Integrarea elementelor de dezvoltare durabilă în învățământul primar: Școala de vară a proiectului TAP-TS (Erasmus+)

Participarea la Școala de Vară TAP-TS (Teaching and Learning Sustainability) a fost o experiență valoroasă și transformatoare pentru mine. Această inițiativă educațională s-a concentrat pe dezvoltarea strategiilor, competențelor și cunoștințelor necesare pentru a promova obiectivele de sustenabilitate. Proiectul Teacher Academy-Teaching Sustainability (TAP-TS) este una dintre cele 11 academii inaugurale Erasmus+  Teacher Academies, care se desfășoară din iunie 2022 până în iulie 2025. Proiectul își propune să consolideze  competențele de educație durabilă ale profesorilor, formatorilor de cadre didactice și profesorilor din nivelurile primare și secundare din Europa  prin coproducția, pilotarea și utilizarea  materialelor de învățare și predare, prin participarea la cursuri internaționale de dezvoltare a profesorilor și prin  participarea la o comunitate internațională de practică.

Consorțiul TAP-TS cuprinde 11 parteneri , coordonați de Centrul de Educație a Profesorilor și  Cercetare în Educație de la TU Dresda, Universitatea de Tehnologie. Consorțiul include două  școli secundare (Friedrich Schiller Gymnasium, Pirna, Germania; și Kings Hospital School,  Dublin, Irlanda); patru instituții de învățământ superior care oferă formarea inițială a profesorilor (TU Dresda; TU  Darmstadt, Germania; Pedagogical University Vienna, Austria; Pedagogical Institute Santarem,  Portugalia; și University College, Dublin, Irlanda); o agenție a Ministerului Educației care oferă  dezvoltare profesională continuă (Institutul Pedagogic din Cipru); o companie de tehnologie educațională  (EUMMENA, Belgia); o organizație a societății civile pentru educația durabilă (CorEdu, Leipzig,  Germania); și asigurarea calității în experți în educație (K și R Education, Suedia).

A doua școală de vară/ primăvară TAP-TS a reunit la evenimentul organizat de Institutul Pedagogic din Nicosia  profesori din școlile primare și lideri de instruire din întreaga Europă pentru a discuta metodologii, strategii și practici pentru promovarea obiectivelor de sustenabilitate. Această experiență de învățare profesională de calitate față în față si-a propus să sprijine educatorii să se familiarizeze cu metodologiile de predare și învățare, cum ar fi rezolvarea de probleme și învățarea bazată pe anchete, metodologiile STEM/STEAM, promovând gândirea critică și argumentarea. Ca participant, am  avut ocazia să discut, să împărtășesc și să reflectez critic asupra activităților și  să adaptez materialul din pachetele de învățare și predare deja pregătite de partenerii proiectului TAP-TS.

Am avut oportunitatea de a explora abordări, instrumente și proceduri care sprijină învățarea despre durabilitate și promovează învățarea elevilor prin integrarea sustenabilității în curriculum. Obiectivele comune, acțiunea colectivă și reflecția au fost punctul central pentru transformarea școlilor noastre în centre de sustenabilitate, unde elevii sunt pregătiți ca cetățeni activi.
Pe parcursul programului, am avut ocazia de a interacționa cu experți din domeniul sustenabilității, de a participa la ateliere interactive și de a explora soluții inovatoare pentru provocările de mediu și sociale cu care ne confruntăm. Printre temele abordate s-au numărat economia circulară, energia regenerabilă, agricultura durabilă și responsabilitatea socială a companiilor.

Am participat, de asemenea, la o vizită de studiu la Scoala primară “Eleneion” din Nicosia unde am văzut cum sunt integrați elevii din diverse țări europene în sistemul de învățământ cipriot, cât de dedicați sunt profesorii școlii pentru a familiariza elevii cu obiectivele aliniate GreenComp.

Un aspect deosebit de important a fost accentul pus pe abordarea interdisciplinară a sustenabilității. Am învățat cum pot fi integrate concepte de sustenabilitate în diverse discipline, de la educație și afaceri, până la inginerie și artă. Această perspectivă holistică m-a ajutat să înțeleg mai bine complexitatea și interconexiunile dintre diferitele aspecte ale dezvoltării durabile.

În plus, am avut ocazia de a colabora cu participanți din diverse țări și medii, ceea ce a îmbogățit experiența mea și mi-a permis să dobândesc o perspectivă globală asupra provocărilor și soluțiilor în domeniul sustenabilității. Activitățile din Centrul educațional de mediu din Pedoulas, Munții Troodos ne-au pus în situația de a aplica ceea ce am învățat prin participarea la activități outdoor de explorare a mediului înconjurător folosind aplicația Action Bound  și de observare a macroorganismelor ce se pot intalni în apele un mic râu de munte- cum stabilim dacă apa este pură sau poluată.

În concluzie, participarea la Școala de Vară TAP-TS a fost o oportunitate unică de a aprofunda domeniul sustenabilității, de a-mi dezvolta abilități esențiale și de a face parte dintr-o comunitate dedicată transformării pozitive a lumii în care trăim.

 

prof. Carmen Valentina Stanciu

Școala Gimnazială Învățător Radu Ion, Vadu-Părului (Prahova) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/carmen.stanciu1

Articole asemănătoare