În contextul unei educații care răspunde provocărilor societății digitale contemporane, integrarea educației media în curriculum-ul tradițional devine o necesitate pedagogică fundamentală. Demersul didactic prezentat în continuare ilustrează o abordare inovatoare care utilizează romanul „Ion” de Liviu Rebreanu ca vehicul pentru dezvoltarea competențelor de literație media la elevii de clasa a X-a.
Predarea creativă a literaturii române în liceu: metode didactice inovative pentru implicare și relevanță
Predarea literaturii române la liceu necesită o reinventare pedagogică, axată pe creativitate, implicare și relevanță. Acest articol prezintă o serie de metode didactice aplicabile în practică, fundamentate teoretic și ilustrate prin exemple autentice din școli românești. Sunt descrise activități care transformă ora de literatură într-un spațiu de reflecție, dialog și expresie artistică, iar analiza obstacolelor și propunerea de soluții facilitează implementarea practică.
Rethinking Language Learning: The Value of Outdoor Education
In recent years, outdoor learning has emerged as a powerful pedagogical tool, reshaping the traditional landscape of language education. Outdoor learning is no longer a mere break from routine; it s a method, a mindset, and, increasingly, a necessity. While not a new idea, outdoor learning is gaining fresh relevance in language education. It encourages more than vocabulary memorization or grammar drills; it promotes real-life communication, problem-solving, and self-awareness. Moving outdoors opens up an entirely different space—one where language becomes real, physical, unpredictable, and full of meaning.
Reasons for Learning English
All around the world, students of all ages are learning to speak English, bur their reasons for wanting to study English can differ greatly. Some students, of course, learn English because it is on the curriculum, but for others, studying a language reflects some kind of a choice.
Pregătirea părinților și a întregii familii a copilului pentru începerea grădiniței
Familia este cadrul în care copilul învață să iubească, pentru că e cadrul în care el însuși este maximal iubit. Copiii care nu se bucură de familii normal constituite ( cu ambii soți în viață, trăind împreună într-o atmosferă caldă, calmă și stimulativă) au probleme mai mici sau mai mari, atât în planul evoluției afective cât și în cel al integrării sociale.
Învățarea interactiv-creativă
Educarea gândirii creatoare a elevilor este o preocupare generată nu de o modă didactică, ci de înseşi necesitățile timpului actual. Dinamica extraordinară în domeniul activității umane, cu dezvoltări ale ştiinței şi tehnicii, cu apariții de noi direcții ale cercetării, reclamă oameni creatori, rapid adaptabili unei societăți în continuu progres.
Eroul între pagină și ecran: literatura și deconstrucția mesajului modern
Articolul descrie o activitate didactică în care un videoclip TED-Ed este valorificat pentru a explora arhetipul eroului, infuzând elemente de educație media și corelând mesajul multimodal cu conflictele din textele receptate.
Elemente de analiză a prozei
Opera literară are două aspecte esențiale: ea este o poveste şi un discurs. Caracterul de poveste vine din faptul că prezintă o anumită realitate, evenimente şi personaje care se pot confunda cu cele din viața reală. Povestea poate să nu reprezinte substanța unei cărți; aceeaşi întâmplare poate fi redată printr-un film, de exemplu. În acelşi timp, o operă literară este şi un discurs, ceea ce înseamnă că există un narator, care comunică, un cititor, care recepționează mesajul. Într-o asemenea structură a operei literare, unii teoreticieni susțin că important devine modul în care naratorul ne face cunoscute evenimentele.
La vision des immigrés espagnols dans la presse française : le traitement discursif des événements de Murcie (2025)
La presse joue un rôle fondamental dans la construction des représentations sociales des groupes migrants. Cet article propose une analyse du traitement médiatique récent des émeutes de juillet 2025 en Espagne (région de Murcie), telles que relayées par la presse française, en mettant en évidence les modalités discursives, les stéréotypes véhiculés et les choix lexicaux qui participent à leur représentation. L’étude s’appuie sur un corpus d’articles issus de la presse française contemporaine et examine comment les structures linguistiques traduisent les rapports de pouvoir, les tensions identitaires et les formes d’altérisation.
Literatura, filmul și viața – opțional ca disciplină nouă la nivelul disciplinei – sugestii de conținuturi
Opționalul propus valorifică lectura și filmul ca experiențe de cunoaștere și autocunoaștere, dezvoltând gândirea critică și empatia. Elevii investighează sensuri, simulează mental contexte și își modelează modul de a percepe lumea și pe ceilalți.