În contextul pandemiei de Covid, școala și-a realizat o bună parte din program în mediul online. Dincolo de beneficiile pe care acest lucru le-a presupus, mediul online are asupra copiilor efecte negative serioase. Capacitatea lor de a se concentra este diminuată, copiii nu au suficientă răbdare în realizarea activităților, comunicarea între ei devine, de multe ori, defectuoasă, ceea ce duce la scăderea interesului pentru cunoaștere, față de școală, și chiar la apariția actelor de violență.
Pentru a remedia aceste neajunsuri, proiectul „Poveștile copilăriei mele” a urmărit exersarea abilităților de a asculta și de a interpreta un text literar, de a comunica, dezvoltându-le elevilor interesul pentru lectură, dar și pentru a realiza activități împreună. Ca urmare a desfășurării proiectului, se așteaptă ca elevii să devină mai toleranți, mai răbdători, descoperind în lectură un mod de a petrece timpul frumos și eficient, o modalitate de acceptare a celorlalți, de lărgire a universului de cunoaștere.
Acest proiect s-a desfășurat ca parteneriat între Palatul Copiilor Ploiești și Școala Gimnazială Olari și a implicat elevi de gimnaziu ai celor două instituții. Copiii au participat la ateliere de lectură și scriere creativă, care le-au mijlocit descoperirea uneia dintre minunatele povești ale Reginei Maria, De coada cometei.
După lecturarea împreună a textului, am aplicat metoda VAS (Ce vezi?, Ce auzi?, Ce simți?) cu scopul de a apropia copiii afectiv de text. Răspunzând la aceste întrebări, ei au vizualizat lumea textului, care a devenit mai concretă, mai apropiată lor. În modul acesta, elevii au pătruns în lumea imaginară a cărții cu mai multă ușurință, au fost mai atenți la nevoile personajelor, cu care au empatizat, s-au transpus în locul lor. Trăirea afectivă a copiilor a fost mai puternică, iar sarcinile de lucru au venit ca o urmare firească a lecturii, acceptându-le cu ușurință, și chiar cu plăcere.
Exercițiile următoare au vizat dezvoltarea capacității de analiză a unui text și de aplicare a elementelor de teorie literară învățate. Elevii au precizat tema textului și au identificat acele elemente specifice basmului. Pentru a-i orienta către detalii și pentru a le atrage atenția asupra faptului că un text poartă cu sine mai mult decât o poveste, vorbind despre obiceiuri din trecut, vestimentație, locuințe, dar și despre autor, despre preocupările lui și despre ceea ce acesta îndrăgește, le-am cerut copiilor să identifice elementele care vorbesc despre cultura și civilizația românească. Elevii au observat portul țăranilor, au discutat despre modul în care aceștia își amenajau locuințele, despre familiile numeroase și modestia care îi caracteriza. Au sesizat totodată, pornind de la text, iubirea Reginei Maria față de lumea țăranilor simpli și împovărați.
Alte exerciții au vizat capacitatea de argumentare a elevilor, care au fost puși în situația de a scrie un text în care să prezinte un sentiment trăit de personajul-copil, și de asociere a textului propus cu altele din lecturile proprii, pe baza unor asemănări și a unor deosebiri.
Creativitatea copiilor a fost pusă la încercare în cadrul atelierului de scriere creativă, deoarece au fost puși în situația de a scrie compuneri în care să-și imagineze o călătorie proprie printre astrele nopții. Expresiile oferite ca suport au țintit spre înlesnirea demersului creator al celor mici, oferindu-le totodată un imbold de expresivitate. Întâlnirea cu personajul Dan, băiețelul curajos și visător, a inspirat copiii în realizarea propriilor texte, ajutându-i, în același timp, să-și completeze bagajul de cunoștințe și lecturi.
Activitatea a fost primită cu bucurie de către elevi și cadre didactice, ceea ce demonstrează faptul că proiectele educaționale desfășurate în parteneriat de diferite instituții școlare reprezintă o modalitate de a educa ce își atinge obiectivele.