În ultimii ani, guvernul a dezvoltat un cadrul normativ pentru dezvoltarea în cariera didactică, care prevede un sistem de acumulare a creditelor profesionale transferabile (CPT) pentru a sprijini dezvoltarea continuă a competențelor și abilităților profesionale ale cadrelor didactice din învățământul preuniversitar. Această politică a fost introdusă pentru a spori calitatea învățământului și a asigura că elevii beneficiază de o educație de înaltă calitate.
Scopul studiului de caz este de a ilustra modul în care o școală, Școala Gimnazială ”Nicolae Russu” din Sita Buzăului, a implementat cadrul normativ privind dezvoltarea în cariera didactică și sistemul de acumulare a creditelor profesionale transferabile prin intermediul unui program de mentorat bazat pe modelul peer-learning.
Prin operaționalizarea cadrului normativ, se urmărește crearea unui cadru de dezvoltare profesională continuă pentru profesorii din învățământul preuniversitar și universitar, care să faciliteze dezvoltarea competențelor lor și să îmbunătățească calitatea actului educațional. În acest sens, se vor stabili criterii clare de evaluare a performanțelor și se vor acorda credite profesionale transferabile pentru activități precum formare profesională, cercetare, publicare, mentorat și implicare în proiecte educaționale, astfel încât să se stimuleze dezvoltarea continuă a profesorilor și să se asigure o învățare de calitate pentru elevi și studenți.
În România, cadru normativ privind dezvoltarea în cariera didactică și sistemul de acumulare a creditelor profesionale transferabile este reglementat prin Legea Educației Naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare. Această lege prevede că dezvoltarea carierei didactice se realizează prin participarea la activități de formare continuă și dobândirea de credite profesionale transferabile.
Conform acestei legi, creditul profesional transferabil reprezintă o unitate de măsură a timpului de formare continuă, care este recunoscută și valorificată la nivel național și internațional. Un credit profesional transferabil este echivalent cu 10 ore de formare continuă.
În plus, Ministerul Educației și Cercetării (MEC) a emis un ordin, respectiv ORDIN nr. 4.224 din 6 iulie 2022 privind aprobarea Metodologiei de acordare a creditelor profesionale transferabile pentru formarea continuă a personalului didactic din învățământul preuniversitar, care reglementează procedura de acordare și de recunoaștere a creditelor profesionale transferabile. Potrivit acestei metodologii, pentru a obține credite profesionale transferabile, personalul didactic din învățământul preuniversitar trebuie să participe la activități de formare continuă, precum cursuri de perfecționare, conferințe, simpozioane sau alte activități acreditate de MEC. De asemenea, personalul didactic poate obține credite profesionale transferabile prin participarea la proiecte de cercetare în domeniul educației sau prin publicarea de lucrări științifice în domeniul educației.
Programe pentru dezvoltare profesională continuă:
- Programe pentru dezvoltare profesională continuă acreditate – categoria 1
- Programe pentru dezvoltare profesională continuă complementare – categoria 2
- Programe pentru dezvoltare personală și abilitare funcțională – categoria 3
Formula de îndeplinire a condiției de formare
Pentru îndeplinirea condiției de formare:
• min. 40 CPT – programe acreditate
• max. 35 CPT – programe complementare
• max. 15 CPT – programe pentru abilitare funcțională
Participarea la diferite forme de organizare a formării continue:
• min. 30 CPT dobândite prin participare la diverse forme de organizare a formării continue
• max. 60 CPT dobândite prin participarea la programe de studii organizate de instituții de învățământ superior
Procedura specifică privind recunoașterea și echivalarea în credite profesionale transferabile cuprinde următoare etape:
• Solicitarea scrisă, de echivalare, a cadrului didactic, însoțită de documente doveditoare se depune la secretariatul unității de învățământ.
• Solicitarea este înregistrată la secretariatul unității de învățământ și directorul unității repartizează dosarul CMDFCD.
• Comisia pentru mentorat didactic evaluează documentele din dosarele depuse de cadrele didactice solicitante și acordă credite profesionale transferabile în conformitate cu punctajele prevăzute în lege.
• În urma evaluării dosarelor, Comisia pentru mentorat didactic întocmește un proces verbal privind activitatea desfășurată și elaborează o situație centralizatoare a solicitărilor de recunoaștere, echivalare şi de acordare a unui număr de credite profesionale transferabile
• Dosarele sunt validate în consiliul de administrație,
• Unitatea de învățământ eliberează o adeverință care atestă numărul de credite profesionale transferabile obținute.
Centralizarea și validarea acumulării a minimum 90 de credite profesionale transferabile în intervalul legal prevăzut, se stabilește de comisia CMDFCD. Comisia anunță în scris, pentru fiecare cadru didactic încadrat cu norma de bază în unitatea de învățământ, ultimul interval legal prevăzut încheiat pentru care se verifică și se validează îndeplinirea condiției de acumulare a minimum 90 de credite profesionale transferabile.
Comisiei pentru mentorat didactic și formare în cariera didactică are mai multe atribuții, dintre care amintesc: planificarea, organizarea și desfășurarea activităților din domeniul formării în cariera didactică, realizează diagnoza de formare continuă la nivelul unității de învățământ, asigură evaluarea stadiului de îndeplinire a condiției de formare pentru personalul didactic și validează, după evaluare, îndeplinirea condiției de formare prin acumularea numărului de credite profesionale transferabile legal prevăzut, asigură monitorizarea impactului formării cadrelor didactice asupra calității procesului de predare-învățare-evaluare și a progresului școlar al elevilor, asigură monitorizarea impactului formării cadrelor didactice asupra calității procesului de predare-învățare-evaluare și a progresului școlar al elevilor, asigură organizarea și desfășurarea activităților specifice de mentorat didactic pentru cadrele didactice debutante, în vederea susținerii examenului național pentru definitivare în învățământul preuniversitar, etc.
În concluzie, este important de menționat că sistemul de acumulare a creditelor profesionale transferabile și partea de mentorat sunt instrumente esențiale în dezvoltarea carierei didactice și în asigurarea calității învățământului. Prin urmare, participarea la activități de formare continuă și obținerea de credite profesionale transferabile reprezintă o obligație a personalului didactic din învățământul preuniversitar, dar și o oportunitate de a-și dezvolta competențele și de a-și îmbunătăți practica didactică, iar partea de mentorat reprezintă o metodă de dezvoltare profesională și personală și poate fi benefic pentru ambele părți implicate. Mentorii pot dobândi satisfacție din faptul că își împărtășesc experiența și cunoștințele cu o altă persoană, iar formabilii pot beneficia de sfaturi și îndrumări care îi ajută să-și îmbunătățească performanța și să avanseze în carieră.
Bibliografie
1. Suport de curs PROF III – Management educațional în context mentoral, modulul I, II, III.
2. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 722/19.VII.2022, Ordinul 4224/2022
3. Procedura specifică privind operaționalizarea reglementărilor metodologice cu privire la cumularea de către cadrele didactice a 90 de credite profesionale transferabile, Anexa a Nnr. 5749/DGMURES/16.12.2022
4. PROCEDURĂ SPECIFICĂ privind recunoașterea și echivalarea în credite profesionale transferabile a competenţelor dobândite în cadrul programelor pentru abilitare funcţională, anexa ne. 3 a Notei nr. 4663/DGMURES/19.09.2022
5. Procedură specifică privind recunoaștere și echivalare în credite profesionale transferabile a competențelor dobândite în cadrul programelor pentru dezvoltare profesională continuă complementare Anexa nr. 2 a Notei nr. 4663/DGMRURS/19.09.2022
6. ORDIN pentru aprobarea Metodologiei privind sistemul de acumulare, recunoaștere și echivalare a creditelor profesionale transferabile, MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 785/4.XI.2011
7. mentoratrural.pmu.ro/sites/default/files/ResurseEducationale/63055_modul_7_dezv%20prof_final_A4.pdf
8. www.euroed.ro/userfiles/MANUALUL%20MENTORULUI.pdf
9. www.edupedu.ro/rofuip-2022-comisia-pentru-mentorat-didactic-si-formare-in-cariera-didactica-va-fi-infiintata-in-fiecare-scoala/