Matematica interactivă: experiențe de colaborare prin instrumente digitale

Cum ar fi dacă tabla clasică din sala de matematică ar putea prinde viață, transformându-se într-un spațiu digital unde toți elevii pot scrie, șterge și construi împreună soluții? În școala de astăzi, acest lucru este posibil datorită existenței echipamentelor IT dar și dezvoltării unor instrumente precum Jamboard, Whiteboard Microsoft, Padlet, Miro,  etc. Ele deschid noi perspective asupra învățării colaborative, în care matematica devine nu doar un exercițiu individual, ci o experiență de echipă, bazată pe interacțiune și creativitate.

Învățarea colaborativă reprezintă o metodă eficientă prin care clasele elevi  lucrează împreună pentru a atinge un scop comun. Ea presupune un proces activ de învățare reciprocă, în care participanții își împărtășesc cunoștințele și competențele, sprijinindu-se unii pe alții pentru a îndeplini sarcinile de lucru primite. Această abordare aduce numeroase beneficii actualului proces de predare – învățare – evaluare prin: creșterea performanței, stimularea motivației și a implicării, dezvoltarea abilităților de comunicare și cooperare, precum și îmbunătățirea gândirii critice. Totuși, pentru ca învățarea colaborativă să își atingă potențialul, este esențial ca atât profesorii, cât și elevii să adopte o atitudine pozitivă pentru tot ce e nou, dând o șansă instrumentelor IT.

Reflecția privind învățarea colaborativă la matematică, cu accent pe cele folosite la clasă Jamboard și Padlet, ar trebui să înceapă cu un cadru introductiv care să răspundă la cele trei întrebări de bază. Prima – de ce este importantă învățarea colaborativă la matematică în liceu? A doua – ce schimbări aduc instrumentele digitale în acest proces? Și cea de a treia – cum se leagă acestea de experiența anterioară?

Instrumentul cel mai folosit, apropiat de o tablă obișnuită a fost Jamboard, în primul an de la pandemia de Covid, care era o tablă albă (whiteboard) virtuală pe care utilizatorii puteau scrie, desena și adăuga forme. Principalele caracteristici  ale acesteia erau: colaborare în timp real adică permitea mai multor persoane să lucreze simultan pe aceeași „jam”, fișier Jamboard, indiferent de locația lor; dispunea de instrumente creative cum ar fi includerea funcțiilor precum post-it-uri digitale, inserarea de imagini, texte, figuri geometrice și o „unealtă laser” pentru a evidenția elemente în timpul prezentărilor; dispunea de integrare cu Google Workspace, mai precis se integra cu alte servicii Google, iar fișierele create erau salvate automat în Google Drive.

Este important de știut că Google a retras aplicația Jamboard dar a oferit alte soluții de whiteboarding cum ar fi Miro, care are funcționalități avansate: șabloane, spații de lucru nelimitate și alte instrumente specializate pentru brainstorming și planificare, care au depășit capacitățile Jamboard. Nu am reușit să folosesc în activitățile mele acest instrument dar cred că voi încerca deoarece se poate integra cu Google Workspace.

Padlet-ul este o unealtă foarte bună pe care am folosit-o cu succes pentru predarea și învățarea matematicii, mai ales pentru a face lecțiile interactive și vizuale, după retragerea Jamboard. Profesorii și elevii pot colabora, pot posta resurse, imagini, linkuri, videoclipuri sau rezolvări de exerciții, toate într-un singur loc ușor de accesat. Cum am folosit Padlet la matematică? Am adunat fișe de lucru, videoclipuri explicative, aplicații interactive sau probleme propuse pe care le-am integrat în diverse momente ale lecțiilor de matematică. Elevii au avut posibilitatea de a posta soluțiile lor la o problemă, iar colegii puteau comenta sau propune altă metodă de rezolvare. Toți elevii pot încărca diverse materiale pe tabla interactivă. Avantajele folosirii Padlet la matematică, pe care eu le-am experimentat sunt: interactivitate și colaborare între elevi, posibilitatea de a vizualiza metode diferite de rezolvare, acces rapid și organizat la resurse educaționale, motivație crescută pentru învățare prin folosirea unui instrument digital atractiv, ușor de folosit atât de pe telefon, tabletă sau laptop.

Metodele de predare și evaluare clasice, care se bazau pe dictare și pe redarea  informațiilor cuvânt cu cuvânt nu și-au dovedit eficiența în timp, nu sunt eficiente și nici atractive pentru elevi. În mediul online, utilitatea acestora converge către zero. Din acest motiv, am fost nevoită să caut alte modalități de stimulare a elevilor mei, în timpul orelor de matematică. Instrumentele digitale au făcut predarea mai atractivă, mai dinamică, mai interactivă și le-a permis elevilor să răspundă la cerințe prin interfețe prietenoase, unele total inedite, care au făcut uitată starea de agitație generată de ridicarea mâinii. Știm cu toții cât este de important momentul de începutul unui orei, adică captarea atenției. Succesul este garantat dacă reușim să includem aceste instrumente pentru a sparge gheața. Interactivitatea în timpul orei poate fi susținută și prin aceste aplicații. Noutatea cred că a fost următoarea: fiecare elev are spațiul său de lucru care poate deveni colaborativ, în anumite situații. Dinamizarea activităților se poate realiza și prin întrebări scurte și concise, cu variante de răspuns. Aceste platforme sunt potrivite pentru orice moment al lecției dar cu măsură. Obținerea feedbackului privind activitatea desfășurată poate fi și ea la un clic distanță, doar prin trimiterea unui emoticon de către participanți pe chat.

Experiențele prezentate arată că integrarea instrumentelor digitale precum Jamboard, Whiteboard Microsoft, Padlet, Miro în procesul de învățare a matematicii poate stimula colaborarea, creativitatea și înțelegerea conceptelor. Aceste resurse nu înlocuiesc metodele tradiționale, ci le completează, oferind elevilor contexte interactive și motivante de lucru. În viitor, extinderea acestor practici și adaptarea lor la diverse stiluri și niveluri de învățare pot contribui la formarea unei experiențe educaționale în care matematica devine mai accesibilă, relevantă și atractivă pentru toți.

 


Încadrare în categoriile științelor educației:

prof. Mihaela Mate

Colegiul Economic Ion Ghica, Bacău (Bacău), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/mihaela.mate