Meseria de părinte se învață

Știința a dovedit că oamenii nu se nasc turnați în tipare identice, așa că fiecare individ este un unicat. Șlefuirea, diversificarea le realizează omul: mediul familial, școlar, social.
Trebuie să recunoaștem că stăpânim tot mai puțin sau chiar deloc mediul social, nu-l putem controla, alege sau evita, după rețete gata făcute, cum greu este de bănuit în ce mod reacționează diferiți copii crescuți în același mediu. Uneori suferă influențe pozitive, alteori, negative.

Ca orice instituție, școala se conduce după anumite reguli de conduită, pe care elevii și părinții consimt să le respecte, înțelegând că disciplina nu este facultativă. Cu toate acestea, există elevi care încearcă să impună școlii stilul și concepția lor de viață, sustrăgându-se de la prevederile regulamentare.

Organizarea și desfășurarea ședințelor de consiliere cu tema “Meseria de părinte se învață“ sunt o ocazie în care părinții învață să comunice mai eficient cu copiii lor, prevenindu-se în acest mod apariția unor conflicte care, uneori, pot ajunge la situații ireversibile. Aceste ore de consiliere le considerăm necesare pentru că se constată, de la un an la altul, o criză a familiei din ziua de azi : lipsa timpului fizic de a se ocupa de copii, venituri scăzute, familii numeroase, locuințe neconfortabile, șomaj, datorii, nivel de instruire scăzut, familii dezmembrate prin plecarea în străinătate în căutarea unui loc de muncă ori alte probleme sociale.

Multe persoane devin părinți fără să-și fi dorit neapărat acest fapt, ceea ce conduce la atitudini, comportamente, relații cu copilul nevinovat ce nu-i sunt deloc favorabile acestuia. Chiar și familiile care-și doresc copii, nu pot foarte ușor sau automat să dobândească “diplomă” de părinte pentru că obținerea ei cere eforturi, răbdare, înțelepciune, echilibru, dragoste, iertare, blândețe, renunțări, într-un cuvânt – vocație.

Astfel, am realizat proiecte cu tema: “Familia”, “Prietenia”, “Cartea”, “Un mediu sănătos”, “Copii fără etichete”, “Dacă mă iubești, de ce mă faci să plâng”, “Mami, tati, petrece o zi cu mine” , ”De ce o iubesc pe mama”, ș.a.

Printre temele alese spre dezbatere, au fost stabilite cele care vizează respectul de sine, relațiile cu cei din jur, atitudinile pozitive față de învățătură și muncă, respectul pentru valorile morale, competiția cinstită și idealurile, cunoașterea și stăpânirea emoțiilor, stiluri de învățare etc.

Exemple de bune practici
1. Titlul activităţii:  „DEZLIPEȘTE ETICHETA-COPII FĂRĂ ETICHETE”
2. Data desfăşurării: 1 iunie
3. Durata activităţii:1 ora
4. Grupul ţintă:   elevii clasei a-III-a A, elevii clasei a IV a,
Flashmob- toți elevii școlii
5. Parteneri implicaţi: consilierul educativ, psiholog F.G de la ”Asociația ”Cercul Prieteniei”

Argument

Violenţa educaţională – bătaie, jigniri, abuz emoţional – lasă urme asupra copiilor şi îi marchează pe viitorii adulţi, putând activa comportamente şi stări psiho-emoţionale de-a lungul întregii vieţi, asemenea unei etichete care încorsetează şi încadrează, printr-o generalizare limitativă. Cu alte cuvinte, bătaia, umilinţa, jignirile programează la eşec, iar efortul depus de un copil sau de un adult ca să scape din această programare a suferinţei este uriaş.

Scop: Campania urmăreşte conştientizarea violenţei împotriva copiilor din societatea românească, generarea unei schimbări de atitudine faţă de această violenţă, precum şi generarea unei schimbări de paradigmă în educaţia copiilor, prin: înlocuirea practicilor violente cu metode educaţionale pozitive, respectarea copilului în locul umilirii lui, renunţarea la indiferenţă şi acceptare faţă de violenţa împotriva copiilor.

Resursele:
– umane: 50  elevi, părinți, psiholog, cadre didactice
– materiale: prezentări ppt, filme YouTube, materiale suport pentru ziarul ”Cheia succesului” asigurate prin Junior Achievement Young Enterprise (pe baza contractului de colaborare încheiat), carioci, sablon copil,  lipici, coli  pentru poster.

Descrierea activităţii

Părinții află de la psihologul invitat despre copiii că au nevoi emoţionale pe care nu ştiu să le exprime, au comportamente adecvate vârstei şi etapelor de dezvoltare care pot să nu corespundă aşteptărilor adulţilor, au un mod de a se exprima, care poate să nu fie întotdeauna pe înţelesul adulţilor. Unii adulţi pot eticheta în mod negativ aceste comportamente şi stări, iar de aici să apară diverse forme de violenţă.

MESAJ- ”Dezlipește etichete împreună cu  noi! Alege tu o etichetă, cea pe care ai auzit-o cel mai frecvent, care te-a impresionat, te-a marcat, fie că ți-a fost spusă ție, fie că i-a fost spusă altui copil. Scrie-o și arat-o ca să vadă și ceilalți cât de grele sunt cuvintele rele. Apoi gândește-te: Tu ce ai pune în loc? Ce vorbe bune ai spune? Cum ai vorbi despre copii? Cum ai vorbi despre sufletul copiilor?
Uităm prea des de puterea vorbelor blânde și a exemplului pozitiv, iar urmările se văd peste ani. Suferințele din copilărie duc adesea la eşecuri personale în viaţa de adult!

Elevii au scris pe hârtie cuvinte jignitoare care le-au fost adresate și le-au lipit pe spatele colegilor . Eleva cu CES, T.G, a dezlipit de pe spatele copiilor etichetele pe care acestia și le-au lipit unii altora. „Etichetele” au ajuns acolo unde le este locul, la coșul de gunoi.
Copiii au împărțit ecusoane părinților și elevilor din unitate cu mesajele: ”COPIII CRESCUȚI FĂRĂ ETICHETE DEVIN OAMENI MARI”, ”FIECARE COPIL ESTE UNIC, NU-L JIGNI, NU-L ETICHETA!”

Împreună cu domnul bibliotecar și elevii, am completat pagina din ziarul clasei ”Cheia succesului” și posterul aferent.

• Cum se desfășoară flash mob-ul?

Sub  coordonarea profesorilor, copiii vor ieși în curtea școlii , iar profesorul va explica în câteva minute modul de desfășurare al flashmob-ului. Startul va fi dat cu un fluier. La acest semnal, copiii se vor întoarce cu spatele. Pe spate vor purta etichete (prinse cu agrafe), acestea vor fi scrise chiar de copiii: „Pe mine mă cheamă  (numele copilului), nu tăntălău”, „Eu sunt …………., nu  grasul ăla!” etc. Profesorii și copiii își îndepărtează aceste etichete și vor scrie cuvinte frumoase, de apreciere: ”Eu sunt ……………….și știu să cânt!”, ”Eu sunt ………….., învăț mereu câte ceva nou”.

Rezultate aşteptate: eradicarea violenței verbale și educarea limbajului de adresare în rândul copiilor și a familiilor din care provin.

Modalităţi de evaluare a activităţii:
a. Observare sistematica;
b. „Turul galeriei”;

Rezultate înregistrate:
a. File de ziar ”Cheia succesului”
b. Poze făcute pe parcursul activității elevilor
c. Posterul activității

Sugestii, recomandări: încurajarea elevilor timizi să participe la activitate

 

prof. Mariana Vizitiu

Profil iTeach: iteach.ro/profesor/mariana.vizitiu

Articole asemănătoare