Predarea online pentru știința viului (biologie)

Așa cum bine știm, biologia este știința viului, făcând parte din aria curriculară „Matematică și științe”. Pentru ca informațiile, conținuturile științifice să fie transmise într-un mod cât mai atractiv și pentru a atinge competențele-cheie prevăzute în programa școlară, profesorul de biologie trebuie să fie nu doar foarte creativ, dar trebuie să folosească numeroase mijloace de învățare (mulaje, atlase, schelet, colecții de plante, ierbare, insectare, colecții de organe în formol, material vegetal/ animal viu pentru experimente/ lucrări practice etc.), dar în contextul nevoilor secolului XXI, mai ales a ceea ce reprezintă mai nou Instruirea asistată de calculator.

Resursele educaționale, platformele educaționale, jocurile, aplicațiile, experimentele virtuale în laboratorul virtual de biologie sunt din ce în ce mai folosite, pentru că elevii generației Y sunt mai pragmatici, mai înclinați spre partea practică și pe partea tehnică, obișnuiți zi de zi cu utilizarea calculatorului sau a unui smartphone. În acest sens, profesorul trebuie să facă transferul de cunoștințe folosind tot ce are la îndemână, punându-și creativitatea la încercare, timpul și alte resurse pentru a-i atrage pe elevi spre știința viului.

Resursele digitale sunt de ajutor acolo unde din lipsă de fonduri sau de materiale suficiente pentru fiecare elev, nu se pot prezenta anumite exemple a celor predate la clasă. Dar atunci se pune întrebarea: Ce preferăm: organisme vii sau componente tehnice substitute ale viului?
Biologia se bazează pe experiență cu și în natură, pe înțelegerea unor structuri, fenomene și procese fiziologice, punând efectiv mâna pe ceva. Prin substituirea modelelor biologice concrete, resursele digitale nu prezintă chiar fidel realitatea. Ajută, dar nu deplin.
Așadar, pledez mai mult pentru folosirea modelelor biologice vii sau cel puțin a celor vizibile în fața elevului, fie ele și de plastic, nu neapărat o imagine sau o hologramă 3D. Totuși, repet, neavând la un moment dat aceste resurse, aplicațiile TIC vin în ajutor și sunt la fel de apreciate de elevi.

Resursele Educaționale deschise reprezintă sunt materiale pentru învățare, predare, cercetare sau alte scopuri educaționale pe care le poți folosi, adapta și redistribui liber, fără constrângeri – sau cu foarte puține restricții – legate de drepturile de autor. Materialele pot fi: cursuri, proiecte de lecții, prezentări, cărți, manuale, teme pentru acasă, chestionare, activități în clasă sau în laborator, jocuri, simulări, teste, resurse audio sau video și multe altele puse la dispoziție în format digital sau pe un suport fizic și la care ai acces liber.

În această perioadă de adaptare pe timpul școlii online, am descoperit, învățat, practicat și transferat bineînțeles și către elevi, diferite aplicații, lecții online și întrucât am și dexteritatea și pregătirea în domeniul tehnologiilor, am creat și resurse educaționale deschise și pentru alți profesori de biologie, colegi de breaslă.

Aș dori să vă prezint câteva dintre site-urile, aplicațiile, link-uri ale unor resurse digitale, cu care eu am lucrat sau cu care urmează să lucrez.

Ca aplicații de videoconferință, am folosit ca toată lumea Zoom. O aplicație ușor de folosit, ce permite nu doar funcția video între profesor și elevi, dar prezintă și  proprietăți de chat, recording, share screen, virtual background, permite vizualizarea tuturor elevilor și control asupra microfoanelor acestora, se poate programa întâlnirea online, se poate genera ID unic și parolă personalizată pentru a evita necesitatea oferirii datelor de conectare de fiecare dată etc. Singurul dezavantaj ar fi că la varianta trial, conferința nu poate avea decât 40 de minute.

Însă folosind o platformă integrată precum Kinderpedia, conferința poate fi mai sigură, iar în cazul contractului cu o instituție publică cum e școala, sesiunea online poate deveni nelimitată. Tot aplicație de videoconferință a fost foarte utilizat și Google Classroom sau Adservio.

Adservio este de asemenea o platformă foarte folosită, construită chiar de niște români, care oferă o gamă largă de funcții, cea mai importantă fiind cea de evidență a notelor, activităților, absențelor sau remarcilor într-un catalog electronic.

Pentru transferul diferitelor teme se poate folosi și Digitaliada sau Edmodo.

În cazul dinamizării lecțiilor, am folosit Kahoot, aplicație care trebuie instalată pe telefonul elevilor, jocurile/testele realizate în Kahoot având un mare succes, începând cu clasa a V-a și până la elevii de liceu cu care lucrez. Este atractivă, are culori, muzică, dinamism, timp, scor, podium, permite integrarea tuturor elevilor, spirit competitiv și chiar activități remediale cu elevii care au probleme de învățare sau elevi cu CES. Testul Kahoot poate fi realizat fie sincron, necesitând un ecran al profesorului (în acest caz întrebările apar pe ecranul principal al profesorului, iar pe telefonul elevului doar răspunsurile, sub formă de figuri geometrice colorate diferit) sau individual (profesorul trebuie să genereze un link ce va fi distribuit elevilor, podiumul fiind actualizat la fiecare punctaj nou adăugat la joc, de către un nou jucător/elev). În același spirit, se poate folosi și Quizziz, aplicație care permite vizualizare pe ecranul elevului a întregii întrebări și a variantelor complete de răspuns. Totuși, din feedback-ul primit de la elevi, Kahoot este mult mai atractivă, având spun ei ”muzică mai cool”.

Iată câteva exemple create de mine:
kahoot.it/challenge/08288494?challenge-id=6dacc116-c2be-4367-b17f-7eb33f5b720c_1592309446200  (cultură generală biologie)
kahoot.it/challenge/08178442?challenge-id=6dacc116-c2be-4367-b17f-7eb33f5b720c_1593370598465  (clasa a VI-a, Sistemul circulator)
kahoot.it/challenge/07034083?challenge-id=6dacc116-c2be-4367-b17f-7eb33f5b720c_1593370626608  (clasa a IX-a, Regnul Monera)

Pentru a putea transmite informații suplimentare, curiozități diverse din subdomeniile biologiei, am creat o pagină de Facebook  Profu de bio: www.facebook.com/profesordebiologie, pentru a nu aglomera prea mult grupurile de WhatsApp, Messenger etc.

Am creat lecții online video https://www.facebook.com/profesordebiologie/videos/1583124405187464/ (Regnurile Monera și Protista – clasa a IX-a), https://www.facebook.com/profesordebiologie/videos/575047613123674/ (Regnul Monera – clasa a IX-a) sau am invitat diferiți specialiști pentru a crea materiale educaționale (medic stomatolog de pildă: https://www.facebook.com/profesordebiologie/videos/589374355265225/ ).

Lecții interactive se pot crea pe platforme precum Livresq sau Wand.net. În cazul Livresq, deși pare complicat la început de manevrat, pe măsură ce se învață tehnicile de bază, lucrul devine mai ușor. În plus, pentru profesorii ce construiesc minim 3 lecții online se primește certificat de creare soft educațional.
library.livresq.com/details/5ef440874099f4fb1a5e6b19 (Sistemul respirator, clasa a VI-a), library.livresq.com/view/5ef603fb7bb39b0ed143fd6b (Sistemul excretor uman, clasa a VI-a), library.livresq.com/details/5ef7b6807bb39b4ffd4424c0 (Celula eucariotă, clasa a IX-a), library.livresq.com/details/5ef8db9d7bb39b75204435e7 (Țesuturi animale, clasa a X-a). Explorați platforma și puteți găsi numeroase resurse.

Pentru creare de quizz-uri se poate folosi site-ul LearningApps ce oferă multe variante de itemi. De pildă, asociați cei 20 de termeni în una dintre căsuțe: stânga (nevertebrate), dreapta (animale vertebrate) learningapps.org/13325658. Se pot folosi șabloane create deja de alți utilizatori, înlocuind doar câmpurile. Este în limba engleză.

Tot pentru crearea de diferite jocuri sau momente din lecție (pentru fixarea cunoștințelor de regulă sau la începutul lecției pentru verificarea cunoștințelor anterioare), se poate folosi platforma Wordwall. Se poate seta limba română și accesa din diferite șabloane (cuvinte încrucișate, anagrame, roata, lovește cârtița, spânzurătoare etc.) pentru a crea propriile resurse. De exemplu: wordwall.net/ro/resource/3038600/ce-este-celula, wordwall.net/ro/resource/3051762/celula-vegetal%c4%83.

Tot ca formă de evaluare, am folosit și formularele Google. docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdJVgCVZfvuNJm6Jo9Xr-DYWQmmATZV07EGcPTxzLJCp84a9Q/viewform, de exemplu pentru clasa a VII-a, recapitularea sistemului locomotor.

Pentru fișe de lucru interactive se poate folosi  Liveworksheets www.liveworksheets.com/ry499726cn (Artropode).

Pentru realizare de teste, se poate folosi și asq.ro/, test online sau rebusuri de pe Didactic.ro (de exemplu www.didactic.ro/q/tmttqx) sau Socrative, Quizlet, etc. Pe Didactic.ro/Intuitext se pot găsi proiecte de lecții, prezentări PowerPoint, fișe de lucru și diferite materiale create de colegi profesori din toată țara.

Pe timp de vară, se poate folosi platforma Kidibot, unde elevii se pot conecta și antrena în bătălii pentru a câștiga puncte sau diferite diplome. Aceasta oferă și posibilitatea elevilor să obțină diferite certificate sau adeverințe pentru crearea de resurse educaționale deschise. www.kidibot.ro/celula-test-de-citologie/

Platforme create de Ministerul Educației sunt și AeL (Advanced eLearning) sau Laboratorul virtual de biologie. Se pot simula diferite experimente, care poate din lipsă de reactivi, la clasă nu se pot realiza. Sunt atractive, simpatice, viu animate și pe placul copiilor. eduonline.roedu.net/repository/Laboratoare_Virtuale/index.html#B12, eduonline.roedu.net/?p=3&c=1&pid=6&cl=6. La cele de pe AeL trebuie menționat faptul că au fost create acum 10 ani, iar programa actuală diferă de conținuturile prezentate. Modul în care lecțiile au fost proiectate permite activităţi de explorare/căutare individuală a informaţiei şi de operare asupra ei, schimbul de informaţie şi cooperarea în rezolvarea unor sarcini de lucru, stimularea gândirii critice, oferind posibilitatea de adaptare la caracteristicile personale și la nivelul individual de cunoaștere. Toate acestea contribuie la a dezvoltarea competențelor cheie și la învățare durabilă, autentică.

Pentru analiza diferitelor organe, topografia unora în raport cu altele, se pot folosi www.zygotebody.com/ sau biomap.ro/, unde organismul este privit 3D. Este extrem de util în cazul lecțiilor de anatomie.

Alte aplicații utile sunt PollEveryWhere (utilă în cazul elevilor de liceu www.polleverywhere.com/multiple_choice_polls/QjNTs4tIGlce2duQ8iIj2), Mentimeter, AutoDraw (pentru a crea vectori de desenat), Jigsawplanet (puzzle), Padlet (panou digital – ro.padlet.com/ade_stanciu/unink060am88hon3), Google Jamboard, Izibac (pentru pregătirea la examenul de bacalaureat) etc.

Resurse educaționale deschise pot fi găsite și pe digitaledu.ro digitaledu.ro/sistemul-excretor-suport-vizual/, aparținând platformei iTeach, unde există și cursuri de formare online, gratuite și de unde se pot obține certificate, numai bune de adăugat la CV-ul personal.

Soluții sunt. Trebuie doar să vrei, să cauți, să-ți dedici timpul, iar roadele nu vor înceta să apară. Elevii vor fi încântați să fie testați, antrenați în diferite aplicații, jocuri, iar evaluarea și punctajul final obținute nu mai sunt un stres. Să aducem biologia la un alt nivel, însă să nu înlocuim totalmente organismele vii cu cele tehnice. Înainte de utilizarea resurselor online, să le folosim pe cele vii, offline.

 

prof. Adelin Stanciu

Școala Profesională, Gropnița (Iaşi) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/adelin.stanciu

Articole asemănătoare