Interdisciplinaritatea dintre matematică și muzică: O abordare inovatoare în educație

Interdisciplinaritatea în educație capătă tot mai multă importanță în ultimele decenii în promovarea înțelegerii profunde a conceptelor și în stimularea interesului elevilor pentru învățare. Un captivant domeniu de interdisciplinaritate este legătura dintre matematică și muzică. Interacțiunea între aceste două discipline poate aduce beneficii semnificative pentru dezvoltarea elevilor și pentru a face matematica mai atractivă. Poate fi benefică și poate avea numeroase avantaje, dar nu este necesară pentru toți elevii sau pentru toate școlile. Depinde de obiectivele educaționale, de interesele și nevoile elevilor și de resursele disponibile.

Există însă câteva motive pentru care interdisciplinaritatea între matematică și muzică ar putea fi considerată necesară sau benefică:

  • Stimularea interesului pentru matematică: Pentru unii elevi, matematica poate părea abstractă și dificilă. Interconectarea matematicii cu muzica poate face matematica mai concretă și mai accesibilă, ajutând la stimularea interesului pentru subiect.
  • Dezvoltarea abilităților matematice: Studiile arată că studierea muzicii poate îmbunătăți abilitățile matematice, inclusiv capacitatea de a rezolva probleme și de a gândi logic. Astfel, interdisciplinaritatea poate ajuta la dezvoltarea mai bună a competențelor matematice ale elevilor.
  • Creativitate și expresie: Interdisciplinaritatea dintre matematică și muzică poate promova creativitatea și exprimarea artistică a elevilor. Ei pot învăța cum să creeze muzică folosind principii matematice și să vadă matematica ca pe o modalitate de a-și exprima ideile într-un mod artistic.
  • Conexiuni între discipline: Interdisciplinaritatea poate arăta elevilor cum matematica este legată de alte domenii și cum este aplicată în lumea reală. Aceasta poate promova o înțelegere mai profundă a relevanței matematicii în viața de zi cu zi.

Interdisciplinaritatea dintre matematică și muzică poate oferi o modalitate fascinantă de a face matematica mai atractivă și mai accesibilă pentru elevi.

Un prim domeniu de interdisciplinaritate dintre matematică și muzică este ritmul și măsura. Elevii pot învăța cum fracțiunile și proporțiile sunt folosite pentru a structura ritmul muzical și cum acesta poate fi interpretat ca o reprezentare matematică a timpului. De exemplu, pot învăța cum se compară o notă de jumătate cu una de un sfert și cum se formează ritmuri complexe.

De asemenea, frecvența și înălțimea sunetului oferă o altă oportunitate de a explora matematica în contextul muzicii. Elevii pot înțelege cum matematica este folosită pentru a explica diferențele dintre notele muzicale și cum frecvențele sonore sunt legate de proporții matematice. Elevii pot învăța despre frecvență și lungimea de undă în contextul matematicii și cum aceste concepte sunt legate de înălțimea sunetului în muzică. Acest lucru poate duce la discuții despre octave, proporții și armonie.

Teoria acordurilor reprezintă un alt aspect captivant. Elevii pot descoperi cum matematica este utilizată pentru a explica armonia și disonanța în muzică, cu ajutorul conceptelor precum raporturi de frecvență și proporții matematice. Elevii pot explora teoria acordurilor și cum se formează acordurile în muzică. Acest lucru implică înțelegerea raporturilor de frecvență și utilizarea matematicii pentru a explica armonia și disonanța în muzică.

În plus, interdisciplinaritatea dintre matematică și muzică poate contribui la dezvoltarea abilităților matematice ale elevilor. Studierea muzicii îi poate ajuta să gândească logic și să rezolve probleme matematice cu mai multă încredere.

Partiturile muzicale pot fi privite ca niște grafice matematice ale sunetelor. Elevii pot învăța să interpreteze graficele dintr-o partitură pentru a reproduce sunetele corect. Acest lucru implică înțelegerea axelor și unităților de măsură utilizate în partitură.

Elevii pot explora istoria dezvoltării matematicii și a muzicii și cum aceste două domenii au interacționat de-a lungul timpului. Ei pot descoperi cum matematicieni precum Pitagora au avut un impact asupra teoriei muzicale și cum muzicienii au folosit matematica pentru a compune muzică.

Pot realiza proiecte practice care implică matematica și muzica, cum ar fi compunerea unei piese muzicale folosind principii matematice, crearea unui instrument muzical DIY sau studiul frecvențelor sonore folosind software matematic.

Elevii mai avansați pot explora conexiunile dintre muzică și algebră sau trigonometrie. De exemplu, pot învăța cum funcțiile sinusoidale sunt folosite pentru a modela sunetele și cum ecuațiile pot descrie modul în care se propagă sunetele în spațiu.

Interdisciplinaritatea dintre matematică și muzică deschide o fereastră fascinantă către învățare. Aceasta face matematica mai accesibilă, totodată promovează creativitatea și exprimarea artistică a elevilor. Cu o astfel de abordare inovatoare în educație, elevii pot descoperi frumusețea și relevanța matematicii într-un mod cu totul nou.

Bibliografie
Fernandez, M. (1999). Making music with mathematics. The Mathematics Teacher, 92(2), 90-92.
Greeley, N., & Offerman, T. (1998). Now and then: Dancing in time and space. Mathematics Teaching in the Middle School, 4(3), 192-194
Shilling, W. (2002). Mathematics, music and movement: Exploring concepts and connections. Early Childhood Education Journal, 29(3), 179-184.
Smith, R. (1993). Integrating maths and music in the primary classroom: A smorgasbord of ideas. In T. Herrington (Ed.), New horizons new challenges. Perth: Australian Association of Mathematics Teachers.

 

prof. Erzsébet Harai

Școala Gimnazială Nr. 1, Zăbala (Covasna) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/erzsebet.harai

Articole asemănătoare