În contextul educațional contemporan, caracterizat de transformări accelerate și provocări multidimensionale, evaluarea eficacității demersurilor didactice transcende paradigma tradițională centrată exclusiv pe performanțele cognitive și rezultatele academice. Dimensiunea socio-emoțională a învățării emerge ca un factor determinant în configurarea actului educațional, exercitând o influență directă asupra motivației intrinseci, implicării active, calității relațiilor interpersonale și stării de bine psihologică a elevilor, cu impact semnificativ asupra eficienței procesului de predare-învățare.
Educația ca lucrare de lumină. Deschiderea anului școlar 2025–2026 la Școala Gimnazială Băuțar: fundamente biblice, istorice și manageriale
Articolul abordează începutul anului școlar 2025–2026 dintr-o perspectivă integrată – biblică, istorică și managerială – având ca studiu de caz Școala Gimnazială Băuțar, județul Caraș-Severin. Se argumentează că educația, în ethosul românesc, se întemeiază pe o triadă vie: școală–familie–biserică. Sunt analizate reperele biblice ale educației (înțelepciune, lumină, iubire lucrătoare), contribuțiile istorice ale Bisericii și ale reformatorilor școlii românești, precum și direcțiile manageriale actuale (calitate, incluziune, literație, digitalizare responsabilă). Sunt propuse obiective, activități și instrumente pentru formarea de competențe academice și de caracter, potrivite unei școli rurale de munte.
Sens și motivație. O viziune inovatoare pentru orele de limba și literatura română în liceele tehnologice
Atunci când vorbim despre calitatea învățământului, ne gândim, de obicei, la programe, manuale, examene și statistici. Dar calitatea nu se măsoară doar prin procente la bacalaureat, ci mai ales prin felul în care elevii simt că învățarea le aduce sens, autonomie și încredere. În liceele tehnologice, unde profilul practic și meseriile alese se întâlnesc cu literatura, profesorii de limba și literatura română au șansa de a reinventa ora ca un atelier de comunicare și cultură.
Prevenirea violenței copiilor preșcolari
Încă de la vârsta preșcolară unii copii sunt martori ai violenței domestice (fizice, psihice) și fiind la vârsta la care își aleg și imită modelul de comportament, copilul își va însuși inconștient actele de violență ale adulților, le va reproduce în interacțiunea cu grădinița, grupul de prieteni sau școala, fiind convins ca aceste atitudini sunt corecte și firești.
Oportunități, instrumente și provocări ale pedagogiei digitale
Participarea la cursul „Pedagogie digitală – metode și resurse pentru educație inovativă” a reprezentat o oportunitate valoroasă de dezvoltare profesională și personală a cadrelor didactice. Cursul a facilitat dobândirea de competențe digitale moderne, necesare pentru adaptarea procesului instructiv-educativ la cerințele actuale ale societății și ale elevilor noștri, tot mai conectați la tehnologie, la inteligența artificială și la nou.
Happy Ghosts – Proiect județean de creație narativă cu participare națională
Anul școlar 2024-2025 a venit cu a IV-a ediție a concursului „Happy Ghosts”, aprobat în CPEEJ Timiș. De ce un concurs de creație despre Halloween? Motivele sunt multiple. În primul rând, elevii sunt dornici să fie provocați, iar cei cu aptitudini literare împărtășesc cu noi scrierile lor. Concursul dorește stimularea creativității elevilor, oferindu-le o tematică, vocabular specific de inserat în text și un număr limitat de cuvinte de respectat. În plus, limba engleză a dus lipsă de concursuri de creație narativă la ciclul gimnazial. În urma diseminării concursului în rândul elevilor, aceștia au solicitat organizarea și secțiunii în limba română. Drept pentru care, cadrele didactice interesate au putut înscrie elevi la una din cele două secțiuni: limba engleză și limba română.
Experiență de formare prin mobilitate Erasmus+: Job Shadowing în Barcelos, Portugalia
În perioada 28 aprilie – 2 mai 2025, am avut ocazia de a participa la o mobilitate de tip job shadowing desfășurată în Barcelos, Portugalia, în cadrul unui proiect Erasmus+. Activitatea mi-a oferit oportunitatea de a explora bune practici educaționale și de a înțelege mai bine modul în care sistemul portughez integrează provocările actuale în educație.
Elemente pentru un curs opțional pentru clasa a VII-a – Engleza prin jocuri
Cursul opțional „Engleza prin jocuri” îşi propune să stârnească interesul elevilor pentru limba engleză prin jocuri de cuvinte, materializate prin activităţi interesante şi antrenante, care ajută la îmbogăţirea vocabularului, în scris şi oral, încurajând creativitatea şi o serie de competenţe-cheie, precum comunicarea în limba engleză, a învăţa să înveţi, competenţa digitală şi sensibilizarea şi exprimarea culturală. Totodată, prin intermediul acestui curs opţional, elevii claselor a VII-a vor avea posibilitatea de a-şi exersa cunoştinţele de limba engleză dobândite în anii anteriori, printr-o serie de jocuri online, pe hârtie, de vorbire, de mimă, joc de rol şi jocuri de mişcare. Astfel, învăţarea limbii engleze poate interveni şi involuntar, în cazul elevilor cu dizabilităţi sau a celor cu probleme de învăţare sau de comportament.
Liberté individuelle ou solidarité ? Étudier un débat de presse française sur la vaccination obligatoire
L’analyse des discours publics constitue aujourd’hui un repère essentiel dans la formation des élèves et des étudiants, car elle permet de comprendre comment les valeurs sociales se construisent et se transmettent à travers les médias. L’étude de la controverse suscitée par l’instauration de l’obligation vaccinale en France en 2018 offre un terrain privilégié pour développer des compétences critiques : repérer les procédés rhétoriques, identifier les hiérarchies de valeurs et saisir la manière dont un débat scientifique se transforme en débat citoyen. Cette approche s’inscrit dans une perspective d’éducation aux médias et à la citoyenneté, qui vise à outiller les apprenants afin qu’ils puissent analyser de manière autonome les messages médiatiques. Elle comporte également une dimension d’innovation didactique, car elle ouvre la voie à des pratiques de classe centrées sur l’analyse de discours authentiques, sur la comparaison des points de vue et sur la construction d’une pensée réflexive autour de thèmes sensibles de société.
Integrarea inteligenței artificiale în proiectarea unor activități didactice
Contextul educațional contemporan impune necesitatea implementării unor strategii didactice inovatoare care să răspundă provocărilor unei societăți în continuă transformare digitală. Integrarea inteligenței artificiale în procesul de predare-învățare reprezintă o oportunitate strategică pentru optimizarea activităților didactice, oferind posibilitatea creării unor experiențe educaționale mai angajante și mai eficiente din punct de vedere pedagogic.