Învățarea prin proiecte educative

Proiectele educative sunt modalități prin care sunt adunați laolaltă elevi, cadre didactice, părinți, reprezentanți ai comunității locale, activități care dezvoltă comunicarea și cooperarea, spiritul de inițiativă, capacitatea de rezolvare de probleme. Ele asigură petrecerea eficientă a timpului liber, îmbină utilul cu plăcutul, oferă cadrului didactic posibilitatea de a-i cunoaște pe elevi și în afara școlii, într-un mediu mai puțin formal.

Ca toate celelalte demersuri educative, proiectele pun în centrul preocupărilor elevul. Conținutul acestor activităţi nu se regăseşte în programa şcolară, ci este stabilit în funcţie de dorinţele şi necesităţile elevilor. Este important să se țină seama de vârsta copilului şi să se realizeze alegerea în funcție de posibilitățile acestuia, deoarece un eșec poate atrage după sine refuzul şi chiar o imagine negativă de sine a copilului.

Proiectele de parteneriat școală-familie-comunitate presupun o riguroasă planificare, implicare totală și evaluare continuă. Pentru a atinge scopul propus, proiectarea acestuia trebuie să urmărească niște etape bine stabilite, să respecte principiul aplicabilității cunoștințelor dobândite la diferite discipline de studiu, să genereze soluții variate. Imaginația cadrului didactic, bucuria copiilor, implicarea părinților și susținerea din partea comunității locale sunt componentele care garantează succesul unui proiect. Componenta educativ- extracurriculară a acestor proiecte educative de parteneriat local este privită cu bucurie de către părinţi deoarece îşi ştiu copiii implicaţi în activităţi educative care au ca scop dezvoltarea lor armonioasă.

Trăim într-o lume a schimbărilor, o lume care nu mai este la fel de sigură și de răbdătoare cum era odată. Copiii trebuie să facă față acestor schimbări ale condițiilor de viață, ale ritmului vieții, iar familia și școala trebuie să-i înțeleagă și să-i ajute. Problema apare atunci când părinții nu au timpul și priceperea necesare pentru a identifica nevoile și provocările copiilor, când școala nu pune accent pe dezvoltarea caracterului prin consolidarea responsabilității și interacțiunii sociale sănătoase.

Proiectul „Dincolo de oglindă”, pe care îl voi desfășura în anul școlar următor, își propune să ajute elevii „să se vadă” dincolo de aspectul fizic, adică dincolo de ceea ce le poate arăta o oglindă. Este important ca ei să înțeleagă stadiile de dezvoltare fizică, emoțională și intelectuală, să ia decizii și să-și asume responsabilități, să descopere motivația și comunicarea constructivă cu ceilalți. Cunoașterea emoțiilor, gestionarea emoțiilor și automotivarea sunt aspecte cheie ale inteligenței emoționale.

Dacă elevii nu reușesc să se cunoască mai bine și să-și gestioneze emoțiile, atunci:

  • pot avea probleme emoționale în viitor (nu vor avea capacitatea de a recunoaște emoțiile și de a nu le elimina atunci când apar sau nu vor putea aborda emoțiile neplăcute, după ce au acceptat că le simt);
  • vor fi lipsți de încredere în propria persoană, ceea ce va duce la rezultate școlare mai slabe;
  • celelalte capacități și abilități pe care le posedă, inclusiv inteligența educațională, pot fi afectate de lipsa inteligenței emoționale;
  • nu vor fi pregătiți pentru confruntarea cu provocările vieții.

Ca obiectiv, mi-am propus dezvoltarea capacităţii de autocunoaştere a elevilor şi a atitudinii pozitive faţă de sine și față de cei din jur. Urmăresc implicarea activă și participarea directă în toate activitățile de învățare a cel puțin 80% dintre elevi. Mă aștept ca elevii să devină responsabili pentru modul în care se implică în jocurile și activitățile propuse, care pot fi realizate individual, în perechi/ echipă, independent sau facilitate de către cadrul didactic.

La sfârșitul fiecărei activități, elevii vor oferi feedback prin colorarea unei bile de polistiren. Toate bilele vor fi păstrate până la finalul anului școlar.  Fiecare bilă are legătură cu emoțiile resimțite de copil pe parcursul activității/ la finalul ei: bila galbenă-bucurie, albastră-tristețe, roșie-furie, verde-dezgust, mov-frică. Sunt culorile folosite pentru emoțiile de bază în filmul „Inside Out”. În film amintirile sunt reprezentate prin niște sfere. Ca o paranteză, personajul Bucurie din film este mascota clasei mele.

Așadar, copiii vor colora bilele în funcție de trăirile pe care le au. La sfârșitul anului vom vedea dacă este o culoare care predomină, dacă au apărut și alte culori (emoții noi), dacă sunt bile colorate cu două sau mai multe culori (mai multe emoții pe parcursul activității)  dacă sunt bile albe (copii care nu au reușit să identifice emoții sau nu au avut curajul să recunoască). Joculețul cu acordarea feedback-ului cu ajutorul unor bile colorate l-am desfășurat la clasa pregătitoare (în alt context la momentul acela). Le place mult copiilor, abia așteaptă să vină momentul să coloreze bilele și să explice folosirea culorilor.

Proiectul va avea drept țintă colectivul de elevi, dar va beneficia de contribuția părinților elevilor și a unor colegi (consilierul școlar, profesori de la ciclul gimnazial).

Etape de implementare:

  • La începutul anului școlar vor avea loc discuții cu elevii și părinții despre specificul activităților din cadru proiectului „Dincolo de oglindă” și despre modalitățile de evaluare.
  • Elevii vor prezenta nevoile și așteptările lor.
  • Doamna consilier va participa la unele dintre întâlnirile din clasă.
  • Părinții vor fi invitați să participe la anumite activități didactice fie ca observatori, fie ca participanți activi.
  • La finalul fiecărui modul se vor realiza prezentări ale portofoliilor de învățare și expoziții cu lucrările elevilor.
  • În modulul al III-lea vor fi invitați la clasă profesori de la gimnaziu. Se va discuta despre temerile pe care le au copiii în ceea ce privește trecerea în clasa a V-a.
  • La finalul anului școlar va fi organizată o activitate extrașcolară la care vor fi invitate să participe toate persoanele implicate în proiect.

Proiectul va avea impact asupra elevilor (relaționarea eficientă în contexte de viață cotidiană – familie, clasă, școală, grup de prieteni, comunitate/ gestionarea emoțiilor), asupra părinților (implicarea mai activă în viața școlii și în activitățile educative ale copiilor lor/ satisfacția de a contribui la un proiect benefic pentru comunitatea școlară), asupra cadrelor didactice (realizarea unui mediu educațional care să creeze o strânsă legătură între cele două cicluri de învățământ existente în școală/ posibilitatea de a implementa metode de predare inovative și interactive).

Proiectul „Dincolo de oglindă” constituie un răspuns la așteptările elevilor și ale părinților ca școala să fie cât mai aproape de copii, iar învățarea să aibă cât mai multă relevanță pentru viață. Voi propune continuarea proiectului și în clasele gimnaziale, voi insista, în cadrul consiliului profesoral, să se încurajeze creativitatea didactică și adecvarea demersurilor didactice la sistemul de nevoi și interese ale elevilor.

 

prof. Luminița Tănase

Școala Gimnazială Henri Mathias Berthelot, Ploiești (Prahova) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/luminita.tanase1

Articole asemănătoare