Tinerii de astăzi vor fi decidenții de mâine. Școala are un rol esențial în a le oferi nu doar cunoștințe, ci și instrumente concrete pentru a înțelege provocările globale și pentru a contribui activ la soluții. Tema tranziției energetice este una dintre cele mai stringente: Europa și întreaga lume au nevoie de o reducere drastică a emisiilor de gaze cu efect de seră și de o transformare a modului în care producem, distribuim și consumăm energie.
Rolul școlii în formarea stimei de sine a școlarului mic
Odată cu intrarea în școală, copilul trece printr-o serie de schimbări de ordin psihologic, schimbări favorizate și de noul mediu în cadrul căruia își desfășoară activitatea. Debutul școlarității nu este o etapă de neglijat, întrucât vine cu schimbări majore în plan afectiv, social și cognitiv. Odată cu obținerea noului statut social de elev, rutinele și chiar întreaga activitate a copilului suferă modificări.
Povești cu vladimirești. O mobilitate Erasmus+ în Osijek
În perioada 5–9 mai 2025, un grup de 10 elevi ai Școlii Gimnaziale „Tudor Vladimirescu” a participat la o mobilitate Erasmus+ organizată în Osijek, Croația, în cadrul Programului Erasmus+ de Acreditare în domeniul educației școlare. Școala gazdă: Osnovna škola August Šenoa, Osijek, Croatia. Această mobilitate a avut ca scop dezvoltarea competențelor sociale și emoționale ale elevilor, consolidarea spiritului european și promovarea unui climat educațional sănătos și sigur.
Beneficiile trecerii de la metodele tradiționale la cele digitale
Digitalizarea oferă o multitudine de instrumente și strategii pentru optimizarea evaluării și performanței, atât în contextul afacerilor, cât și în cel educațional. Aceste abordări transformă modul în care se măsoară progresul, se oferă feedback și se iau decizii informate. Aceste surse se concentrează pe digitalizarea procesului de evaluare, atât în contextul performanței angajaților, cât și, preponderent, în educație. Ele explorează beneficiile trecerii de la metodele tradiționale la cele digitale, subliniind eficiența sporită, feedback-ul imediat, personalizarea învățării, accesibilitatea și capacitatea de analiză a datelor.
Les immigrés espagnols face au discours médiatique français : peurs, hiérarchies et déclin de visibilité (Murcie, 2025)
Dans les articles consacrés aux événements de Murcie, la presse française recourt de manière récurrente à une rhétorique fortement connotée, empruntant au champ lexical de la catastrophe et de la guerre pour dramatiser la situation.
Educația morală și educația moral civică la preșcolar
Marele psiholog Piaget J. surprinde o diferență importantă între judecata morală teoretică și judecata morală practică a copilului. Autorul arată că, atunci când copiii sunt puși să aprecieze situații în mod abstract, ei tind să judece faptele mai ales după consecințe, fără să ia în calcul intențiile. Acest tip de gândire se numește „responsabilitate obiectivă”, adică evaluarea morală se face exclusiv după rezultatul vizibil al unei acțiuni.
Dirigintele – liant între școală și familie
Personalitatea dirigintelui influenţează, în mod semnificativ, succesul desfăşurării procesului de învăţământ, precum și formarea intelectuală şi morală a elevilor cu care lucrează. Influenţa personală a dirigintelui nu poate fi înlocuită nici de manuale, nici de instrucţiuni, nici de pedepse şi recompense, nici de noile tehnici moderne audio-vizuale.
Literația digitală. Noi metode de predare
De-a lungul istoriei sale, societatea românească a dobândit o experiență vastă, care s-a concretizat datorită unui mănunchi de valori materiale și spirituale. Pentru a-și asigura continuitatea și identitatea culturală fiecare societate își conservă și transmite, din generație în generație, valorile sale, cu ajutorul educației. Știm că educația presupune un proces continuu, care se aplică pe tot parcursul vieții unui individ, indiferent dacă contextul este unul formal sau informal. Foarte mulți experți în domeniul educației sunt în unanimitate când vine vorba de sistemul educațional care trebuie abordat din mai multe perspective. Fiind subsidiare, acestea pot oferi o imagine polivalentă asupra realității educaționale actuale.
Scrierea creativă și gândirea critică în predarea limbii și literaturii române la liceu: metodologii, aplicații și impact educațional
Articolul analizează rolul scrierii creative în dezvoltarea gândirii critice la elevii de liceu, în contextul predării limbii și literaturii române. Sunt discutate fundamentele teoretice ale acestor concepte, relația dintre creativitate și analiza textului literar, precum și strategii didactice aplicabile în sala de clasă. Exemple concrete din programa școlară evidențiază modul în care exercițiile de scriere creativă pot stimula capacitatea elevilor de a formula interpretări originale, de a argumenta coerent și de a integra referințe literare relevante. Lucrarea subliniază importanța combinării metodelor tradiționale cu resurse digitale, precum și rolul evaluării formative în consolidarea competențelor vizate.
Cum să faci lecțiile de română să prindă viață: Secretul Arborelui lui Sapiro
Orele de limba și literatura română pot fi o provocare. Cum reușim să facem analiza literară sau gramatica nu doar ușor de înțeles, ci și cu adevărat interesante pentru elevi? O soluție creativă și tot mai populară este metoda Arborele lui Sapiro, un instrument vizual care transformă modul în care elevii organizează și aprofundează informațiile. Este o strategie care îi ajută să vadă „pădurea de copaci”, să exploreze un text în detaliu și să își structureze gândirea critică într-un mod limpede și logic.