Iarna – anotimpul bucuriei. Activități educaționale

Elevii ştiu şi simt  că  fiecare zi a anotimpului alb are  o însemnătate aparte, ne aduce bucurii sau poate… inspiraţie. Acest anotimp atât de îndrăgit de copii ne-a inspirat, astfel încât în clasa noastră, atât în cadrul activităţilor clasei, dar şi  desfăşurând activităţi extracurriculare   fiecare elev a avut ocazia  să zugrăvească, în  mod propriu imaginea iernii şi să dea o semnificaţie aparte sărbătorii Naşterii Domnului.

Ninge. Totul se îmbracă în  haine strălucitoare de nea. Calendarul sufletului nostru se  organizează după sărbători, după sărbătorile credinţei şi ale tradiţiei. Filele sale sunt  datinile şi obiceiurile păstrate  din străbuni. Sufletele noastre tresar şi se bucură pentru fiecare obicei păstrat, pentru fiecare sărbătoare trăită în lumină şi în pace, pentru  fiecare zi în care fulgii de nea ne îmbie  să ne prindem în hora lor…

După cum bine ştim, pe lângă multiplele oportunităţi de recreere,  activităţile extracurriculare sunt menite să le dezvolte elevilor  spiritul de competiţie,  să le valorifice potenţialul  intelectual şi aptitudinile,  să le   stimuleze  creativitatea şi iniţiativa şi, nu în ultimul rând, să le deschidă inima  spre a oferi un zâmbet celor care au nevoie.

Pornind de la aceste considerente, în preajma sărbătorilor de iarnă am derulat un şir de activităţi la  care elevii au participat, ca de obicei, cu mare drag. Obiectivele principale au fost stabilite în urma consultării elevilor care şi-au exprimat  dorinţa de a desfăşura  activităţi  variate:

  • cunoaşterea, păstrarea  şi continuarea tradiţiilor populare legate de sărbătorile iernii;
  • stimularea creativitãţii si expresivităţii prin realizarea  unor lucrări  plastice, colaje, felicitări, creaţii literare;
  • valorificarea potenţialului creativ al elevilor.

Am încercat  ca,  pe tot parcusul desfăşurării activităţilor  să urmărim  câteva obiective care să  aducă la final feed-back-ul dorit. Asfel, ne-am propus ca  elevii:

  • Să cunoască, să păstreze  şi să contribuie la transmiterea tradiţiilor populare legate de sărbătorile iernii;
  • Să identifice elementele religioase specifice  sărbătorilor de iarnă;
  • Să  audieze şi  să prezinte  legende, poezii, povestiri care să ilustreze tradiţiile şi obiceiurile Sărbătorilor de Crăciun;
  • Să povestească despre obiceiuri de Crăciun şi Anul Nou specifice zonei;
  • Să realizeze desene, colaje, felicitări şi alte produse în care să oglindească tema proiectului;
  • Să recite versuri închinate  sărbătorilor de iarnă, de  Crăciun şi de Anul Nou;
  • Să interpreteze colinde,  pluguşorul, sorcova;
  • Să-şi exprime sentimentele, trăirile şi impresiile.

Fiecare elev s-a implicat în activităţi independente de culegere de informaţii referitoare la sărbătorile anotimpului alb, selectarea de poezii şi colinde potrivite  sărbătorilor de iarnă.  Elevilor li s-a prezentat, în cadrul unei mese rotunde, un material PPT cu  informaţii referitoare la tradiţiile şi obiceiurile de Crăciun şi de Anul Nou din ţara/  zona noastră. În cadrul atelierului de lectură au fost citite poezii şi  legende  cu scopul de a ilustra  tradiţiile şi obiceiurile Sărbătorilor de Crăciun. A avut loc o dezbatere  în cadrul căreia s-au purtat discuţii referitoare la informaţiile şi lecturile  prezentate. Fiecare elev a  prezentat  informaţii  referitoare la tema activităţii.

În cadrul atelierului de creaţie elevii au realizat  decoraţiuni, colaje, desene. Au fost confecţionate  podoabe cu care s-a împodobit brăduleţul din clasă şi ornamente  de Crăciun. Au cântat colinde şi cântece de iarnă pe scena Căminului Cultural din Vinerea   şi au dăruit decoraţiuni confecţionate în cadrul atelierului gazdelor, urându-le  Sărbători fericite. În cadrul programului artistic au fost  recitate versuri religioase închinate  sărbătorii de Crăciun,    s-au interpretat colinde, pluguşorul, sorcova.

Crearea  unei atmosfere de sărbătoare  a făcut ca  activitatea să aibă un impact deosebit atât pentru elevi cât şi pentru cadrele didactice şi alte persoane  implicate.

prof. Sabina-Adriana Presecan

Profil iTeach: iteach.ro/profesor/sabina.presecan

Articole asemănătoare