Învățarea Socială Emoțională

Învățarea socială și emoțională reprezintă procesul prin care copiii dobândesc, apoi aplică în mod eficient cunoștințele, atitudinile și abilitățile necesare pentru  a înțelege și a gestiona emoțiile, de a-și propune si a-și îndeplini scopuri pozitive, de a simți și de a arăta empatie pentru ceilalți, de a stabili și menține relații pozitive, de a lua decizii în mod responsabil.

Lipsa învățării socio-emoționale este corelată de regulă cu rezultate nefavorabile ca adult, de exemplu: șanse sporite de șomaj, divorț, sănătate precară, comportamente criminale și condamnări la închisoare.

Scopul ISE este de a răspunde nevoilor sociale și emoționale ale tuturor elevilor pentru a-și asigura succesul în școală și în viață. Dezvoltarea competențelor SEL (Social Emotional Learning) îmbunătățește capacitatea elevilor de a se angaja în învățarea academică și îi pregătește pentru viață și pentru profesie. Pentru a îndeplini standarde riguroase, elevii trebuie să-și poată regla emoțiile în situații limită, să colaboreze cu colegii, să își comunice ideile și să ia aminte la perspectivele celorlalți.

Învățarea socio-emoționala – în viziunea World Economic Forum:
Pentru a face fata provocărilor secolului 21, copiii nu au nevoie doar de ceea ce le oferă educația tradițională. Mediul de muncă va presupune, in viitor, profesii pentru care abilitățile sociale și emoționale vor fi indispensabile.
Conform unei estimări, 65% dintre copiii care intra în învățământul primar vor ajunge sa lucreze in profesii care nu exista astazi, şi care vor pune accent pe creativitate, inițiativa şi adaptabilitate. Învățarea sociala şi emoțională ii  va pregăti pe copiii de astazi pentru o piata a muncii in evoluție,  cu beneficii la nivel individual, dar şi economic si social.

Ce înseamnă Învățarea Emoțională?
Gestionarea propriei persoane (Self-Management) – Gestionarea propriilor emotii si comportamente pentru atingerea scopurilor personale.
Conștientizarea propriei persoane (Self-Awareness) – Identificarea si recunoasterea propriilor emotii si valori, dar si a calitatilor si provocărilor.
Luarea deciziilor in mod responsabil (Responsible Decision-Making) – Capacitatea de a face alegeri etice si constructive cu privire la comportamentul personal si social.
Abilitățile de relaționare (Relationship Skills) – Abilitatea de a crea relatii pozitive, de a lucra in echipa, de a gestiona conflicte in mod eficient.
Conștientizarea mediului social (Social Awareness) – Capacitatea de a arata intelegere si empatie fata de ceilalti.
Sursa: Collaborative for Social & Emotional Learning (CASEL)

Abilități pentru acțiune:

• COMPETENȚA VIZATĂ: conștientizarea culturală
Abilitatea 1: Explorarea istoriei noastre culturale
Abilitatea 2: Identificarea prejudecăților
Abilitatea 3: Identificarea etnocentrismului
Abilitatea 4: Identificarea stereotipurilor
Abilitatea 5: Aprecierea diversității

• COMPETENȚA VIZATĂ: Comunicarea interpersonală
Abilitatea 6: Comunicarea nevoilor noastre
Abilitatea 7: Oferirea și primirea feedback-ului
Abilitatea 8: Intervievarea
Abilitatea 9: Ascultarea empatică
Abilitatea 10: Susținerea prezentărilor orale
Abilitatea 11: Rezolvarea conflictelor
Abilitatea 12: Asertivitatea

• COMPETENȚA VIZATĂ: Responsabilitate și management personal
Abilitatea 13: Management-ul frustărilor și dezamăgirilor
Abilitatea 14: Identificarea relației cauză-efect
Abilitatea 15: Luarea deciziilor care ne susțin obiectivele
Abilitatea 16: Comportament responsabil pe Internet
Abilitatea 17: Management-ul furiei
Abilitatea 18: Gestionarea stresului
Abilitatea 19: Gestionarea timpului
Abilitatea 20: Rezistența la presiunea negativă a anturajului
Abilitatea 21: Stabilirea și atingerea obiectivelor personale

• COMPETENȚA VIZATĂ: Conștientizarea problemelor referitoare la consumul de droguri și alcool
Abilitatea 22: Alegeri sănătoase
Abilitatea 23 : Tutunul
Abilitatea 24: Alcoolul
Abilitatea 25: Drogurile ilegale
Abilitatea 26: Prescrierea drogurilor și a altor substanțe
Abilitatea 27: Interpretarea mesajelor din mass-media

• COMPETENȚA VIZATĂ: Gestionarea hărțuirii și intimidării
Abilitatea 28: Batjocorirea
Abilitatea 29: Intimidarea
Abilitatea 30: Scop vs. Efect
Abilitatea 31: Abuzul digital

• COMPETENȚA VIZATĂ: Studiu și scriere
Abilitatea 32: Adresarea întrebărilor eficiente
Abilitatea 33: Evaluarea informației
Abilitatea 34: Analizarea surselor de cercetare
Abilitatea 35: Pregătirea unui raport de cercetare
Abilitatea 36: Susținerea opiniilor
Abilitatea 37: Scrieri pe teme variate

Un profesor care promovează educația emoțională știe și este capabil:

  • Să creeze un mediu sigur, participativ, care răspunde nevoilor reale ale copiilor;
  • Să planifice şi să creeze o viziune asupra şcolii ca un mediu securizant şi iubitor;
  • Să creeze un climat al învăţării depline în cadrul şcolii;
  • Să adopte practici pedagogice care promovează formarea competenţelor sociale,
    emoţionale, etice şi cognitive;
  • Să modeleze inteligența emoţională şi socială a copiilor;
  • Să modeleze comportamente pozitive elevilor săi;
  • Să promoveze starea de bine şi fericirea copiilor cu care lucrează.

Pe lângă competențele academice, profesorii ar trebui să țină seama de faptul că competențele sociale și emoționale au devenit foarte importante în ultimii ani. Și întrucât multe dintre activități pot fi organizate în timpul cursurilor academice și nu ar trebui tratate ca un „add-on” la programele de învățământ, profesorii ar trebui să integreze competențele sociale în cadrul orelor lor.

O bună resursă pentru dezvoltarea învățării sociale și emoționale este Softul educațional mozaBook de la Quartz Matrix. Vă invit să îl descoperiți!

Webografie:
www.oecd.org/education/school/UPDATED%20Social%20and%20Emotional%20Skills%20-%20Well-being,%20connectedness%20and%20success.pdf%20(website).pdf 
www.iyes-project.eu/pdf/O4_Manual_pentru_tineri.pdf
edukind.ro/invatarea-emotionala/

 

prof. Mirela Tanc

Școala Gimnazială Oltea Doamna, Oradea (Bihor) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/mirela.tanc

Articole asemănătoare