Lecții digitale pentru viitor: Emoții, carieră și jocuri de învățare

Prezentul articol sintetizează bune practici educaționale implementate în procesul instructiv-educativ ca urmare a participării la un curs de pedagogie digitală. Diseminarea vizează aplicarea metodelor și instrumentelor digitale moderne în lecții de consiliere și dezvoltare personală: LessonApp, Genially și Kahoot.

1. Introducere

Transformările rapide în educație impun adaptarea metodelor didactice la contextul digital. În acest sens, am participat la un curs intensiv de pedagogie digitală, desfășurat în perioada vacanței de vară, cu scopul de a identifica modalități inovatoare prin care elevii pot fi implicați emoțional și cognitiv în activități de consiliere și orientare.

2. Lecția realizată în LessonApp: Gestionarea emoțiilor

Activitatea a avut loc la clasa a IV-a și a vizat dezvoltarea abilităților de identificare și gestionare a emoțiilor în contextul tranziției înspre clasa a V-a. Lecția a fost proiectată cu ajutorul aplicației LessonApp, care a permis structurarea etapelor de lucru, integrarea resurselor digitale și planificarea reflecției.

Activitățile desfășurate: alegerea emoticonului zilei, lucru cu Roata emoțiilor, jocuri de rol pe situații reale și scriere de gânduri pozitive. Reflecția finală a ajutat elevii să conștientizeze reacțiile fizice asociate emoțiilor și să formuleze strategii personale de autoreglare.

3. Resursa interactivă Genially: Cum ne alegem viitorul profesional?

O altă resursă creată în cadrul formării este un joc interactiv realizat în Genially, destinat elevilor din ciclul gimnazial sau liceal. Jocul propune scenarii vocaționale, dileme, alegeri personale și reflecții asupra valorilor, facilitând o explorare activă a intereselor profesionale.

Elevii sunt invitați să aleagă rute profesionale, să reflecteze la deciziile luate și chiar să contribuie cu idei proprii pentru continuarea poveștii, dezvoltând astfel gândirea critică și conștiința de sine.

4. Kahoot: Evaluarea distractivă a cunoștințelor despre emoții

Pentru a consolida în mod ludic lecția despre emoții, am folosit platforma Kahoot. Am creat un quiz cu întrebări privind identificarea emoțiilor, reacțiile corporale asociate și strategiile de reglare.

Rezultatele au arătat un nivel ridicat de implicare, spirit competitiv constructiv și o capacitate crescută de autoreflecție. Feedback-ul instant a permis ajustarea în timp real a explicațiilor oferite.

5. Concluzii și impact

Integrarea acestor instrumente digitale în activități de consiliere sprijină o abordare holistică a educației: elevul este stimulat să se exprime, să reflecteze, să aleagă și să se autoregleze. Lecțiile au fost bine primite, iar resursele pot fi adaptate ușor pentru alte contexte școlare.

Prin acest demers de diseminare, îmi propun să inspir și alți colegi în utilizarea pedagogiei digitale pentru o educație mai empatică, activă și relevantă pentru elevii noștri.

 

prof. Diana-Alexandra Roșu

Liceul Teologic, Târgu Jiu (Gorj), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/diana.rosu