Gamificarea experimentelor didactice la fizică

Fizica este o știință cu un puternic caracter experimental și de aceea experimentele didactice fac parte integrantă din metodica predării fizicii. Dar în laboratoarele obișnuite de fizică aparatura are culori cenușii (în diferite nuanțe) și un aspect foarte sobru. Probabil că proiectanții au vrut să sugereze prin aceasta că experimentele de fizică sunt foarte serioase. Dar cei care au gândit astfel materialele didactice au pierdut din vedere faptul că lecțiile de fizică se adresează totuși unor copii, iar pentru copii sobrietatea e plictisitoare.

Multă vreme am luat și eu lucrurile așa cum erau și nu am încercat să le schimb.

Dar a venit pandemia și timp de câțiva ani nu am mai avut acces în laboratoare nici când eram online, nici când eram offline. Eu trebuia să predau totuși fizică, aveam nevoie de experimente și astfel a trebuit să devin creativ. În locul aparatelor obișnuite de laborator am început să folosesc jucării.

O simplă minge poate fi lăsată să cadă liber, poate fi aruncată vertical sau oblic, poate fi pusă să se rostogolească sau să se ciocnească de diferite obiecte și astfel putem exemplifica diferite tipuri de mișcări. Dacă dorim să studiem mișcarea fără frecare, putem folosi un airball. Pentru alte tipuri de mișcări putem folosi mașinuțe sau alte jucării.

Pentru experimente legate de conservarea impulsului, putem folosi un blaster cu „gloanțe” de burete. Pentru a ilustra oscilatorul armonic putem folosi un rainbow spring. Jucăriile cu luminițe ne pot ajuta să studiem diferite fenomene optice. Jucăriile muzicale ne pot ajuta să studiem undele staționare în coarde sau în tuburi sonore (în funcție de tipul jucăriei). Jucăriile acționate electric ne pot ajuta să studiem fenomene legate de electricitate. Studiul interacțiunilor magnetice poate fi făcut cu jucării care conțin magneți. Am mai folosit baloane, fire elastice, o coarda și alte jucării.

În felul acesta am reușit să-mi țin lecțiile chiar și fără să am acces în laboratorul de fizică al școlii.

Dar ce m-a impresionat mai mult a fost reacția elevilor. De obicei, indiferent ce și cum le predai, elevii afișează o oarecare plictiseală. Dar când le făceam experimente cu diferite jucării, deveneau foarte entuziasmați. Urmăreau cu multă atenție experimentul, comentau cele văzute, vroiau să încerce și ei sau să caute și alte experimente care puteau fi făcute cu jucăria respectivă și în general era o atmosferă mult mai efervescentă decât la un curs normal.

De asemenea, dacă a crescut interesul elevilor pentru fenomenele studiate, au înțeles mai bine lecțiile respective și au obținut rezultate mai bune atunci când au fost examinați. De obicei, fizica este percepută ca o materie grea și aridă, dar prin acest gen de experimente am reușit să le arăt elevilor că fizica poate fi frumoasă și chiar distractivă.

Inițial am recurs la această metodă forțat de împrejurări, dar după ce am văzut efectele, am continuat să o folosesc și după eliminarea restricțiilor legate de pandemie.

Bibliografie

1. G. Stoenescu, G. Florian, “Didactica Fizicii”, SITECH, 2015

2. R. Văidăhăzan, “Introducere în gamificarea didactică”, Presa Universitară Clujeană, 2020

 

prof. Bogdan Gherasim

Colegiul Național Victor Babeș (Bucureşti) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/bogdan.gherasim

Articole asemănătoare