Instrumentele digitale – sprijin în activitatea la clasă. ChatterPix Kids

Odată cu intrarea în pandemie, fiecare profesor a încercat să se adapteze, să învețe și să folosească adecvat instrumentele digitale, prin care eficiența unei lecții să crească, interesul copiilor să fie la cote înalte, iar interacțiunea profesor-elev să fie una vie și mereu proaspătă, cu provocări. Ieșirea din pandemie a lăsat în „tolba” multor profesori instrumente de lucru noi și eficiente prin care aceștia au reușit să fie mai aproape de copii, să formeze, să dezvolte sau să evalueze cu pași siguri, având la îndemână aplicații gata de preluat și implementat.

Iată un instrument digital jucăuș, simplu și util, ChatterPix Kids by Duck Duck Moose, ușor de găsit pe www.duckduckmoose.com/educational-iphone-itouch-apps-for-kids/chatterpixkids/.

Aplicația poate fi descărcată de pe telefon, de către fiecare elev. Se poate folosi o imagine creată de elevi sau o fotografie. Elevul se înregistrează și vorbește despre un conținut creat sau învățat având la dispoziție un timp limitat, până într-un minut. Instrumentul e valoros pentru că incită elevii să creeze imagini sau să facă fotografii bune la conținutul despre care o să vorbească. De asemenea, aplicația provoacă elevii în a fi succinți, vorbind clar, tare, corect și coerent. Se poate utiliza și o funcție de accelerare a vorbirii pentru încadrarea în timp a discursului.

Am utilizat aplicația la lecția de la clasa a V-a, având ca subiect: Descrierea unei ființe imaginare. S-au consolidat atât competențele de redactare a unui text scris ce a avut ca temă descrierea unei ființe imaginare, pe baza unui organizator vizual, cât și competențele de prezentare orală a ființei imaginate utilizând această aplicație digitală, ChatterPix Kids. Câțiva elevi au prezentat organizatorul vizual postat pe Google Classroom despre ființa imaginară,   folosind modelul din manual, dar și pe cel creat de profesor.

Elevii au primit ca sarcină dezvoltarea organizatorului vizual creat într-un text care să respecte criteriile din manual. S-au citit, folosind share screen, două-trei texte postate, s-a oferit feedback de către profesor, elevii și-au revizuit ciorna. Elevii au primit ca sarcină realizarea descrierii orale a ființei imaginare, utilizând aplicația ChatterPix Kids by Duck Duck Moose. S-a acordat feedback constructiv. S-a realizat interevaluarea produselor prezentate, folosind share screen pe skype și chat. Interevaluarea acestui conținut a fost ca un spectacol la scenă deschisă. A fost un demers didactic foarte apreciat de ei pentru că s-a utilizat o nouă aplicație digitală, care i-a ajutat să se încadreze în timp, să nu aibă emoții, să fie creativi și originali.

Instrumentul poate fi folosit atât în consolidarea unor cunoștințe, cât și în evaluarea lor, având o abordare transdiciplinară. Copiii nu se inhibă, deoarece nu apar ei în imagine și pot reedita înregistrarea până produc o variantă optimă. Deci, instrumentul conduce la remediere și îmbunătățire prin autodepășire. Se utilizează eficient și clasa virtuală deoarece conținuturile se pot încărca în Google Classroom de unde pot fi ușor evaluate și prezentate.

Vă încurajez să preluați acest instrument de lucru, este ușor de accesat și utilizat, elevii au la îndemână și tutoriale în limba engleză! Veți vedea că sunt „ochi și urechi” atunci când va veni momentul împărtășirii la clasă a muncii lor. Se vor distra, se vor autoevalua și interevalua constructiv, dorind ca data următoare să fie și mai buni, și mai creativi, și mai buni prieteni cu partea digitală. Vă doresc succes!

 

prof. Georgiana Manta

Școala Gimnazială Nr. 4 Elena Donici Cantacuzino, Pucioasa (Dâmboviţa), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/georgiana.manta