamente observabile și cuantificabile. Procesul de operaționalizare permite realizarea unei cuantificări a lor prin intermediul unor grile de observație într-o fază pre-intervenție și post-intervenție, ceea ce spune că școlarii mici învăță pe baza tendinței de a repeta comportamentele care sunt urmate de consecințe dezirabile sau de recompense, și tindem să nu repetăm comportamentele ale căror consecințe ni se par aversive sau sunt interpretabile ca pedepse.
În predarea pozitivă, comportamentele „sunt influențate de contextul clasei, adică de modul în care colaborează cu școlarii cu probleme speciale” (Miclea, M., 2003, p. 87). Dacă comportamentul unui elev este adecvat pentru o situație particulară este foarte probabil ca el să fie recompensat, iar dacă acel comportament nu este adecvat este foarte posibil ca el să fie pedepsit. Prin această modalitate, elevii învață repede nu doar cum să se comporte, dar și unde și când aceste comportamente sunt adecvate, ceea ce face ca anumite comportamente să apară cu mai mare frecvență într-o situație decât în alta din simplul motiv că ar putea exista mai multe oportunități de a te angaja în acel comportament. Comportamentele dobândesc aceste caracteristici contextual, rolul normelor sociale și al regulamentelor fiind acela de ghidare a elevului în direcția unui comportament acceptat, valorizat de către comunitatea și mediul respectiv.al comportamentului.
Bibliografie
Neamțu, C. (2003). Deviația școlară. Iași: Editura Polirom.