Motivația învățării reprezintă un ansamblu de factori care determină elevul să se implice activ în procesul educațional, influențând atât rezultatele academice, cât și dezvoltarea personală și emoțională a elevului. Termenul motivație își are originea în limba latină, verbul „movere” înseamnând „punere în mișcare”. Așadar, motivația reprezintă ansamblul factorilor interni și externi care declanșează și susțin comportamentul uman în vederea atingerii unui scop. În contextul învățării, aceasta se referă la acele impulsuri care determină elevul să participe activ la procesul de instruire, să își stabilească obiective personale și să urmeze anumite strategii pentru atingerea acestora. „Motivul este acel fenomen psihic ce are un rol esențial în declanșarea, orientarea și modificarea conduitei” (Cosmovici, 2005).
În literatura de specialitate au fost definite două tipuri de motivație: motivație intrinsecă și motivație extrinsecă. Motivația intrinsecă este determinată de factori interni. Atunci când elevul învață din proprie inițiativă este ghidat valorile personale, de curiozitate autentică și bucuria de a învăța lucruri noi, de dorința de a descoperi și de a înțelege sau de nevoia de dezvoltare personală. În context educațional, motivația intrinsecă are eficiență pe termen lung și contribuie la formarea unor atitudini pozitive față de învățare, la dezvoltarea gândirii critice și la stimularea creativității.
Elevii care raportează un nivel ridicat de motivație intrinsecă sunt mai autonomi în procesul de învățare, deoarece sunt impulsionați de interese și scopuri personale. Aceștia sunt dispuși să experimenteze și să exploreze în profunzime subiectele abordate. Această implicare autentică conduce la formarea unor competențe durabile și favorizează aplicarea cunoștințelor și abilităților dobândite în contexte variate.
Motivația extrinsecă este determinată de factori externi cum ar fi recompensele materiale sau simbolice, laudele din partea părinților sau a profesorilor, pedepsele sau sancțiunile, dorința de a obține un rezultat, sau dorința de a fi acceptat în grup. Totuși, acest tip de motivație este, de regulă, eficient doar pe termen scurt. Prin urmare, deși motivația extrinsecă are un rol important în educație, pentru dezvoltarea durabilă a interesului și a pentru a menține o implicare autentică și constantă în activitatea de învățare, este esențial ca aceasta să fie completată de motivația intrinsecă.
Studiile din domeniul psihologiei evidențiază faptul că motivația este esențială pentru performanța școlară, iar elevii motivați prezintă o serie de trăsături clare care le influențează pozitiv parcursul educațional. Elevii motivați se remarcă prin interesul activ față de învățare, interes care duce la participare activă la activitățile didactice. Aceștia sunt mai perseverenți, mai ambițioși, își stabilesc obiective și le urmăresc cu seriozitate și își asumă responsabilități. De asemenea, elevii motivați prezintă entuziasm și energie în activitățile de învățare, au încredere în forțele proprii și au o atitudine pozitivă față de școală.
Un rol important în stimularea și menținerea motivației elevilor în procesul educațional îl au profesorii. Aceștia pot motiva elevii prin utilizarea unor strategii de predare-învățare interactive, acordarea unui feedback constructiv, care consolidează încrederea în sine și perseverența elevilor, și prin crearea unui climat de învățare adecvat și încurajator (Merdiaty, 2024).
Studiile de specialitate din domeniul psihologiei educaționale (Zou et al., 2023) susțin că motivația intrinsecă a profesorilor pentru predare, adică interesul autentic și plăcerea pentru activitatea de predare, influențează semnificativ motivația intrinsecă a elevilor pentru învățare, acest efect fiind mediat de relațiile de colaborare și susținere dintre profesori și elevi. Așadar, atunci când profesorii manifestă entuziasm, implicare și oferă un climat de sprijin și respect reciproc, elevii tind să manifeste un nivel crescut de motivație intrinsecă pentru învățare, caracterizată prin interes personal și implicare activă.
Dezvoltarea tehnologiei a avut o influență semnificativă asupra educației, oferind noi perspective procesului de predare-învățare-evaluare. Platformele educaționale reprezintă o alternativă modernă care permite desfășurarea unor activități interactive și dinamice, adaptate nevoilor și intereselor elevilor. Ele permit o învățare personalizată, acces la resurse variate și posibilitatea de a relua lecțiile. De cele mai multe ori feedback-ul oferit de platforme îi ajută pe elevi să se autoevalueze și să-și corecteze greșelile.
Integrarea platformelor de învățare online în metodele de educație tradiționale poate spori semnificativ motivația de învățare a elevilor, sprijinind atât succesul lor academic, cât și dezvoltarea personală. Impactul utilizării platformelor de învățare online asupra motivației elevilor nu este determinat de tehnologie în sine, ci de calitatea resurselor educaționale disponibile pe aceste platforme și de modul în care acestea sunt integrate în procesul educațional (Clark et al., 2025).
Chen & Huang (2024) atrage atenția că elevii de liceu care utilizează în mod regulat platformele digitale de învățare raportează niveluri mai ridicate de motivație. Această legătură între utilizarea tehnologiei și motivație este influențată de ușurința cu care elevii utilizează platformele educaționale, însă eficiența integrării platformelor demersul didactic depinde de nivelul de pregătire digitală al profesorilor și de accesul egal la tehnologie al elevilor.
Bibliografie
Chen, H., & Huang, Y. (2024). The Impact of Digital Learning Platforms on Student Motivation in High School. Journal of Education, Humanities and Social Sciences.
Clark, E., Davis, O., & Al-Jabri, S. (2025). The Impact of Using Online Learning Platforms on Student Learning Motivation. International Journal of Educational Narratives.
Cosmovici, A. (2005). Psihologie generală. Polirom.
Merdiaty, N. (2024). Empowering Learning: The Mediating Role of Teachers in Enhancing Students’ Intrinsic Motivation.
Zou, H., Yao, J., Zhang, Y., & Huang, X. (2023). The influence of teachers’ intrinsic motivation on students’ intrinsic motivation: The mediating role of teachers’ motivating style and teacher‐student relationships.