Incluziunea școlară este un principiu esențial al educației moderne, care promovează accesul egal la învățământ pentru toți elevii, indiferent de particularitățile lor. Lucrez de peste 10 ani la clasă cu astfel de elevi și după toată această experiență acumulată pot spune că elevii cu cerințe educaționale speciale (CES) au dreptul la o educație de calitate, adaptată nevoilor lor individuale, într-un mediu prietenos și sprijinitor. Și ei sunt asemenea celorlalți elevi doar că necesită o atenție mai mare din cauza diagnosticelor pe care le au, în funcție de documentația medical care însoțește de obicei certificatul de orientare școlară.
Principii ale incluziunii școlare a elevilor cu cerințe educaționale speciale
Incluziunea înseamnă acceptarea diversității și respectul pentru unicitatea fiecărui copil dar mai ales adaptarea procesului didactic în funcție de abilități și nevoi. Este important ca toți actorii educaționali – profesori, părinți, colegi – să colaboreze pentru crearea unui climat favorabil învățării. La clasa mea, am lucrat întotdeauna foarte mult pe incluziunea elevului în grupul clasei.
Contează foarte mult pentru stabilitatea sa emoțională și învățarea într-un ritm favorabil, să se simtă acceptat și implicat la fel în toate activitățile. Chiar dacă unii dintre aceștia nu reușesc să se adaptaze la anumite situații la fel ca ceilalți colegi, grupul este cel care trebuie să îi creeze starea de bine, starea în care el va crede cu adevărat că chiar dacă a eșuat, este la fel ca și ceilalți colegi pentru că va vedea că și ei pot greși anumite sarcini de lucru. Nu trebuie evidențiat niciodată insuccesul pentru că acest fapt poate crea frustrări puternice.
Reușita elevilor cu cerințe educaționale are frecvent o marjă mult mai mica dar chiar dacă progresul este mic, el există și dacă este și evidențiat corect, atunci în cadrul următoarelor activități, elevul se va putea chiar autoevalua și progresul poate fi mult mai vizibil. Important este feedbackul pozitiv, constructive, acesta este un liant al incluziunii corecte în grupul clasei și în sistemul de învățământ în general
Rolul profesorului în incluziunea școlară a elevului cu cerințe educaționale speciale
Cadrele didactice au un rol-cheie în implementarea incluziunii. Acestea trebuie să identifice dificultățile de învățare, să colaboreze cu specialiștii (logopezi, psihologi, profesori de sprijin) și să adapteze metodele și materialele didactice. Empatia, răbdarea și formarea profesională continuă sunt esențiale în incluziunea cu succes a elevului cu CES.
Exemplificarea strategiilor de sprijin în cadrul activităților:
- Proiectarea de sarcini de lucru corect diferențiate, conform curriculumului adaptat;
- Evaluarea formativă și continua în conformitate cu planul remedial/curriculumul adaptat;
- Utilizarea materialelor vizuale, cu material concret-intuitiv și practice-aplicativ;
- Asigurarea unui climat de siguranță și respect în sala de clasă;
- Cooperarea permanentă cu părinții/ reprezentanții legali și partenerii educaționali.
În concluzie, nu este doar o obligație legală, ci o manifestare a valorilor fundamentale ale educației: echitate, respect, solidaritate. O școală incluzivă este o școală pentru toți – în care fiecare copil are șansa să învețe, să se dezvolte și să se simtă valorizat.