Internetul și joaca la vârsta școlară mică

În zilele noastre, copiii au contact cu tehnologia și cu internetul destul de devreme, ei îi imită pe părinții lor pe care îi văd că le folosesc uneori excesiv de mult, le intră în obișnuință, astfel acest lucru având un impact asupra copiilor sub mai multe aspecte, copiii devenind nativi digitali.  Părinții sunt prezenți fizic de multe ori, dar lipsesc din punct de vedere emoțional de lângă copiii lor, nu interacționează cu aceștia constant, fiind atrași la rândul lor de gadgeturi.

Copiii trăiesc astfel frica față de abandonul părinților, o lipsă de siguranță ,devin agitați , suferă diferite tulburări de comportament, nu au o stare de bine optimă ,părinții neînțelegând cauza .Unii copii au diferite tulburări de vorbire, de exprimare corectă, de relaționare cu ceilalți din jur, pentru că nu au ocazia să se exprime așa cum ar trebui, să fie ascultați.

Tehnologia este folosită de către copii ca o soluție la diferite situații, când se plictisesc , sunt singuri, nu are cine să îi ghideze ca să exploreze realitatea înconjurătoare ,astfel ajung să își piardă puterea de concentrare, le scade atenția, nu știu cum să-și exprime sentimentele și sunt catalogați și tratați ca atare de către cei din jur, pe acest fond copiii fiind destul de traumatizați. Ghidați și stimulați de către adulți, copiii pot să dobândească diferite abilități necesare și în viața reală, transpunându-le.

La vârsta aceasta, copiii ar trebui să aibă un program riguros de activitate și odihnă, timp liber, iar timpul liber să îl petreacă făcând activități recreative, socializând fără a avea contact cu tehnologia. Ar trebui ca să se manifeste liberi, să își descopere pasiunile și interesele, să se conecteze cu cei din jurul lor. Astfel că cei mici au nevoie de adulții din jurul lor, care să îi ghideze în viață, să îi ajute să folosească conștient și creativ internetul, să le vorbească despre riscurile la care sunt expuși dacă petrec prea mult timp în mediul online și devin dependenți, bineînțeles dacă și aceștia dețin informații despre dezvoltarea fizică și psihologică a copiilor și le sunt adevărați ghizi  în descoperirea lumii online, stabilind relații bazate pe încredere cu cei mici.

Copiii sunt curioși să descopere internetul, fiind atrași ușor de acest spațiu de explorare virtual, pot accesa conținuturi diverse, chiar nepotrivite vârstei lor, astfel că se simt mai liberi, își pot alege jocurile și emisiunile pe care le descoperă, iau decizii fără a consulta pe cineva, accesează rețelele de socializare, dezvăluind despre ei  tot felul de lucruri, interacționează cu alte persoane, devenind vulnerabili.

În familiile cu părinți plecați la muncă, în străinătate, părinți divorțați ,sau cu diverse forme de abandon al copiilor, iar părinții nu pot fi prezenți fizic sau emoțional alături de copii, există frecvent cazuri în care internetul devine dădacă pentru copii și suplinește nevoia acestora cu diferite activități descoperite în mediul online.

În interacțiunea cu alți copii, apar inevitabil conflicte, tatonări, jigniri, tensiuni, ei căutând să fie valorizați ,să rămână conectați cu ceilalți, însă făcând față cu greu acestora și rămânând  marcați. Până la împlinirea a doi ani, copiii nu ar trebui să aibă contact cu tehnologia, abia după această vârstă pot fi introduse mici perioade de accesare. Împreună cu copiii de peste șase ani, părinții trebuie să stabilească reguli privind navigarea copiilor pe internet, timpul petrecut online și  programele, siturile, rețelele accesate de către aceștia.

La școală, mulți copii nu înțeleg ceea ce învață sau nu înțeleg la ce folosesc cunoștințele acumulate la școală, li se pare că sunt criticați, neînțeleși, obosiți, că programele sunt prea încărcate, au prea multe teme, nu fac față cerințelor, nu își organizează sau gestionează corect timpul pentru învățare sau timpul liber. De multe ori nu au timp liber sau timp pentru odihnă, în care pot să se cunoască mai bine sau să se odihnească, fiind atrași de internet și de producțiilor online, care nu se compară cu realitatea, astfel devin lipsiți de dorința de a face ceva, chiar devin irascibili sau agresivi. La aceste vârste ,copiii trebuie să se miște mai mult, să se joace cu alți copii, să relaționeze și să se exprime liber.

Copiii conectați la realitate, care se exprimă liber, sunt ei înșiși în manifestări, naturali, care povestesc ce fac ei zilnic, pot fi uimitori pentru adulții din jurul lor. Astfel este nevoie ca adulții să dețină informații despre dezvoltarea fizică și psihologică a copiilor, să înțeleagă care sunt riscurile petrecerii timpului de către copii, în fața ecranelor, fără a fi ghidați în acest demers, să îi sprijine pe copii, să petreacă timp împreună cu aceștia, să le ofere dragoste și încredere.

Din această nevoie de conectare cu alte persoane, de multe ori copiii ajung să fie dependenți de alte persoane ,care împărtășesc cu ei experiențe trăite online, care au aceleași interese sau pasiuni, întâlnite în timpul jocurilor sau al altor activități, sau simt nevoia de a aparține unei comunități, devenind vulnerabili ,expuși la diferite pericole, în încercarea lor de a cunoaște lumea și a relaționa online.

Îndrumarea unui adult este esențială pentru copii, prin limitarea accesului pe internet, pe diferite jocuri sau navigarea în voie a copiilor pe rețelele de socializare, urmărind stimularea potențialului creativ al acestora, aducerea unor contribuții proprii, colaborarea, discernământ între ceea ce este util pentru copii și ceea ce îi face dor să petreacă timpul, în acest spațiu.

Dependența de internet presupune pierderea controlului privind utilizarea internetului de către copii, în ceea ce privește timpul alocat pentru desfășurarea jocurilor, urmărirea unor materiale video, socializare etc. asociat cu alte comportamente sau stări trăite. Această dependență poate să fie un semnal al lipsei discuțiilor între adulții importanți pentru copii și copii, pe tema folosirii internetului sau cu privire la experiențele trăite de aceștia în acest mediu, pericolele la care sunt expuși, aspectele care dăunează sănătății lor.

Este important să se stabilească, împreună cu copiii, câteva reguli de petrecere a timpului folosind internetul și tehnologia, să se discute despre conținutul ales spre a fi accesat de către aceștia, adaptarea la etapa de dezvoltare a copilului.

Jocurile și petrecerea timpului cu alți copii, activitatea fizică, alte activități preferate, nu trebuie să fie afectate de internet sau neglijate, ci trebuie promovată dezvoltarea sănătoasă a copilului, iar activitatea de joc nu trebuie să lipsească din viața copiilor, la școală sau acasă. Internetul trebuie să fie un instrument de învățare, folosit responsabil de către copii și văzut ca o resursă pentru a sprijini nevoia de informare, fiind ghidați în folosirea acestuia de către adulți implicați și conștienți.

Bibliografie
1. Curs de formare „PROFESOR REAL ÎNTR-O ȘCOALĂ VIRTUALĂ”, oferit de programul ORA DE NET și Organizația Salvați Copiii.

 

prof. Cornelia Bârlea

Colegiul Național de Informatică Carmen Sylva, Petroșani (Hunedoara) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/cornelia.barlea

Articole asemănătoare