Ne distrăm și învățăm! Going Digital in a Innovative Classroom (Mobilitate Erasmus+)

Competența digitală este esențială pentru educație, viață profesională și participare activă în societate. Astfel, unul dintre obiectivele stabilite în Planul ERASMUS+ elaborat la nivelul liceului unde predau istoria – Liceul „Ștefan Procopiu” din Vaslui, care deține pentru perioada martie 2021 – decembrie 2027 certificatul de acreditare pentru proiecte de mobilități în domeniul educației școlare în cadrul programului ERASMUS+ – se referă la îmbunătățirea competențelor de utilizare a tehnologiilor digitale și de creare și editare a resurselor educaționale digitale în diverse formate pentru un număr de minim 18 profesori până în decembrie 2027.

În perioada 11-15 iulie 2022, alături de alți 5  profesori de la Liceul „Ștefan Procopiu” Vaslui,  am participat la cursul ”Going Digital in a Innovative Classroom” organizat de ITC-International Training Center din Praga.  Cursul a fost organizat în cadrul proiectului de mobilități pentru educație școlară pe care Liceul ”Ștefan Procopiu” îl implementează în perioada 01.09.2021-30.11.2022 (numărul de referință 2021-1-RO01-KA121-SCH-000007332). La curs au participat 25 de profesori din șapte țări fapt care a permis realizarea unui schimb de experiențe și bune practici în ceea ce privește integrarea instrumentelor digitale în activitatea noastră.

Datorită participării la acest curs, mi-am îmbunătățit competențele digitale pe cele trei dimensiuni: cunoștințe (cunoașterea de aplicații/ platforme care pot fi utilizate pentru crearea de resurse educaționale digitale), aptitudini (utilizarea acestor aplicații/ platforme pentru a crea conținut digital în diverse formate),  atitudini (motivație sporită pentru integrarea resurselor digitale în activitatea didactică și extrașcolară, disponibilitatea de a explora și alte aplicații/platforme). De asemenea, datorită participării la acest curs, mi-am îmbunătățit și alte competențe cheie pentru învățarea pe tot parcursul vieții propuse la nivelul Uniunii Europene precum: competențe multilingvistice (comunicarea orală și scrisă în limba engleză), competențe personale, sociale și de a învăța să înveți, competențe cetățenești, competențe de sensibilizare și expresie culturală.  Aceste cursuri sunt foarte utile și datorită faptul că ne scoate din rutina noastră școlară și ne pune în contexte noi de învățare, împingându-ne spre dezvoltarea noastră personală și profesională.

Pe parcursul celor 5 zile de curs, am explorat diverse aplicații și platforme precum    DojoClass, Intothebook, Deck.toys, generatoare de coduri QR, GooseChase, Edpuzzle, Worklivesheets, Insertlearning, www.wix.com, www.weebly.com, Powtoon, Canva etc. Dintre aplicațiile și platformele  explorate în timpul cursului, mi-a plăcut foarte mult GooseChase (www.goosechase.com), motiv pentru care am decis să îl aplic la mai multe clase în anul școlar 2022-2023. Nu auzisem de această platformă înainte de participarea la acest curs. În această perioadă de valorizare a rezultatelor învățării, am elaborat câteva jocuri pe această platformă; am aplicat deja câteva dintre ele la mai multe clase și feedback-ul primit din partea elevilor a fost unul pozitiv. Elevii au apreciat munca în echipă, desfășurarea activităților în afara sălii de clasă și starea de bine creată de misiunile distractive. Am aplicat unele jocuri la clasa a IX-a și elevii le-au apreciat pentru că i-au ajutat să se cunoască mai bine.  Profesorul poate crea jocuri atât pentru disciplina predată, cât și pentru orele de consiliere și orientare, pentru activitățile din Săptămâna Verde sau Școala Altfel. Sarcinile de lucru pot fi și academice dar și distractive. Este de preferat ca jocurile să se desfășoare în afara sălii de clasă.

Elevii, organizați în 5 echipe (acesta este numărul de echipe permis de un cont educațional free) trebuie să rezolve un anumit număr  de sarcini de lucru/ misiuni (numărul de sarcini de lucru/ misiuni este stabilit de profesor în funcție de obiectivele activității, particularitățile de vârstă ale elevilor, timpul disponibil, dificultatea sarcinilor de lucru). Pentru fiecare misiune îndeplinită, fiecare echipă  a primit câte 10 puncte (profesorul poate stabili orice număr de puncte; pentru fiecare sarcină de lucru/misiune eu am stabilit câte 10 puncte iar la unele am adăugat și puncte bonus). În timp ce elevii rezolvă sarcinile de lucru/ misiunile, profesorul monitorizează activitatea acestora pe platformă, analizează rezolvările misiunilor încărcate de elevi (sub formă de text, poză sau video), scade puncte din cele 10 alocate fiecărei misiuni dacă rezolvarea nu este corectă sau adaugă punctele bonus. Profesorul poate lăsa mesaje pentru a justifica scăderea punctelor sau motivele pentru care a primit punctele bonus. La finalul activității, elevii pot fi solicitați să completeze o fișă de autoevaluare privind colaborarea în cadrul echipei sau să ofere feddback rapid prin utilizarea platformei mentimeter. Profesorul lucrează pe platforma goosechase.com în timp ce elevii lucrează pe o aplicație pe care o descarcă pe telefon.

Pe pagina sites.google.com/view/acreditareerasmus2021-2027/anul-i/rezultate, este disponibil un material despre această platformă și, de asemenea puteți prelua jocurile pe care le-am creat până în prezent:
– ”În jurul școlii!” – un joc pe care l-am aplicat la clasa a IX-a pe care am preluat-o anul acesta în calitate de diriginte;
–  ”Creativitate în echipă”, ”În căutarea stării de bine”, ”Emoții și stare de bine”, ”Salut!” – jocuri care pot fi aplicate în Săptămâna ”Școala Altfel” sau la orele de consiliere și orientare pentru dezvoltarea abilităților de lucru în echipă, pentru reconectare după vacanța de vară dar și la crearea unei stări de bine în rândul elevilor. Jocul ”Salut!” poate fi aplicat pentru a marca Ziua Mondială a Salutului (21 noiembrie).
– ”Ziua Bunătății” – un joc care poate fi utilizat pentru a marca Ziua Mondială a Bunătății – 13 noiembrie sau Ziua Bunătății Spontane – 17 februarie.
– ”Alege să fii bun!” – un joc care poate fi utilizat pe o perioadă mai îndelungată cu scopul de a promova valori precum bunătatea, compasiunea, empatia, prietenia, curajul, acceptarea. Sarcinile de lucru/misiunile sunt realizate pe baza cărții ”Minunea” de  R. J. Palacio (roman apărut în anul 2012 și care a inspirat mișcarea ”Alege să fii bun”). ”Minunea” este o carte pe care fiecare copil ar trebui să o citească la un moment dat!
– ”Să descoperim statele membre în Uniunea Europeană” – un joc care poate fi aplicat pentru a marca Ziua Europei.
– ”România, țara mea!” – un joc care poate fi aplicat pentru a marca Ziua Națională a României.

După preluarea unui joc (accesați link-ul de mai sus, apoi dați click pe imaginea fiecărui joc), profesorul poate să adapteze sarcinile de lucru/ misiunile în funcție de obiectivele stabilite, de particularitățile grupului de elevi sau de timpul pe care îl are la dispoziție.  Nu uitați să vă faceți un cont educațional.

Cuvintele pe care le asociez cu aceste activități pe această platformă: creativitate, colaborare, motivație, învățare, rezolvarea de probleme, managementul timpului, stare de bine.

Erasmus+, programul Uniunii Europene pentru educație, formare, tineret și sport pentru perioada 2021-2027, pune accent pe incluziunea socială, pe tranziția verde și digitală și pe promovarea participării tinerilor la viața democratică.

 

prof. Daniela Ramona Croitoru

Liceul Ștefan Procopiu, Vaslui (Vaslui) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/daniela.croitoru

Articole asemănătoare