Îmbunătățirea învățământului românesc cu ajutorul metodelor incluzive

În anul școlar 2019-2021, Școala Gimnazială „Buică Ionescu” din Glodeni, județul Dâmbovița, a fost implicată în  Programul  Erasmus+,  pentru proiectul de mobilitate în domeniul educației școlare, KA101 „Educație incluzivă – educație pentru viitor”, nr. de referință 2019-1-RO01-KA101-06195, în valoare de 20765 euro, al cărui scop a fost dezvoltarea competențelor profesionale în domeniul educației incluzive.
Am participat în prima mobilitate din cadrul acestui proiect care s-a desfășurat în perioada 1-7 septembrie 2019, în Voula, Grecia.

Cursul de formare la care am participat s-a numit „Non formal for inclusion – using non formal education methods to foster inclusion” și   a avut ca scop dezvoltarea competențelor educaționale ale persoanelor care își desfășoară activitățile în acest domeniu prin oferirea diferitelor oportunități de formare și a activităților interactive.

În rândul elevilor, proiectul și-a propus să îi ajute pe aceștia să socializeze, să se integreze, să-și dezvolte imaginația și să respecte anumite criterii.

Proiectul Erasmus+ a avut un impact pozitiv asupra elevilor, deoarece aceștia au învățat să fie mai îngăduitori unii cu alții, să coopereze și să se ajute reciproc.  De asemenea, activitățile care s-au desfășurat pe parcursul celor doi ani  au fost atractive încât le-au captat atenția, iar lecțiile au devenit mai stimulative și mai benefice pentru ei. Prin joc, elevii au asimilat mai ușor cunoștințele și au fost mai entuziasmați în vederea implicării active pe parcursul lecțiilor, fapt care a contribuit la îmbunătățirea procesului instructiv educativ.

Un alt beneficiu pe care l-a adus acest proiect asupra elevilor a fost acela că încă din primele luni de la aplicarea acestor metode interactive au început să se amelioreze micile conflicte dintre ei, iar cei care erau mai marginalizați sau emotivi au fost integrați  și încurajați, asfel încât în rândul acestora  a apărut sentimentul de compasiune și întrajutorare ceea ce este un mare avantaj pentru toată lumea.

Dacă înainte recreațiile  erau pentru a ieși afară și a alerga, pe parcursul proiectului, acestea s-au transformat într-o dorință de joacă comună în care elevii erau dornici să aplice cât mai des jocurile învățate în cadrul orelor de curs. Creativitatea a atins și ea un punct culminant, deoarece elevii veneau ei înșiși  cu diferite idei de adaptarea a jocurilor în diferite contexte și activități.

De asemenea, date fiind circumstanțele pandemiei, am încercat să creăm un spațiu cât mai plăcut pentru elevii noștri atât la școală,  cât și în mediul on-line, acest proiect ajutându-ne să captăm interesul copiilor prin adaptarea  metodelor  astfel încât aceștia să fie la fel de activi, receptivi și captați la ore, deoarece  știm cu toții că am trecut printr-o perioadă dificilă care ne-a pus la încercare atât pe elevi, pe părinți, cât și pe noi cadrele didactic.

Metodele și activitățile desfășurate  pe care le-am aplicat la orele de curs de-a lungul celor 2 ani de activitate ale Proiectului Erasmus+ au avut un real succes, atât în rândul elevilor, cât și al colegilor din școală, deoarece metodele și jocurile pe care le-am desfășurat în curtea școlii au atras atenția și celorlalți elevi de la alte clase care nu au fost incluse în acest proiect, fapt pentru care aceștia erau dornici să participe și ei alături de elevii mei. Multe dintre activitățile pe care le-am diseminat în școala noastră împreună cu colegii implicați în  proiect au fost aplicate de majoritatea colegilor  noștri și la celelalte clase. Impactul a fost la fel de atractiv și captivant pentru toți elevii școlii lucru care ne-a făcut să fim mai încrezători și cooperanți unii cu alții.

Din experiența pe care am trăit-o alături de elevii și colegii din școală, consider că acest proiectul la care am participat și pe care l-am implementat și-a atins obiectivele propuse. Această experiența mi-a adus foarte multe beneficii, atât mie ca învățător, cât și elevilor mei, ceea ce m-a convins că trebuie să rămânem deschiși către „Nou”, să fim încrezători în forțele proprii, să-i ascultăm pe cei de lângă noi și să-i ajutăm și mai ales să nu renunțăm niciodată indiferent de ceea ce ne oferă viața. Mulțumesc echipei de proiect și tuturor colegilor!

* * *

Material realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene. Conţinutul prezentului material reprezintă responsabilitatea exclusivă a autorilor, iar Agenţia Naţională şi Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care va fi folosit conţinutul informaţiei.

Prof. înv. primar, Vasile Oana Maria

 

prof. Oana Maria Vasile

Școala Gimnazială Buică Ionescu, Glodeni (Dâmboviţa) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/oana.vasile

Articole asemănătoare