Literatura, filmul și viața – opțional ca disciplină nouă la nivelul disciplinei – sugestii de conținuturi

Opționalul propus valorifică lectura și filmul ca experiențe de cunoaștere și autocunoaștere, dezvoltând gândirea critică și empatia. Elevii investighează sensuri, simulează mental contexte și își modelează modul de a percepe lumea și pe ceilalți.

Opționalul încearcă să răspundă la întrebări precum:

  • Ne modelează literatura realitatea sau invers?
  • Cum ne influențează cititul acțiunile și emoțiile?
  • Cât de puternic este influențat creierul nostru de film?
  • Ficțiunea poate îndrepta lucrurile, poveștile pot rescrie destine?
  • Viața bate filmul?

Competențe generale

1. Formarea competenţelor în domeniul receptării particularităților specifice literaturii și filmului, concretizate în abilități de înţelegere, interpretare, reflectare şi evaluare, prin conștientizarea neuroplasticității creierului uman care face posibilă crearea unor “poteci” în reţelele noastre neuronale, ce influenţează permanent interpretarea mesajelor, informaţiilor, emoţiilor, prezente în comportamente și în toate experiențele trăite.

2. Receptarea diferenţelor de cod artistic în literatură şi cinematografie.

3. Argumentarea scrisă şi orală a propriilor opinii asupra unui text / film.

Conținuturile învățării

1. Călătoria spre ceilalți

Literatură:
Micul Prinț, de Antoine de Saint-Exupéry
Minunea, de R.J. Palacio

Film:
– Micul Prinț, regia: Mark Osborne
– Minunea, regia: Stephen Chbosky
Link: Minunea – trailer (https://youtu.be/DNtvK1rPw)

Viață:
– Relațiile și conexiunile sociale, Paul Olteanu

2. Călătoria spre tine însuți

Literatură:
Prințesă și cerșetoare, Delphine de Vigan
Băiatul în pijama vărgată, John Boyne

Film:
– No et moi, regia: Zabou Breitman
– Băiatul în pijama vărgată, regia: Mark Herman

Viață:
– Copiii învață ceea ce trăiesc, Rachel Harris și Dorothy Law Nolte
– Mind Architect – Frica, prieten sau dușman?

3. Despre puterea cuvintelor de a crea lumi

Literatură:
Hoțul de cărți, Markus Zusak
Copacul dorințelor. Amintiri din copilărie, Mihai Mănescu

Film:
– Hoțul de cărți, regia: Brian Percival
– Copacul dorințelor, regia: Andrei Huțuleac
Link: Copacul dorințelor – trailer

Viață:
– Cărțile, steroizi pentru creier (discuție/eseu tematic)

4. Despre întrebări mai importante decât răspunsurile…

Literatură:
Hugo, de Brian Selznick

Film:
– Hugo, regia: Martin Scorsese

Viață:
– Reflecție: întrebările ca mod de autocunoaștere și de explorare a lumii
– Jurnal personal sau interviu cu sine: „Când a fost ultima oară când o întrebare mi-a schimbat perspectiva?”

Sugestii metodologice

Conţinuturile propuse în programa cursului opţional vor fi parcurse pe durata unui an de studiu, repartizate în câte o oră pe săptămână.

Planificarea şi proiectarea activităţilor vor viza utilizarea instrumentelor IT, strategii şi metode inovative, activ-participative, care să faciliteze învăţarea prin descoperire, efortul personal, evaluarea eficientă şi realizarea feedbackului.

Selectarea conţinuturilor va respecta principiul adaptării la particularităţile de vârstă ale elevilor.

Valori şi atitudini urmărite:

  • gândire autonomă, critică şi flexibilă;
  • atitudine pozitivă faţă de comunicare;
  • toleranţă faţă de valorile, opiniile şi argumentele celorlalţi;
  • interes pentru analiza şi investigarea provocărilor lumii contemporane;
  • sensibilizare şi exprimare culturală.

Rezultatele activităţii elevilor se vor organiza în mape individuale, care vor cuprinde: scheme, hărți conceptuale, fişe/ghiduri de lucru, fişe de evaluare, fişiere/resurse create de elevi.

Metodele şi procedeele / strategiile sugerate stimulează interesul elevilor pentru tema propusă:
– predicția, brainstorming, lucrul cu textul, gândeşte-perechi-prezintă, interogarea încrucişată, harta conceptuală/ mentală, revizuirea termenilor-cheie, analiza de text/film/podcast; WebQuestul, storytelling, simulare, jocul de rol, portofoliul, imaginaţia ghidată, animaţie socio-educativă, metoda proiectului, analiza SWOT, joc didactic, grila lui Quintilian, reacţia cititorului; ‘6 DE CE, Bliţ, Patru colţuri, Clustering, Jurnalul dublu, Pixuri în pahar, VAS, Pictura verbală.

Evaluările pot fi:

  • orale: conversaţia; redarea (repovestirea); reconstituirea; descrierea / explicarea;
  • scrise: activitatea de muncă independentă în clasă; tema pentru acasă;
  • probe practice: redactarea unor texte multimodale, întocmirea unor desene, schiţe,
    grafice, lapbookul; interpretarea unui anumit rol;
  • metode şi instrumente complementare: (sugestii): observarea sistematică a activităţii şi
    comportamentului elevilor; investigaţia; proiectul; portofoliul; fişa de evaluare;
    autoevaluarea.

Se vor folosi ca mijloace de învățământ: instrumente on-line de partajare/ stocare şi comunicare, produse multimedia – PPT, Prezi, Slideshare, postere, reclame, benzi desenate, laptop, retroproiector; filme, înregistrări audio-video, fişe de lucru, cărți/ literatura de specialitate.

Pentru activităţile de documentare, profesorul va asigura accesul elevilor la internet, structurându-le căutările prin tehnica webquestului.

 


Încadrare în categoriile științelor educației:

prof. Corina Coliță

Liceul Tehnologic Transporturi Auto, Timișoara (Timiş), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/corina.colita