Copiii de vârstă școlară mică au nevoie de un climat atractiv pentru a descoperi plăcerea de a citi. Lectura are un rol esențial în dezvoltarea capacităților intelectuale ale copiilor, dar și în dezvoltarea lor personală, emoțională. Articolul enumeră câteva modalități practice de a organiza activitățile unui club de lectură, pentru a încuraja lectura în rândul micilor cititori, dar și pentru a le forma deprinderea de a citi activ, conștient și de a prezenta conținutul cărților citite.
1. Forme de organizare a sălii:
• Șezătoare literară
Copiii sunt așezați pe podea, pe covorașe sau perne, ceea ce le conferă un confort în plus. Atmosfera clubului de lectură devine ludică, iar copiii au mai multă plăcere de a citi și de a prezenta cărți, deoarece se desprind de poziția riguroasă oferită de sala de clasă.
• Așezare în semicerc, pe scaune
Prin această modalitate de organizare a spațiului, copiii au ocazia să se vadă mai bine unii pe ceilalți, să interacționeze mai ușor în timpul desfășurării activității, fiind față în față.
• Grupați la mese
Prin gruparea copiilor la mese se pot realiza mici ateliere de lucru, pe echipe.
Varianta 1 – Toate echipele îndeplinesc aceeași sarcină: realizarea unei fișe de lectură pe echipe, a unor proiecte de prezentare a cărților citite sau realizarea unui portofoliu cu date biografice despre un scriitor studiat.
Varianta 2 – Titlul cărții este dat de profesor, iar fiecare echipă realizează sarcini diferite: unii completează fișa de lectură, altă echipă redactează compuneri despre personaje, alții vor realiza o pictură, un colaj sau vor desena harta textului cu etapele desfășurării acțiunii.
• La umbra unui copac, în grădina bibliotecii
În zilele însorite, activitățile clubului de lectură se pot desfășura în aer liber (grădina bibliotecii, a școlii sau în parc). Copiii sunt fascinați de schimbarea locului activităților curente și se implică mai mult în desfășurarea întâlnirii.
2. Tipul de prezentare a cărții:
• Prezentare individuală
Fiecare copil prezintă individual cartea aleasă: povestesc pe scurt, citesc un pasaj interesant, prezintă personajul preferat sau date despre scriitor.
• Prezentare în perechi
Grupați în perechi, copiii prezintă în fața colegilor ce și-au propus, după ce s-au întâlnit anterior pentru realizarea momentului lor.
• Grupați pe echipe
Lucrul în echipă este o modalitate de prezentare care încurajează cooperarea, ajutorul reciproc și împărțirea sarcinilor în cadrul echipei în funcție de abilitățile fiecărui copil. Liderul echipei împarte sarcinile și echilibrează dinamica grupului. Fiecare contribuie la realizarea momentului prezentării. De-a lungul anilor, practicând această modalitate de prezentare, am asistat la momente deosebit de atractive și creative realizate de elevii mei.
3. Metode/ tehnici de prezentare a cărților:
• Metoda proiectului
Elevii realizează proiecte pe baza cărților citite. Fie sunt realizate acasă, din timp, fiind prezentate ulterior la întâlnirea de club. Pot fi realizate la clubul de lectură, cu materiale pregătite anterior de copii, pentru a câștiga timp de prezentare în fața colegilor. Sunt eficiente proiectele realizate în echipă. Pentru realizarea lor, copiii folosesc ca suport coli cartonate pe care lipesc imagini sugestive din carte, fac desene, scheme și scriu câteva informații esențiale. Modalitatea de realizare este de obicei la alegerea echipei, lăsându-se loc creativității. Profesorul este obligat să analizeze cu atenție proiectele, să corecteze greșelile de conținut, de redactare sau de prezentare.
• Realizarea unui lapbook
Lapbook-ul este un instrument eficient de prezentare a unei cărți. Este mai complex decât un proiect, deoarece este confecționat de copii folosind mai multe elemente (carton, mici cărticele, cartonașe, jetoane cu provocări pentru ceilalți colegi ș.a.). Este o modalitate foarte atractivă pentru copii, care aduce dinamism și interactivitate întâlnirilor de club.
• Tehnica întrebărilor interactive
Introducerea elementelor de joc ajută foarte mult la captarea atenției și implicarea activă a copiilor în activitatea derulată. Întrebările sunt alese de copilul care inițiază jocul și sunt scrise pe planșe. Colegii primesc câte 3 jetoane (cu literele A, B, C), pentru a arăta varianta corectă de răspuns. Pot fi realizate jetoane cu adevărat/fals. Este o modalitate de a rupe monotonia întâlnirilor de club, atunci când ne propunem doar o metodă de lucru.
• Tehnica ștafetei
După ce toată clasa a citit aceeași carte în termenul stabilit, se poate aplica „Tehnica Ștafetei” pentru povestirea cărții. Un copil începe să povestească, apoi predă ștafeta unui coleg pentru a continua. Ordinea povestirii în ștafetă poate fi stabilită cât mai creativ (jetoane cu numere, cu literele alfabetului, inițiala prenumelui).
• Dramatizarea
Scenetele realizate cu elevii stârnesc întotdeauna hazul și atrag copiii către lectură. De la o vârstă fragedă copiii doresc să joace rolul personajului preferat. Jocurile de rol, dramatizările, ne ajută să atragem copiii spre lectură, spre înțelegerea textului citit și a mesajului transmis de scriitor.
• Jurnalul de lectură
Copiii de vârstă școlară mică sunt atrași de ideea de jurnal, de aceea i-am provocat să realizeze individual un jurnal de lectură atractiv și creativ personalizat pentru fiecare lectură citită. Nu am impus un standard în realizarea lui, dar am încurajat lectura și creativitatea realizării prezentării fiecărei cărți în jurnalele lor. Periodic le-au adus la școală pentru a le prezenta colegilor, făcând schimb de idei, motivându-i să le realizeze cât mai bine și mai ingenios.
4. Tematica întâlnirilor de club
Întălinirile clubului de lectură au avut o tematică variată de-a lungul anilor.
• Cărți cu tematică aleasă de profesor: lumea necuvântătoarelor, povestiri istorice, povești terapeutice, legende, fabule, sărbători calendaristice ș.a.
• O carte citită de toți copiii (cu termen stabilit: 1-2 săptămâni)
• Cărți la liberă alegere (cărți preferate de copii, pe care le citesc în ritm propriu)
• Texte cu conținut informativ: enciclopedii, reviste, broșuri
• Momente poetice (întâlniri de club cu ocazia diferitelor evenimente culturale – Ziua Culturii Naționale, Ziua Poeziei)
• Scriitorul preferat (prezentarea cărților/lecturilor scrise de același scriitor)
• Cartea votată – La acest tip de activitate de club, copiii votează cu o întâlnire înainte ce carte vor prezenta sau ce carte va fi citită din cele propuse. Modalitatea de votare se face democratic, prin vot secret, cu urnă și buletine de vot, ceea ce stârnește interesul copiilor pentru o nouă revedere la clubul de lectură.
Întâlnirile clubului nostru de lectură au loc săptămânal, pe parcursul întregului an școlar. Copiii povestesc cu plăcere cărțile citite, în mod deosebit cele alese de ei. Întâlnirile noastre de club sunt un foarte bun prilej de îmbogățire a vocabularului. La fiecare întâlnire, explicăm cuvinte și expresii noi, căutăm situații similare pentru utilizarea acestora. Clubul de lectură îi ajută foarte mult pe copii să socializeze, să caute informații, să schimbe idei, să aibă opinii, să le argumenteze și să se descopere unii pe alții.
Profesorului îi revine rolul important de a-i ghida, de a le stârni mereu curiozitatea, de a-i provoca să descopere noi cărți pe care să le prezinte cât mai bine, dar și creativ. De asemenea, prezentările în fața colegilor îi ajută pe copii să câștige încredere în forțele proprii, să își învingă teama de a vorbi în public, să își exprime opiniile și să aprecieze eforturile colegilor de a finaliza corect o sarcină de lucru sau un proiect.