Importanța citit-scrisului în ciclul primar

Cititul în ciclul primar este un proces esențial pentru dezvoltarea abilităților de comunicare și înțelegere a textelor. În această etapă, copiii învață să recunoască literele, să le asocieze cu sunetele corespunzătoare și să formeze cuvinte simple. Apoi, ei încep să combine cuvintele în propoziții și să înțeleagă sensul textului. Pentru a-i ajuta pe copii să devină cititori eficienți, în ciclul primar sunt folosite diferite metode și tehnici. În clasele mici, copiii învață literele și sunetele prin intermediul materialelor didactice, precum cărți cu imagini și jocuri interactive. Învață să identifice literele și să le asocieze cu sunetele prin repetiție și exerciții practice.

Pe măsură ce progresează, copiii învață să citească cuvinte simple și propoziții scurte. Profesorii folosesc materiale de citit adaptate nivelului lor de dezvoltare, cum ar fi cărți cu imagini și litere mari, care oferă context pentru înțelegerea textului. Ei pot utiliza, de asemenea, metode de învățare interactivă, cum ar fi citirea în cor sau în perechi, pentru a încuraja colaborarea și promovarea discuțiilor despre text.

Pe lângă recunoașterea literelor și a sunetelor, cititul în ciclul primar implică și înțelegerea și interpretarea textelor. Copiii învață să identifice personaje, să recunoască secvențele de evenimente și să extragă informații relevante din text. Aceste abilități sunt dezvoltate prin citirea textelor de diferite genuri, precum povești, poezii sau povestiri scurte.

Cititul în ciclul primar nu se limitează doar la clasă, ci poate fi practicat și în afara școlii. Copiii sunt încurajați să citească acasă, să se familiarizeze cu diferite tipuri de cărți și să își dezvolte pasiunea pentru lectură.

De asemenea, este important ca părinții și profesorii să ofere sprijin și încurajare în procesul de învățare a cititului. Ei pot citi împreună cu copiii, le pot pune întrebări despre text și îi pot ajuta să facă conexiuni între ceea ce citesc și experiențele lor personale.

Prin cititul în ciclul primar, copiii își dezvoltă abilitățile de comunicare, de înțelegere a textelor și de gândire critică. Aceste abilități le sunt utile pe tot parcursul vieții și îi ajută să devină cititori de succes.

Cititul și scrisul sunt două competențe strâns legate între ele și esențiale în dezvoltarea abilităților de comunicare și înțelegere a textelor. Cititul se referă la procesul de recunoaștere și înțelegere a literelor, cuvintelor și propozițiilor scrise, în timp ce scrisul se referă la procesul de a transmite gândurile și ideile în formă scrisă.

În ciclul primar, copiii sunt familiarizați cu literele alfabetului, învață să le recunoască, să le coreleze cu sunetele corespunzătoare și să le folosească pentru a forma cuvinte simple. Apoi, ei învață să combine cuvintele în propoziții și texte mai complexe.

În timpul procesului de învățare a cititului și scrisului, copiii sunt expuși la diverse activități și strategii, cum ar fi citirea cu voce tare, recunoașterea globală a cuvintelor, identificarea sunetelor și a silabelor, conversația despre povești și texte și exerciții de scriere. Profesorii îi ghidează pe copii în aceste activități și îi susțin să dobândească o înțelegere profundă a literelor și a sistemului de scriere.

Cititul și scrisul în ciclul primar nu se limitează doar la abilitățile de bază, ci se extind și la capacitatea de a înțelege și interpreta texte, de a rezolva probleme și de a exprima propria gândire în scris. Aceste competențe sunt fundamentale pentru succesul în învățare și pentru dezvoltarea globală a copilului.

Cititul și scrisul reprezintă abilități fundamentale pe care copiii le învață în ciclul primar. Aceste abilități sunt esențiale în dezvoltarea lor ulterioară, întrucât le oferă acces la informații, le îmbunătățesc comunicarea și le permit să învețe și să se dezvolte continuu.

Iată câteva dintre motivele pentru care cititul și scrisul sunt importante în ciclul primar:

1. Acces la informație:
Cititul le oferă copiilor acces la lumea informației. Prin citire, ei pot obține cunoștințe despre lumea înconjurătoare, despre istorie, știință, artă, literatură și multe alte domenii. Citind, copiii descoperă lumi noi și diverse, dezvoltă imaginația și dobândesc o înțelegere mai profundă a lumii în care trăiesc.

2. Dezvoltarea gândirii critice:
Cititul îi ajută pe copii să își dezvolte gândirea critică și să își formeze propriile opinii. Prin lecturi, copiii pot învăța să analizeze și să înțeleagă diferite puncte de vedere și să ia decizii bazate pe informații relevante și argumente solide.

3. Comunicarea și exprimarea:
Scrisul le permite copiilor să își exprime ideile și gândurile într-un mod structurat și coerent. Prin scriere, ei își dezvoltă abilitățile de comunicare și se pot exprima clar și eficient în scris. Această abilitate este esențială în viața de zi cu zi, dar și în perspectiva viitoare, când vor trebui să redacteze eseuri, rapoarte sau documente de lucru.

4. Dezvoltarea creativității:
Cititul și scrisul îi ajută pe copii să își dezvolte imaginația și creativitatea. Prin lectură, ei sunt expuși la diferite stiluri de scriere și forme de expresie, ceea ce îi poate inspira și îi poate ajuta să devină mai inventivi, să găsească soluții inovatoare și să își exprime ideile în mod original.

5. Îmbunătățirea abilităților de învățare:
Atât cititul, cât și scrisul sunt esențiale în procesul de învățare al copiilor. Citind, aceștia își dezvoltă vocabularul, își îmbunătățesc abilitățile de lectură și de înțelegere a textului, iar prin scriere își consolidează cunoștințele și își exersează abilitățile cognitive.

În concluzie, cititul și scrisul ocupă un rol deosebit de important în ciclul primar, asigurând dezvoltarea continuă a copiilor, stimulându-le creativitatea și oferindu-le acces la cunoaștere și informație. Aceste abilități le sunt de mare ajutor nu numai în perioada școlară, ci și pe parcursul întregii vieți.

Resurse bibliografice

1. Aggarwal, J.C. (2009). Strategies for Developing Reading Skills in Children. New Delhi: Vikas Publishing House.

2. Cazacu, C., & Zlate, C. (2012). Metode didactice interactive în ciclul primar (Vol. 1). București: Editura Sigma.

3. Găzi, A. (2011). Didactica limbii române pentru învățământul primar. Cluj-Napoca: Editura Diacronia.

4. Găzdaru, M. (2010). Metode de dezvoltare a abilităților de citire și scriere în ciclul primar. Iași: Editura Polirom.

5. Orzan, G., & Boștină, R. (2015). Tehnici de dezvoltare a cititului și scrisului la elevii din ciclul primar- ghid pentru învățători și părinți. Cluj-Napoca: Editura Risoprint.

 

prof. Maria-Elena Andrei

Colegiul Tehnic A.T. Laurian, Agnita (Sibiu) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/maria.andrei5

Articole asemănătoare