Metode moderne folosite în predarea-învățarea operațiilor de adunare și scădere în clasele primare. Mozaicul

Metodele moderne stimulează activitatea creatoare a elevilor, asigurând antrenarea tuturor la muncă, îndeplinirea sarcinilor date şi integrarea cu succes în societate. În acest articol, voi lua în discuție metoda „Mozaicul”, arătând modul concret în care am folosit-o la clasă, la ora de matematică.

Mozaicul

Definiţie: Este o metodă de învăţare prin colaborare care se realizează prin interdependenţa grupurilor şi exercitarea statutului de expert în rezolvarea unei sarcini de învăţare.

Obiectiv: Documentarea şi prezentarea rezultatelor studiului independent celorlalţi, devenind expert pentru tema studiată.

Etape:

1. Stabilirea temei şi împărţirea ei în 4 -5 subteme. Pentru fiecare subtemă se stabileşte pe ce va pune accent copilul atunci când studiază independent. Se pot formula întrebări pentru orientarea studiului. Se elaborează o fişă-expert şi se distribuie copiilor pentru a o completa.

2. Organizarea grupelor de învăţare. Se grupează copiii în 4-5 echipe şi se repartizează fiecărui copil câte o cifră ce corespunde unei subteme. Subtema se studiază independent în cadrul fiecărei echipe de către un copil ce va deveni expert în acea problemă. Faza independentă. Fiecare copil investighează subtema dată şi fişa expert. Pentru alte subteme această fază de muncă independentă se poate studia acasă.

3. Construirea grupelor de experţi. Grupele de experţi se formează prin reunirea experţilor cu acelaşi număr în scopul dezbaterii şi aprofundării, clasificării, ordonării cunoştinţelor însuşite independent. Discuţii în grupul de experţi. Copiii prezintă rezultatul studiului independent. Au loc discuţii care lămuresc, clarifică noile cunoştinţe ce vor fi transmise echipei de învăţare din care fac parte. Obiectivul grupului de experţi este să înţeleagă şi să reţină informaţiile descoperite de experţi pentru a le preda într-o formă atractivă, clară concisă şi eficientă colegilor din echipa iniţială.

4. Activităţi în echipa iniţială de învăţare

Raportul în echipă: Experţii raportează într-un mod atractiv cunoştinţele, colegilor de echipă care sunt şi ei experţi în acelaşi timp pentru alte subteme. Modalitatea de predare/învăţare se va baza pe materiale intuitive pentru a uşura atât învăţarea cât şi predarea. Fiecare copil ascultă activ în timp ce unul expune, apoi adresează întrebări până este convins (el şi învăţătoarea) că a înţeles dar a şi reţinut întreaga informaţie exprimată pe rând de experţi. Expertul adresează întrebări colegilor de grup până când este sigur că au înţeles, reţinut, învăţat materialul expus. Pe rând, fiecare expert urmăreşte aceleaşi obiective.

5. Evaluarea

Demonstraţia rezultatelor :Fiecare grup îşi prezintă cât mai original rezultatele demonstrând ce au învăţat. Evaluarea se organizează fie oral, fie scris. Se concep fişe de evaluare sau chestionare cu întrebări pentru fiecare copil. Pot fi abordate şi alte strategii alternative de evaluare cum ar fi jocul.

Exemplu: Tema: Scăderea numerelor de la 100 la 1000 cu împrumut la sute şi zeci

Etape:

1. Stabilirea temei şi împărţirea ei în 4 subteme. Tema propusă va fi împărţită în 4 subteme: – Scăderea numerelor de la 100 la 1000 cu împrumut la sute şi zeci, când cifra unităţilor descăzutului este 0 – Scăderea numerelor de la 100 la 1000 cu împrumut la sute şi zeci, când cifra zecilor descăzutului este 0 – Scăderea numerelor de la 100 la 1000 cu împrumut la sute şi zeci, când cifrele zecilor şi a unităţilor descăzutului sunt 0 – Scăderea numerelor de la 100 la 1000 cu împrumut la sute şi zeci, când cifrele zecilor şi unităţilor descăzutului sunt diferite de 0 Pentru fiecare subtemă copilul, atunci când studiază independent, va observa cu atenţie modul de rezolvare prezentat în manual. Învăţătoarea îi ajută cu unele întrebări pentru orientarea studiului. Se elaborează o fişă-expert şi se distribuie copiilor pentru a o completa. Aceasta va conţine câte un anumit tip de scădere şi spaţiu pentru a completa paşii parcurşi în rezolvarea scăderii.

Exemplu de fişă- expert:

1) Rezolvă scăderea: 840 – 196

2) Explică modul cum ai procedat pentru a efectua scăderea: Pasul l ( cum ai scăzut unităţile? ) ……………………. Pasul 2 ( cum ai scăzut zecile?) …………………… Pasul 3 ( cum ai scăzut sutele?) …………………… 3) Aplică procedeul de calcul găsit pentru următoarele scăderi: 560 – 380 – 920 – 730 – 278 195 458 369

2. Organizarea grupelor de învăţare. Se grupează copiii în 4 echipe şi se repartizează fiecărui copil câte o cifră ce corespunde unei subteme. Subtema se studiază independent din manual, în cadrul fiecărei echipe, de către un copil ce va deveni expert în rezolvarea acelui tip de scădere. Faza independentă. Fiecare copil investighează în manual subtema dată şi completează fişa expert cu paşii parcurşi în rezolvarea exerciţiului.

3. Construirea grupelor de experţi. Grupele de experţi se formează prin reunirea experţilor cu acelaşi număr în scopul dezbaterii şi aprofundării, clasificării, ordonării cunoştinţelor însuşite independent. Discuţii în grupul de experţi. Copiii prezintă rezultatul studiului independent. Au loc discuţii care lămuresc, clarifică noile cunoştinţe ce vor fi transmise echipei de învăţare din care fac parte. Obiectivul grupului de experţi este să înţeleagă şi să reţină informaţiile descoperite de experţi pentru a le preda într-o formă atractivă, clară, concisă şi eficientă colegilor din echipa iniţială.

4. Activităţi în echipa iniţială de învăţare Raportul în echipă Experţii raportează într-un mod atractiv cunoştinţele, colegilor de echipă care sunt şi ei experţi în acelaşi timp pentru alte subteme. Modalitatea de predare/învăţare se va baza pe exemplu concret pentru a uşura învăţarea . Fiecare copil ascultă activ în timp ce unul expune, apoi adresează întrebări până este convins (el şi învăţătoarea) că a înţeles dar a şi reţinut întreaga informaţie exprimată pe rând de experţi. Expertul adresează întrebări colegilor de grup şi solicită rezolvarea unor exerciţii asemănătoare până când este sigur că au înţeles procedeul prin care se rezolvă acel tip de scădere. Pe rând fiecare expert urmăreşte aceleaşi obiective.

5. Evaluarea

Fiecare grup îşi prezintă cât mai original rezultatele demonstrând ce au învăţat. Evaluarea se organizează scris. Se concep fişe de evaluare pentru fiecare copil.

Avantajele metodei:

  • dezvoltă capacităţi de ascultare, cooperare, implicare activă în rezolvarea independentă a unei sarcini;
  • învaţă elevii să se documenteze din mai multe surse;
  • exersează deprinderea de prezentare şi expunere folosind căi variate pentru a învăţa pe ceilalţi;
  • învaţă elevii să capete curaj în capacităţile proprii devenind motivaţi intrinsec;
  • elevii învaţă să comunice ideile descoperirile personale grupului;
  • dispar ierarhiile de grup, fiecare devenind lider pe rând.
  • elevii capătă încredere unii în alţii.

Copiii foarte buni învaţă de la ceilalţi şi învaţă să-i aprecieze fără prejudecăţi.

Bibliografie
• Ionescu M., Chiș V., Strategii de predare și învățare, Editura Științifică, București,1992
• Lupu C., Metodica predării matematicii, Editura Paralela 45, Pitești, 1998
• Noaghi S.D., Irimie A.N., Îndrumări metodice pentru predarea matematicii la clasele I-IV, 2006

 


Încadrare în categoriile științelor educației:

prof. Aurelia Georgeta Bocșa

Școala Gimnazială Dr. Petru Șpan, Lupșa (Alba), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/aurelia.bocsa