Motivația elevului jandarm. Implicații educaționale

Parte a învățământului vocațional activ, școala de subofițeri jandarmi are drept misiune principală să ofere pe termen lung un sistem educațional care să garanteze o formare profesională de calitate, la standardele învățământului militar și de ordine publică. Organizarea procesului instructiv-educativ în domeniul ordinii și siguranței publice presupune formarea competențelor și corelarea acestora cu standardul de pregătire profesională. Furnizarea unor servicii de calitate, folosind experiența și implicând toți actorii educaționali este relevantă în conturarea unei atitudini pozitive față de muncă care va avea impact asupra modului de îndeplinirea a atribuțiilor funcționale.

În acest scop, conceptul de motivație poate fi un cadru util în sprijinul viitorilor subofițeri de a-și monitoriza și perfecționa progresul în construirea unor experiențe de carieră semnificative de-a lungul vieții. Chiar și atunci când oamenii aleg să rămână dedicați unei organizații pe tot parcursul vieții lor profesionale (așa cum se întâmplă, de regulă, în instituțiile militare), angajații se așteaptă din ce în ce mai mult din partea angajatorilor să-i ajute să evolueze continuu și să le ofere noi oportunități de dezvoltare.

O analiză prin care îi putem dezvolta pe elevi pentru ca aceștia să fie performanți și devotați  țintește tipurile de activități care îi interesează în context profesional, ce îi face mulțumiți de rezultatele muncii lor, ce  abilități și competențe consideră că sunt cele mai utile pentru ei și ce apreciază cel mai mult în activitatea lor de pregătire desfășurată în școală.

Acest demers poate reprezenta un instrument benefic în vederea construirii unor strategii de motivare a elevilor, contribuind la creșterea angajamentului față de organizație, la îmbunătățirea performanței individuale și de grup. De asemenea, profesorii/instructorii militari și comandanții, în calitate de autoritate epistemică, pot insufla elevilor anumite valori esențiale pentru îndeplinirea cu succes a atribuțiilor. Profesorul/instructorul militar îndeplinește  o profesie importantă, aceea care asigură formarea și dezvoltarea personalității subofițerilor și pregătirea lor profesională în cadrul instituției de învățământ, strâns legate de viață, de activitatea socio-profesională, morală și cetățenească. Potrivirea dintre persoană și organizație are aplicabilitate crescută și în promovarea profesiei, prin vizarea directă a celor în mod potențial compatibili cu profesia.

Sistematic, pentru a crea și implementa strategii motivaționale eficiente, activitățile didactice au fost observate și analizate în vederea cunoașterii longitudinale  și surprinderii evoluției ulterioare. Astfel, elevii își însușesc rațiunile formării profesionale și o valorizează pozitiv atunci când:

  • predomină motivația stimulativă  determinată de contextul social, prioritare fiind siguranța locului de muncă, salarizarea corespunzătoare dar și caracterul dinamic, incitant al profesiei, acesta constituind un element important în susținerea efortului necesar obținerii performanței profesionale.
  • se creează un mediu favorabil pentru descoperirea posibilităților intelectuale ale elevilor, profesorii prezintă materia într-o manieră interesantă astfel încât elevul nu are parte de monotonie, nu trebuie să „supraviețuiască” la ore și va învăța cu ușurință și  plăcere. Elevii jandarmi apreciază calitatea activității practice didactice susținute, resursele de învățare, precum și utilitatea disciplinelor studiate în raport cu cerințele unităților operative.

Experiența generală de învățare este optim apreciată de elevi atunci când există o varietate a cunoștințelor/suporturilor de curs, cât și pentru disponibilitatea cadrelor didactice ori accesibilitatea informațiilor (prezența acestora în mediul online).

Eficiența și impactul formării profesionale pot fi corect apreciate numai dacă luăm în considerare motivarea elevilor în activitatea depusă. Cu atât mai mult cu cât, la finalizarea studiilor, elevilor li se asigură un loc de muncă în unitățile operative ale Jandarmeriei Române și în alte structuri cu care școala are încheiate protocoale de colaborare. Prin urmare, antrenarea motivațională în procesul de educație și instrucție este esențială și depinde de talentul pedagogic al instructorilor, dar și de percepția pe care elevii o au asupra profesiei.

 

prof. Simona Erciulescu

Școala Militară de Subofițeri Jandarmi Grigore Alexandru Ghica, Drăgășani (Vâlcea), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/simona.erciulescu