Importanța feedback-ului în învățarea centrată pe elev

De peste un deceniu, folosim tot mai des, în comunicările noastre din cadrul activităților educaționale sau în cadrul întâlnirilor de lucru între profesori, termenul de feedback. Acest termen s-a integrat foarte profund în discuțiile noastre vizând bineînțeles  ceea ce primim de la  elevii noștri sau de la toate persoanele cu care intrăm în contact, dar și ceea ce oferim ca răspuns la acțiunile celorlalți participanți. Astfel, feedbackul este unul dintre cele mai valoroase instrumente didactice în procesul de învățare, mai ales într-un model educațional centrat pe elev.

Prin feedback, elevul primește informații despre propriul progres, despre punctele forte, dar și despre aspectele care necesită îmbunătățire.

Ce înseamnă și cum trebuie să fie feedback eficient?

Un feedback eficient este în primul rând foarte clar, specific, constructiv și orientat spre acțiunile imediat următoare sau uneori, cu referire la cele pe termen lung.. El nu se limitează la evaluarea rezultatelor, ci oferă îndrumare pentru îmbunătățirea performanței. Am putea spune că cel mai important rol al său este tocmai cel al îndrumării, de aceea se pune foarte mult accent pe feedbackul constructiv, pozitiv în detrimental feedbackului negative, demoralizator. Mai mult, feedbackul încurajează reflecția, responsabilitatea și motivația pentru învățare.

Tipuri de feedback:

  • Feedback pozitiv – recunoașterea efortului și a reușitelor, pentru creșterea încrederii în sine;
  • Feedback corectiv – indică greșelile și propune soluții concrete pentru corectare;
  • Feedback formativ– însoțește procesul de învățare, ghidând elevul pas cu pas;
  • Autofeedback – elevii învață să-și autoevalueze munca, dezvoltând gândirea critică însă acest exercițiu nu poate fi realizat decât prin multă muncă și prin antrenarea acestora cu primirea și oferirea de feedback constructiv.

Rolul profesorului

Profesorul este responsabil pentru crearea unui climat sigur în care elevii acceptă feedbackul ca pe o oportunitate de creștere, nu ca pe o critică. Este important ca elevii să fie învățați să solicite și să ofere feedback colegial, în spirit de colaborare.

În funcție de numărul participanților la activități pot fi utilizate  diverse metode de primire a feedback-ului. Dacă avem un grup mic de participanți, de exemplu între patru și 12 persoane, cea mai rapidă modalitatea ar fi oferirea de feedback oral. În acest mod, fiecare își poate exprima părerea despre cee ace  s-a întâmplat, ce le-a plăcut dar  și ce ar dori să îmbunătățească pe viitor. Răspunsurile acestea orale sunt cele mai eficiente, deoarece dacă profesorul are nevoie de o dezvoltare a ideii primite o poate primi pe loc, ceea ce ușurează tot procesul.

În cazul în care avem de-a face cu un grup mare de persoane se poate apela și la un feedback oral din partea a câtorva elevi. Însă astfel nu se poate avea decât o privire de ansamblu asupra opiniilor elevilor. Așa că în acest caz sunt mai eficient metodele de oferire de feedback în scris. Se poate opta pentru un formular online sau un post-it pe care să scrie câteva cuvinte despre cum li s-a părut experiența de învățare.

În concluzie, feedbackul nu este doar un act pedagogic, ci un gest de respect și încredere față de elev. Într-o școală centrată pe elev, feedbackul devine puntea dintre predare și învățare, susținând progresul real și personalizat al fiecărui copil. În această perioadă, deși ne confruntăm cu situații provocatoare, am reușit să ne adaptăm și să ne continuăm viețile. Iar pentru a ne fi cât mai ușor în viitor, trebuie să oferim feedback, în special cadrelor didactice care formează societatea viitorului dar și elevilor care au mare nevoie de acest lucru.

Bibliografie
1. gutenberg.ro/ro/feedback-in-educatia-digitala-metode-de-feedback/
2. brio.ro/adviser/feedback-ul/info/5

 


Încadrare în categoriile științelor educației:

prof. Andreea Elena Olariu

Școala Gimnazială, Filipeni (Bacău), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/andreea.olariu