Implicarea părinților în educația copiilor este considerată un factor esențial pentru succesul școlar al elevilor. În special pentru copiii cu cerințe educaționale speciale (CES), sprijinul familiei poate influența semnificativ dezvoltarea lor academică, socială și emoțională. Scopul acestei cercetări este de a investiga rolul și impactul implicării părinților în educația copiilor cu CES, pe un eșantion de 50 de elevi din ciclul primar.
Studiul a fost realizat prin intermediul unei anchete descriptive, folosind chestionare adresate părinților și cadrelor didactice. De asemenea, s-au realizat interviuri semi-structurate pentru a aduna date calitative suplimentare.
Eșantionul a inclus 50 de elevi cu CES din clasele primare, selecționați din cinci școli diferite. Elevii au fost selectați pe baza recomandărilor profesorilor și consilierilor școlari, asigurându-se o diversitate în ceea ce privește tipul și gradul de CES.
Instrumente de colectare a datelor:
1. Chestionare pentru părinți: Acestea au inclus întrebări despre frecvența și tipurile de activități educaționale pe care le desfășoară acasă, precum și despre atitudinea lor față de educația copilului.
2. Chestionare pentru profesori: Acestea au vizat evaluarea implicării părinților și impactul acesteia asupra performanței și comportamentului elevilor.
3. Interviuri semi-structurate: Acestea au fost realizate cu un subset de părinți și profesori pentru a aduna date detaliate despre experiențele și percepțiile lor.
Rezultate privind implicarea părinților
Datele colectate din chestionare au indicat că majoritatea părinților sunt implicați în educația copiilor lor într-o anumită măsură. Implicarea a variat de la ajutorul cu temele pentru acasă, la participarea la ședințele cu părinții și la activități extracurriculare.
- Ajutor cu temele pentru acasă: 80% dintre părinți au raportat că își ajută copiii în mod regulat.
- Participarea la ședințele cu părinții: 90% dintre părinți au participat la cel puțin 75% din ședințele școlare.
- Activități extracurriculare: 60% dintre părinți au menționat că își încurajează copiii să participe la activități extracurriculare.
Impactul asupra performanței școlare
Profesorii au raportat că implicarea părinților are un impact pozitiv asupra performanței școlare a elevilor cu CES. Elevii ai căror părinți sunt mai implicați au prezentat îmbunătățiri semnificative în următoarele aspecte:
- Performanța academică: Elevii cu părinți implicați au avut rezultate mai bune la teste și au demonstrat o mai bună înțelegere a materialului didactic.
- Comportamentul în clasă: Implicarea părinților a fost corelată cu o reducere a comportamentelor problematice și o creștere a motivației școlare.
- Integrarea socială: Elevii au arătat o mai bună integrare socială și relaționare cu colegii.
Percepțiile părinților și profesorilor
Interviurile semi-structurate au relevat că părinții și profesorii consideră implicarea parentală esențială pentru succesul copiilor cu CES. Părinții au menționat că sprijinul oferit acasă le permite copiilor să își depășească dificultățile, în timp ce profesorii au observat o îmbunătățire a atitudinii elevilor față de școală și învățare.
Concluzii
Studiul confirmă importanța implicării părinților în educația copiilor cu CES, evidențiind beneficii clare asupra performanței academice, comportamentului și integrării sociale a elevilor. Este esențial ca școlile să încurajeze și să sprijine părinții în acest proces, oferindu-le resurse și oportunități de a se implica activ în educația copiilor lor.
Recomandări
1. Crearea unor programe de formare pentru părinți: Aceste programe ar putea ajuta părinții să înțeleagă mai bine nevoile copiilor cu CES și să dezvolte strategii eficiente de sprijin.
2. Îmbunătățirea comunicării între școală și părinți: Implementarea unor sisteme eficiente de comunicare pentru a informa părinții despre progresul și nevoile copiilor.
3. Oferirea de resurse și suport: Școlile ar putea oferi resurse suplimentare și consiliere pentru părinții care se confruntă cu dificultăți în a sprijini educația copiilor lor.
Prin implementarea acestor măsuri, implicarea părinților în educația copiilor cu CES poate fi sporită, contribuind astfel la succesul școlar și dezvoltarea armonioasă a acestor elevi.
Bibliografie
• Christenson Sandra: „Handbook of Research on Student Engagement”
• Whitbread Kathleen : „Parents and Professionals Partnering for Children With Disabilities: A Dance That Matters”