Experiență Erasmus+ în învățământul special argeșan

Proiectul „Elevi cu CES către SUCCES pe piața muncii prin mobilități VET”, cu numărul de referință 2019-1-RO01-KA102-061890, a fost implementat de Centrul Școlar de Educație Incluzivă ”Sfânta Filofteia” în cadrul programului Erasmus+. Prin acest proiect, școala noastră și-a propus să ofere elevilor șansa la incluziune socială, la o formare de calitate într-un mediu real de lucru, șansa unei dezvoltări adecvate mediului social actual, răspunzând nevoii de a îmbunătăți nivelul de pregătire a elevilor care urmează cursurile învățământului profesional în unitatea noastră școlară.

Scopul proiectului a fost de a asigura pregătirea profesională a elevilor din învățământul profesional special prin stagii de pregătire practică VET de calitate, care să îi ajute să se dezvolte personal și profesional, crescând adaptabilitatea și angajabilitatea acestor copii speciali.

Datorită proiectului ERASMUS + mobilități VET, am avut deosebita ocazie să călătorim în Portugalia, Barcelos, să observăm un alt mod de lucru cu elevii, să cunoaștem tradiții noi, și cel mai important, să acumulăm cunoștințe și să învățăm noi metode de lucru. Am rămas impresionați de frumusețea acestei țări, de vestitele atracții turistice din zonele unde am călătorit: Barcelos, Porto, Viana do Castello, Apulia- Oceanul Atlantic etc. Am observat că în această țară se pune accent pe respectarea regulilor; oamenii sunt mai relaxați, dar foarte politicoși și te ajută la nevoie.

Gazda noastră – organizația ATLME, împreună cu tutorii noștri, au fost foarte amabili și înțelegători, astfel am avut ocazia să aflăm despre tradițiile lor și despre obiceiuri locale, să încercăm feluri de mâncare diferite; a existat o bună comunicare cu ei, au fost foarte primitori și ne-au asigurat toate condițiile, ajutându-ne să ne simțim ca acasă.

Prin acest proiect, elevii au efectuat modulul de practică în compania locală în care am fost plasați. Cu toții, am fost foarte încântați de ceea ce am reușit să învățăm – în plan personal, participând pentru o perioada 3 săptămâni, la activitățile practice și teoretice desfășurate în cadrul proiectului. Așa cum ne așteptam, există diferențe față de sistemul nostru de învățământ. Numărul elevilor dintr-o clasă nu era foarte mare, în jur de 10 copii tipici și 2-3 copii cu CES – aceștia din urmă erau supravegheați și sprijiniți în procesul educativ și recreativ, în permanență de un profesor de sprijin. Această experiență ne-a ajutat să dobândim cunoștințe noi de lucru în domeniul educației speciale și ne dorim să participăm în viitor la cât mai multe astfel de proiecte profesionale.

Putem spune, la finalul acestui proiect, că suntem foarte mândrii și entuziasmați că am avut prilejul să ne bucurăm de frumusețea uneia dintre cele mai importante culturi din Europa și să ne perfecționăm pe plan profesional. Considerăm proiectul acesta, primul din învățământul special argeșan, ca fiind una dintre cele mai importante experiențe la care am participat până acum și sperăm ca ceea ce am dobândit, ne va fi de folos în viitorul profesional!

* * *

Pe perioada șederii în Portugalia, tinerii noștri elevi au avut ocazia să viziteze unități de învățământ și societăți economice. S-au întors acasă cu multe amintiri frumoase, cu mai mulți prieteni și cu o experiențe deosebite: „A fost prima mea participare într-un proiect Erasmus+ și sunt foarte satisfăcut și încântat de aceasta oportunitate, întrucât am avut posibilitatea de a lua parte la un program de formare profesională în domeniul în care mă pregătesc, am avut ocazia să vizitez numeroase obiective turistice și culturale din Portugalia, Barcelos și împrejurimi, (care m-au impresionat și plăcut foarte mult), am participat la anumite schimburi interculturale, mi-am îmbunătățit competențele de comunicare într-o limbă străină. Sper să mai am acesta șansa în viitor! Această călătorie m-a ajutat foarte mult, deoarece am cunoscut oameni noi, dar m-am dezvoltat și eu ca om. Am comunicat în limba engleză cu celelalte persoane. La începutul zilei am avut parte de un training, iar apoi am vizitat unități economice. În aceste unități economice, noi am discutat în limba engleză cu personalul și am discutat în fiecare zi pe tema pe care am avut-o. Mi-am făcut noi prieteni, mi-am făcut prieteni de la o unitate de învățământ și mi-am făcut prieteni, printre care și un tutore, cu care păstrez legătura”- elevul Niță Denis, anul IV, înv. profesional.

„Mi-a plăcut foarte mult modul cum s-a desfășurat programul de învățare. Tutorele, ne explica foarte clar ceea ce aveam de realizat și la sfârșitul zilei eram satisfăcut că reușeam să rezolv toate sarcinile de lucru, deși inițial părea că este greu. Am învățat foarte multe lucruri pe care nu le știam și nu le-am aplicat practic niciodată la școală! În Portugalia am învățat ce înseamnă o companie, cum să ne protejăm într-o companie, cum se desfășoară activitățile într-o companie ”- Țurcanu Cătălin, anul IV , înv. profesional.

 

prof. Monica Petre

Centrul Școlar de Educație Incluziva Sf. Filofteia, Valea Mare - Ștefănești (Argeş) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/monica.petre1

Articole asemănătoare