Mai este nevoie de profesori în era tehnologiei digitale?

Era tehnologiei digitale a transformat modul în care accesăm și împărtășim informația. Dispozitivele inteligente, platformele de învățare online și resursele educaționale digitale sunt din ce în ce mai frecvente în sălile de clasă. Deși tehnologia oferă numeroase avantaje, rolul profesorului rămâne esențial în procesul educațional. În acest articol, vom explora de ce profesorii sunt încă necesari și vom oferi exemple de bune practici care evidențiază rolul lor crucial.

În era tehnologiei digitale, când accesul la informație este mai facil ca niciodată, apare întrebarea dacă mai este nevoie de profesori. Răspunsul este categoric da. Deși tehnologia a schimbat profund modul în care învățăm și accesăm cunoștințele, rolul profesorilor rămâne esențial din mai multe motive.

– Ghidarea și mentoratul
Profesorii nu sunt doar furnizori de informații; ei sunt ghizi care ajută elevii să navigheze prin vastul ocean al cunoștințelor disponibile online. Tehnologia poate oferi resurse educaționale, dar nu poate înlocui experiența și înțelepciunea unui profesor care știe cum să adapteze materialul pentru a răspunde nevoilor individuale ale fiecărui elev.

– Dezvoltarea abilităților critice
Într-o lume în care informația poate fi accesată cu un clic, capacitatea de a gândi critic și de a evalua sursele devine crucială. Profesorii joacă un rol vital în dezvoltarea acestor abilități, învățându-i pe elevi să filtreze informațiile, să pună întrebări și să gândească independent.

– Aspectul social și emoțional al învățării
Interacțiunea umană este esențială pentru dezvoltarea socială și emoțională a elevilor. Profesorii creează un mediu de învățare sigur și susținător, în care elevii pot dezvolta abilități sociale și pot învăța să colaboreze cu ceilalți. Tehnologia poate facilita comunicarea, dar nu poate înlocui relațiile umane și conexiunile emoționale dezvoltate în cadrul școlii.

– Adaptabilitatea și flexibilitatea în educație
Tehnologia evoluează rapid, iar profesorii joacă un rol esențial în adaptarea curriculei și a metodologiilor de predare pentru a reflecta aceste schimbări. Ei pot integra noile tehnologii în procesul de predare, oferindu-le elevilor competențele necesare pentru a se descurca într-o lume digitală. Astfel, profesorii asigură o educație holistică, care îmbină cunoștințele teoretice cu competențele practice.

– Exemplul personal
Profesorii sunt modele de urmat pentru elevi. Ei nu doar predau cunoștințe, ci și valori, etică și comportament. În era digitală, unde elevii sunt expuși la numeroase influențe online, rolul profesorilor în ghidarea lor spre o conduită responsabilă și etică devine și mai important.

Exemple de bune practici

În  Școala Gimnazială „George Tutoveanu”, Bârlad se desfășoară activități în care este integrată tehnologia, astfel:

  • Proiecte „eTwinning”:  Acţiunea eTwinning promovează colaborarea şcolară în Europa prin intermediul tehnologiilor comunicării şi informaţiei (TIC), oferind asistenţă, instrumente de lucru şi servicii şcolilor.
  • Ateliere de programare: Elevii sunt introduși în tainele programării prin cursuri în cadrul clubului de robotică și tehnologie, orele fiind susținute de profesori specializați, dezvoltând astfel competențe digitale esențiale pentru viitor.
  • Proiectul „Educație pentru viitor”: Profesorii implementează metode de predare bazate pe proiecte, folosind platforme online pentru colaborare și prezentări virtuale. Elevii învață să lucreze în echipă și să-și dezvolte abilități de comunicare și gândire critică. În cadrul atelierelor de coding și robotică, se utilizează platforme precum Scratch și Arduino. Aceste activități îi ajută pe elevi să dezvolte abilități de rezolvare a problemelor și gândire algoritmică, pregătindu-i pentru viitoarele cariere în domenii tehnologice.
  • Profesorii folosesc platforme de colaborare precum Google Classroom pentru a facilita proiecte de grup și discuții online. Aceasta nu doar că îmbunătățește abilitățile digitale ale elevilor, dar și promovează colaborarea și comunicarea eficientă.

Tehnologia are un impact semnificativ asupra educației, facilitând accesul la informație și oferind noi modalități de învățare. Cu toate acestea, profesorii rămân indispensabili, datorită rolului lor complex și multifacetat în ghidarea, sprijinirea și dezvoltarea elevilor. În era digitală, profesorii și tehnologia trebuie să colaboreze pentru a oferi o educație de calitate, adaptată cerințelor și provocărilor contemporane.

Bibliografie
1. Andronache, D. (2019). „Rolul profesorilor în era digitală”. Revista de Pedagogie, 67(2), 123-135.
2. Ioniță, M. (2020). „Impactul tehnologiei asupra educației moderne”. Revista Română de Educație, 45(1), 89-102.
3. Popescu, A., & Rusu, C. (2021). „Ghidarea elevilor în era digitală: Perspective și provocări”. Journal of Educational Studies, 56(3), 201-215.
4. Stan, L. (2018). „Dezvoltarea abilităților critice prin intermediul tehnologiei”. Buletinul Universității din București, Seria Științele Educației, 49(4), 77-89.
5. Vasile, E. (2022). „Profesorii ca mentori: Importanța interacțiunii umane în educația digitală”. Revista de Științe Sociale, 34(2), 54-67.

 

prof. Oana Roxana Munteanu

Școala Gimnazială George Tutoveanu, Bârlad (Vaslui) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/oana.munteanu3

Articole asemănătoare