Importanța regulilor în managementul clasei (Formare Erasmus+)

Erasmus+ este un program al Uniunii Europene pentru educație, formare, tineret și sport. Programul Erasmus+ mi-a facilitat participarea la cursul ”Classroom Managment Solutions for Teachers:New Methodologies, Effective Motivation, Cooperation and Evaluation Strategies”, în perioada 20 – 26 iunie 2022, în Florența, Italia. Acest curs a fost o oportunitate pentru cariera mea didactică, deoarece am dobândit noi competențe privind soluțiile de management al clasei de elevi, mai ales în cea ce privește elaborarea, formularea și aplicarea regulilor  la clasă.

Un management eficient al clasei de elevi presupune instituirea de reguli; acestea trebuie să fie simple, clare, să faciliteze învățarea și să evite situațiile problematice la clasă.

Regulile clasei   sunt elaborate pentru a menține ordinea și armonia  în clasă, încă din primele zile de școală, acestea trebuie comunicate elevilor, apoi reamintite și revizuite periodic. Nu trebuie să formulăm reguli care nu pot fi respectate, deoarece profesorul își pierde autoritatea în fața elevilor. Importanța regulilor în managementul clasei:

  • Fără reguli, domnește haosul în clasă
  • Fără reguli, ne pierdem elevii
  • Fără reguli, elevii tind să depășească limitele bunului simț
  • Regulile îi învață pe elevi autodisciplina
  • Regulile ajută elevii să se simtă în siguranță
  • O clasă de elevi care are reguli este o clasă funcțională
  • Cu ajutorul regulilor, obținem ordinea pe care ne-o dorim în clasă

Sugestii privind elaborarea şi respectarea regulilor clasei:

1. Să lucrăm împreună cu elevii la elaborarea  regulilor. Toți elevii, indiferent de vârstă, pot fi implicați în elaborarea regulilor.
2. Regulile trebuie să fie ușor de reținut de aceea  trebuie să fie formulate simplu și la obiect
3. Să  se evite în formularea regulilor, conotațiile negative. Exemple: „Nu vă ridicați din bancă”, „Nu vorbiți în timpul orei”.
4. Să fie explicate elevilor și să ne asigurăm că au fost  înțelese.
5. Să fie expuse într-un loc vizibil de exemplu – să fie scrise pe o planșă.
6. Să fie prezentate părinților.
7. Să fie reamintite și revizuite periodic.
8. Să fie respectate de ce doi agenți educaționali: elevul și profesorul.
9. Regulile stabilite trebuie respectate și nu negociate.
10. Elevii trebuie încurajați, motivați, apreciați pentru respectarea regulilor.

Exemple de reguli:

I. Reguli flexibile pentru așezarea elevilor în bănci:
1. Alegeți un „un scaun inteligent”, care vă ajută să progresați
2. Folosiți fiecare scaun după scopul potrivit
3. Dacă doriți să stați lângă un prieten, trebuie să lucrați în liniște
4. Dacă un loc anume nu vă priește, schimbați-l ca să vă puteți manifesta optim
5. Dacă ați terminat activitatea, strângeți-vă lucrurile
6. Așezarea flexibilă a elevilor este un privilegiu
7. Profesorul are dreptul de a-și muta elevii oricând

II. Regulile clasei:
1. Veniți la oră punctual
2. Fiți gata să învățați
3. Ascultați explicațiile profesorului
4. Ridicați mâna pentru a vorbi
5. Respectați-i pe cei din jur
6. Întrebați
7. Întotdeauna străduiți-vă să dați tot ce e mai bun din voi
8. Credeți în voi
9. Lucrați din greu și distrați-vă

III. Regulile clasei:
1. Întotdeauna străduiți-vă, pentru a reuși
2. Tratați-i pe ceilalți așa cum voi doriți să fiți tratați
3. Fiți în siguranță afară sau în clasă
4. Folosiți cu respect materialele/ obiectele clasei

IV. Regulile clasei:
Clasa noastră promite:
1. Să ne străduim mereu
2. Să-i ascultăm pe ceilalți
3. Să fim buni unii cu ceilalți
4. Să fim politicoși
5. Să ne distrăm

După stabilirea regulilor, trebuie să stabilim ce se întâmplă dacă ele nu sunt respectate, ce consecințe trebuie să își asume cel care nu le respectă.

O noutate în cadrul cursului a vizat conceperea unui  contract de învățare în care atât profesorul cât și elevul promit respectarea anumitor reguli  și în care să se precizeze ce așteptări are profesorul și elevul.

În concluzie, regulile clasei sunt foarte importante deoarece contribuie la armonia ,disciplina clasei în care procesul de predare-învățare-evaluare are loc.

Bibliografie

Involving students in setting up the rules

Curs Florența- Classroom Managment Solutions for Teachers:New Methodologies, Effective Motivation,Cooperation and Evaluation Strategies-iunie2022
ro.warbletoncouncil.org/reglas-salon-clases-863Cele mai importante 30 de reguli de clasă
www.academia.edu/12474449/REGULILE_ȘI_ROSTUL_LOR_ÎN_MANAGEMENTUL_CLASEI

 

prof. Maria-Monica Oniche

Liceul Teoretic Marin Preda, Odorheiu Secuiesc (Harghita) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/maria.oniche

Articole asemănătoare