Jurnal de empatie. Arta de a atrage preșcolarul către grădiniță

Timpul petrecut de preșcolar în grădiniță este un timp foarte important, el nu trebuie irosit ci trebuie exploatat la maxim prin orice mijloace. Asimilarea de conexiuni noi realizate prin introducerea unor metode alternative, activități pe grupuri de preșcolari, material bogat și atent selectat care să ţină copilul conectat face ca întreg procesul didactic să fie de un real succes.

O abordare corectă presupune segmentarea noțiunilor noi. Exercițiul este metoda cea mai sigură și cea mai des folosită pentru a exemplifica și a demonstra preșcolarului, pe întelesul lui, cum se realizează sarcina cerută.

Întrebările bazate pe deducţie adresate în timpul predării, antrenează colectivul în procesarea informațiilor primite. Metoda explozia stelară este o metodă atractivă, care invită preșcolarul la formularea întrebărilor de tipul: CE?, CÂND?, CUM?, UNDE?, DE CE? Prin intermediul acestei metode, preșcolarii sunt antrenați să formuleze întrebări sau să găsească răspunsul la întrebare iar la final vor sistematiza informațiile necesare pentru aprofundarea temei aflate în dezbatere.

După ce are loc acest proces de cunoaștere, cea mai potrivită tehnică este cea a reflectării. Reflectarea ajută la sporirea încrederii oferite profesorului, îi oferă acestuia ocazia de a observa tipul de informaţie ce este mai greu asimilată şi îl poate ajuta pe viitor să descopere ce altă metodă este mai potrivită. Discuţiile libere și de idei între elevi ajută la împrumutul de tehnici de asimilare sau de înbunătăţire a acestora. Dezavantajul acestei metode este acela că se pretează doar grupurilor mici.

Elevii trebuie să reflecteze asupra a ceea ce au învăţat.

După finalizarea unei lecţii noi, cadrul didactic poate pune o întrebare cheie, al cărui răspuns oferit de către preșcolari poate să îl facă să înţeleagă ce informaţii au fost asimilate şi care prezintă probleme de asimilare. Cadrul didactic este punctul central pentru asimilarea de noi informaţii de către preșcolar. Pentru a reuşi trebuie să se familiarizeze cu notiunile, să organizeze corect informaţiile, să determine segmentele în mod individual faţa de fiecare grup şi mai ales să fie conştient de menirea pe care o are.

Cea mai mare atracție de la clasă sunt centrele de interes. Datorită materialului atent selectat, preșcolarii participă cu drag la acest tip de activități educative și le place foarte tare ideea de a lucra prin rotație la fiecare centru. Astfel, preșcolarul are o mai mare deschidere către activitate având libertatea de a alege centrul către care dorește să se îndrepte. Procesul educativ este ușurat de aceasta rotație a preșcolarilor iar cadrul didactic poate să gestioneze, prin observație dirijată, cum se comportă fiecare preșcolar în libertatea sa de a lucra ceea ce îl atrage cel mai mult.

De foarte multe ori, preșcolarul își dezvoltă curiozitatea către orizonturi noi fiind lăsat să decidă ordinea desfășurării lucrurilor, nefiind dirijat de către cadru didactic către o anumită activitate.

Stima de sine a copilului are de câștigat iar atmosfera liniștitoare, „dirijată” atent de pe margine de către adult, creează un mediu relaxant, primitor și plăcut pentru preșcolarii dornici să acumuleze informații noi. Succesul în educaței este dat de către un cadru didactic empatic, conștient de nevoile de bază ale preșcolarului, empatizând și punând în vârful priramidei dezvoltarea preșcolarul.

Copilul are nevoie de a fi valorizat, iubit, văzut de către adult.

Asigurarea unei relații bazate pe încredere, respect și iubire conduce către crearea unui parteneriat de succes între cadrul didactic și viitorul adult.

 

prof. Alina Petronela Luca

Grădinița Căsuța Piticilor (Bucureşti) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/alina.luca3

Articole asemănătoare