Literatura veche și literatura modernă. Utilizarea materialelor vizuale în predare

Literatura este o formă de artă care a evoluat de-a lungul timpului, de la primele scrieri ale oamenilor până la operele moderne. Există două categorii principale de literatură: literatura veche și literatura modernă. Literatura veche, de obicei definită ca literatura anterioară secolului al XIX-lea, cuprinde opere clasice ale literaturii universale precum epopeea lui Homer, tragediile lui Sofocle și Euripide, poeziile lui Shakespeare sau romanele lui Cervantes și Dickens. Aceste opere sunt considerate clasice și sunt apreciate pentru valoarea lor estetică, culturală și istorică. Ele oferă o perspectivă asupra lumii și a societății de odinioară, precum și a modului în care autorii de-a lungul timpului au înțeles și au interpretat această lume. Generația actuală are posibilitatea de a pătrunde într-o perioadă total diferită de cea prezentă, cu reguli stricte și povești de dragoste surprinzătoare, cu deznodământ imprevizibil, tragic.

Pe de altă parte, literatura modernă se referă la operele literare scrise după secolul al XIX-lea. Această categorie cuprinde o gamă largă de opere, de la poezie și proză, la dramă și non-ficțiune. Literatura modernă explorează subiecte și teme noi și diferite, care reflectă lumea în care trăim astăzi. Aceasta poate aborda probleme sociale și politice, precum și subiecte intime și personale, și poate utiliza tehnici literare inovatoare și experimentale. Literatura modernă este adesea asociată cu mișcările literare de la sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea, cum ar fi modernismul, avangardismul și postmodernismul. Aceste mișcări au introdus o varietate de stiluri literare noi și inovatoare, cum ar fi fluxul de conștiință, fragmentarea narativă, non-liniaritatea și intertextualitatea. Autorii au o altă percepție asupra vieții, trăiesc diferit și aceste aspecte se regăsesc și în scrierile lor, însă nu întotdeauna scrierea este pe înțelesul lectorului. Uneori, limbajul și situațiile prezentate pot ridica probleme chiar dacă scriitorul și cititorul sunt contemporani.

Chiar dacă cele doua categorii prezintă diferențe, în alegerea lecturării unei opere, fie ea aparținând literaturii vechi sau literaturii moderne, o serie de factori contribuie definitoriu. Starea cititorului, preferințele acestuia, recomandările primite, momentul vieții (copilărie, adolescență, maturitate). În ceea ce privește valoarea pentru elevi, ambele tipuri de literatură pot oferi avantaje. Literatura veche poate fi valoroasă prin faptul că oferă o înțelegere mai profundă a culturii și istoriei, iar lucrările literare clasice pot oferi o perspectivă asupra unor probleme universale și a valorilor umane. În același timp, literatura modernă poate fi mai atractivă pentru elevi datorită subiectelor lor contemporane și a modului în care acestea reflectă cultura și societatea de astăzi.

O inovație didactică care poate fi utilizată pentru a ajuta elevii să înțeleagă mai bine literatura este utilizarea de materiale vizuale precum videoclipuri, imagini și animații. Aceste materiale pot fi utilizate pentru a oferi o mai bună înțelegere a subiectelor și pentru a îmbunătăți experiența de învățare a elevilor. De exemplu, un videoclip care oferă o explicație a operei literare poate fi mai atractiv și mai ușor de înțeles decât lectura directă a lucrării.

Predarea vizuală se referă la utilizarea de materiale vizuale, cum ar fi imagini, videoclipuri, diagrame sau prezentări, pentru a îmbunătăți experiența de învățare a elevilor. Această metodă de predare poate fi utilizată în orice domeniu de studiu și poate ajuta elevii să înțeleagă mai bine conținuturile, să rețină informațiile și să-și dezvolte abilitățile critice și analitice.

Predarea vizuală este importantă, deoarece mulți elevi învață mai bine prin intermediul imaginilor și al experiențelor vizuale. De exemplu, pentru unii elevi poate fi dificil să înțeleagă concepte abstracte sau complexe doar prin intermediul textelor scrise sau ale explicațiilor orale. Utilizarea materialelor vizuale poate ajuta la ilustrarea conceptelor și poate astfel facilita înțelegerea.

În plus, predarea vizuală este o metodă mai interesantă și mai atractivă pentru elevi deoarece de obicei este mai interactivă și implică mai multe simțuri. De exemplu, un videoclip care explică un concept poate antrena atât văzul cât și auzul, iar utilizarea unui joc interactiv poate implica și simțul tactil. O modalitate prin care elevii se pot familiariza cu o anumită operă literară, veche sau modernă, constă în utilizarea unui material video pentru predarea operei „Vrem să vă dăruim câte o fereastră”, de Matei Vişniec, iar mai apoi se poate realiza sceneta și cu protagoniști care să fie din clasa unde este predat textul dramatic.

Literatura veche și literatura modernă sunt două categorii importante ale literaturii care au evoluat de-a lungul timpului și care continuă să influențeze cultura noastră. În timp ce literatura veche oferă o perspectivă asupra lumii și societății de odinioară, literatura modernă explorează problemele și subiectele actuale și utilizează tehnici literare inovatoare. Ambele categorii sunt valoroase și contribuie la dezvoltarea literaturii ca artă și formă de exprimare umană – de aceea, este important să găsim cele mai potrivite modalități prin care să le aducem aproape de elevi.

 

prof. Luiza Maria Cojocaru

Școala Gimnazială Nr. 153 (Bucureşti) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/luiza.cojocaru

Articole asemănătoare