Integrarea tehnologiei în activitățile preșcolare: avantaje și provocări

În era modernă a tehnologiei, utilizarea dispozitivelor și a aplicațiilor digitale în educația preșcolară a devenit o realitate tot mai frecventă. Această tendință ridică numeroase întrebări și preocupări, dar și beneficii evidente pentru dezvoltarea copiilor. Astfel, integrarea tehnologiei în activitățile preșcolare vine atât cu avantaje, cât și cu provocări.

Unul dintre principalele avantaje ale introducerii tehnologiei în educația preșcolară este accesul sporit la resurse educaționale variate. Prin intermediul tabletelor sau a computerelor, copiii pot avea acces la aplicații și programe interactive care îi pot ajuta să învețe litere, cifre, culori și alte concepte importante pentru dezvoltarea lor. De asemenea, tehnologia poate fi folosită pentru a spori interesul și motivația copiilor pentru învățare, prin intermediul jocurilor educaționale și a activităților interactive care îi angajează și îi fac să se simtă atrași de procesul de învățare.

Pe lângă acestea, integrarea tehnologiei în activitățile preșcolare poate contribui la dezvoltarea abilităților tehnologice ale copiilor încă de la o vârstă fragedă. Învățând să utilizeze tablete sau computere, aceștia pot dezvolta abilități practice precum navigarea online, utilizarea tastaturii sau a mouse-ului, ceea ce îi pregătește pentru viitoarea lor interacțiune cu tehnologia în viața de zi cu zi.

Personalizarea învățării este un alt avantaj important al integrării tehnologiei în activitățile preșcolare. Prin intermediul aplicațiilor și a programelor educaționale, copiii pot avea parte de experiențe de învățare adaptate la nivelul lor de dezvoltare și la ritmul lor de învățare. Astfel, fiecare copil poate progresa conform propriilor sale capacități și nevoi, fără a fi limitat de un curriculum standardizat.

Cu toate acestea, integrarea tehnologiei în activitățile preșcolare nu vine fără provocări și riscuri. Unul dintre principalele aspecte negative este reprezentat de dependența excesivă de tehnologie, care poate afecta capacitatea copiilor de a interacționa în mod adecvat cu mediul lor înconjurător și cu ceilalți. Excesul de timp petrecut în fața ecranelor poate duce la izolare socială și la neglijarea altor activități importante pentru dezvoltarea copilului, cum ar fi jocul în aer liber sau interacțiunile sociale față în față.

De asemenea, expunerea la conținut inadecvat reprezintă o altă preocupare majoră în ceea ce privește utilizarea tehnologiei în educația preșcolară. Accesul necontrolat la internet și la aplicații poate expune copiii la conținut nepotrivit pentru vârsta lor sau la situații de risc, cum ar fi jocurile violente sau contactul cu persoane străine online.

În plus, disparitățile socio-economice pot crea inechități în ceea ce privește accesul la tehnologie și la oportunități de învățare și dezvoltare. Copiii din medii defavorizate sau cu resurse limitate pot fi privați de avantajele tehnologiei și pot fi expuși unui risc crescut de a fi excluși din procesul educațional modern.

În concluzie, integrarea tehnologiei în activitățile preșcolare aduce atât avantaje cât și provocări. Este important ca educatori și părinți să fie conștienți de aceste aspecte și să abordeze utilizarea tehnologiei în mod responsabil și echilibrat. Prin gestionarea atentă a utilizării tehnologiei și prin promovarea unui mediu de învățare sănătos și echilibrat, putem maximiza beneficiile acesteia și minimiza riscurile asociate, contribuind la dezvoltarea armonioasă a copiilor în era digitală în care trăim.

 

prof. Sabina Mihu Ordean

Grădinița cu Program Prelungit Nr. 6, Cisnădie (Sibiu) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/sabina.mihuordean

Articole asemănătoare