”Little scientists” – proiect eTwinning

”Little scientists” este un proiect despre care consider că merită să vă vorbesc. Ideea acestui proiect a venit din bine-cunoscutul fapt că la vârsta preșcolară copiii sunt extrem de curioși. Este un proiect pentru copiii cu vârsta între 3 și 7 ani, la această vârstă copiii fiind cuprinși în învățământul preșcolar și în primii doi ani de învățământ primar. Curiozitatea determină dorința de explorare, de a încerca lucruri noi, de a observa și experimenta fenomene din mediul înconjurător. Și cum putem face toate acestea? Prin experimente, așa cum fac oamenii de știință. 

Experimentele sunt modalitățile prin care copiii participă activ la descoperire, încearcă, descoperă, află, întâmpină și eșecuri dar iau totul de la început până obțin rezultatul dorit. Pentru cadrul didactic îndrumător aduce mulțumirea de sine că a făcut ”altceva” bine pentru a obține finalitatea dorită și devine părtaș la descoperire și la entuziasm.

Proiectul a vizat obiective precum: stimularea creativității, curiozității și imaginației, dezvoltarea coordonării mână – ochi, dezvoltarea simțurilor (olfactiv, vizual, tactic), dezvoltarea competenței de rezolvare a problemelor,  înțelegerea relațiilor din mediul înconjurător și nu în ultimul rând, împărtășirea și lucrul în echipă.

Pentru realizarea acestui parteneriat, toate cadrele implicate au comunicat prin intermediul Twinspace-ului creat pe platforma eTwinning și prin email. Fiecare partener a avut la dispoziție timp de două săptămâni pentru a realiza la clasă temele propuse și pentru a posta în Twinspace aspecte din timpul activităților, observații și rezultate. Temele propuse au fost: experimente cu aer, experimente cu lichide, experimente cu mâncare (food experiment), un experiment surpriză (la alegere) și schimbul de idei.

Experiment cu aer – la Grădinița Zencani, fiind vorba despre o grupă combinată în care predominantă era grupa mica am realizat un experiment cu baloane colorate. Acestea au fost umflate iar apoi fiecare preșcolar a încercat să scufunde acest balon într-un vas cu apă. Ceee distracție! Cu mânecile suflecate am încercat nu doar o data ci de mai multe ori pentru că distracția a fost mare. Așa am înțeles că aerul este foarte ușor în comparație cu apa, că atunci când mergem la bazinul de înot un colac de salvare funcționează la fel ca balonul pe care încercăm să-l scufundăm și ne menține la suprafață dacă nu știm să înotăm. Ei! Am mai învățat și că ne udăm atunci când ne jucăm cu apa dar învățarea merită! La finalul activității copiii au ales cele mai reușite și frumoase poze cu care am creat un filmuleț folosind Vimeo pe care l-am postat pe Twinspace pentru colegii noștri parteneri. Aceștia au realizat experimente cu baloane umflate care atrag fire de praf, confetti, părul de pe cap care se electrizează, baloane care au captat gazul rezultat din reacția bicarbonatului cu oțetul, baloane încălzite care s-au spart pentru că aerul s-a dilatat, baloane săltărețe care ne urmăresc atunci când alergăm… Toate, toate interesante și ne dorim să le realizăm și noi.

Experiment cu lichide – pentru acest experiment am fost privilegiați beneficiind de zăpadă. Am demonstrat tuturor cum obținem apă din zăpadă apoi am fiert apa și am obținut aburi. A fost momentul ideal pentru a explica circuitul apei în natură și pentru a observa stările de agregare ale apei. A fost un experiment în care ne-am dat seama că trebuie să fim ajutați de părinții noștri în anumite situații (fierberea apei). Colegii noștri ne-au demonstrate cum se colorează apa, cum se dispersează cerneala în apă, cum uleiul nu se amestecă și stă tot timpul la suprafața apei. Și iar suntem curioși…

Experiment cu mâncare (food experiment) – Știați că apa este dulce dacă punem zahăr în ea? Și zahărul dispare! La fel se întâmplă cu sarea și apa devine sărată. Așa procedează bucătarii când dau savoare mâncării. Dar ciocolata dispare în apă? Am răspuns la o mulțime de întrebări în urma acestui experiment. Partenerii noștri au avut alte idei: au scos gălbenușul de ou din albuș folosind un PET, au colorat apa cu bomboane colorate, au lipit biscuiți cu gem sau cu miere.

Pentru experimental surpriză am folosit din nou zăpadă. Fiecare preșcolar a făcut un bulgăr din zăpadă pe care l-a învelit în hârtie crepe colorată. Ce credeți că s-a întâmplat? Da, zăpada s-a colorat și e nostim să ornamentezi un om de zăpadă cu bulgări colorați. Colegii noștri și-ar fi dorit și ei această experiență dar nu au fost la fel de norocoși ca noi să aibă zăpadă din belșug în curtea școlii.

Pentru schimbul de idei am preluat experimental colegilor noștri din Lituania și amestecând culori primare am obținut alte culori. E interesant să vezi cum albastrul se transformă în violet atunci când este amestecat cu roșu, galbenul devine portocaliu când este amestecat cu roșu iar albastrul devine verde când este amestecat cu galben. Si cine ar fi crezut că toate aceste culori amestecate devin negru, o nonculoare?

Proiectul s-a finalizat cu un material comun, creat în Storyjumper, o carte care cuprinde realizările fiecărui partener implicat în acest proiect. Și munca tuturor a fost încununată cu certificare naționale și europene de calitate. Am mulțumit tuturor partenerilor implicați pentru acest ”experiment” educațional cu rezultat de succes.

 

prof. Cristina Antal

Școala Gimnazială Sfântu Ilie, Toplița (Harghita) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/cristina.antal

Articole asemănătoare