Metoda fișelor de lucru este pe cât de tradițională pe atât de actuală. Despre instruirea diferențiată prin metoda lucrului cu fișele scria la vremea sa J. A. Comenius – „… în livadă ne place să avem copaci care rodesc mai devreme sau mai târziu; toate aceste roade sunt bune, nici una nu este de aruncat. De ce sa nu acceptam în școli minți mai agere sau mai încete?”.
Metoda lucrului cu fișele a fost una utilă pentru educația din toate perioadele istorice. Robert Dottrens (1893 -1984), pedagog din Elveția, promovând această metode în cadrul educației diferențiate a tipizat fișele de lucru în câteva categorii:
- fișe de recuperare, destinate să elimine lacunele din pregătirea elevilor;
- fișe de dezvoltare, sunt destinate pentru elevii dotați care vor să-și sporească cunoștințele mai mult decât nivelul programei;
- fișe de exersare, de rezolvare a exercițiilor, a problemelor, ele constau în exerciții cu dificultate crescândă, pe care fiecare elev le lucrează în ritmul său pentru însușirea corespunzătoare a materiei predate. Sunt destinate pentru formarea priceperilor și a deprinderilor practice;
- fișe de autoevaluare, pentru constatarea nivelului de pregătire și asigurare a feedback-ului.
Educația diferențiată rămâne un deziderat imperios și la etapa actuală. Lucrul cu fișele este o metodă eficientă în realizarea educației diferențiate, ce ține de particularitățile native ale fiecărui copil. Ca repere importante pot menționa:
• Reforma actuală a învățământului școlar a oferit posibilități multiple pentru realizarea instruirii si educației diferențiate. Introducerea disciplinelor opționale oferă dascălilor posibilitatea de a valorifica pe deplin potențialul de învățare al fiecărui elev în parte.
• Educația diferențiată cu ajutorul fișelor vizează contribuția fiecărui copil adusă la situația predării si învățării. Elevii contribuie la activitate cu propriile lor experiențe, atitudini, calități, abilități.
• Educația diferențiată cu ajutorul fișelor de lucru are loc atunci când între profesor si elev se stabilește o relație de comunicare, bazată pe încredere si sinceritate. Prin munca diferențiată, elevii cu un ritm lent de învățare sunt ajutați, evitându-se rămânerea în urma la învățătură, iar elevii cu un ritm mai accelerat de lucru, sunt ajutați sa-si perfecționeze pregătirea si să atingă un nivel sporit de performanță.
• Metoda lucrului cu fișele sporește munca independenta a elevului, îi solicita efort propriu, atitudinea creatoare, munca de cercetare, de descoperire. Această metodă constituie una dintre cele mai eficiente metode de sporire a randamentului școlar ținând cont de particularitățile de vârstă si individuale ale elevului.
• Educația diferențiată se face pentru a obține maximum de randament din partea fiecăruia, pentru a-i învăța pe copii cum sa învețe, cum sa se autoinstruiască. Fișele de lucru pentru diverse tipuri de inteligență, aplicând teoria lui Gardner, a arătat practici de implementare a fiecărui tip de fișe în varianta tradițională dar și digitală. În realizarea diverselor fișe de lucru la lecția de geografie se folosesc și alte platforme, precum: Quizlet, Liveworksheets, Wizer.me. Lecțiile postate în spațiul virtual sunt de mare ajutor pentru profesorii de geografie aplicând instrumentele Google Forms și Google Earth.
Așadar, lucrul cu fișele este o metodă foarte eficientă pentru adaptarea procesului educațional la potențialitățile individuale ale elevului, la ritmul și stilul de învățare al elevului, la interesele și abilitățile fiecărui copil.